گزارش مالی کوالکام از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2016- سود نسبی در سه‌ماهه مالی نخست

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام در روز چهارشنبه 25 ژانویه 2017 (6 بهمن 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال 2016 --منطبق با سه‌ماهه نخست مالی این شرکت منتهی به 25 دسامبر 2016-- منتشر کرد. مطابق این گزارش درآمد این کمپانی در سه‌ماهه اخیر 6 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته نزدیک به 4 درصد رشد داشته است.

سود عملیاتی و سود خالص شرکت نیز به ترتیب به 0.8 و 0.7 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سه‌ماهه اول مالی سال 2016 کاهش 54 درصدی را نشان می‌دهد.

qualcomm first quarter 2017 financial results

همچنین سود تقلیل‌یافته هر سهم و جریان نقدی عملیاتی به ترتیب 0.46 دلار و 1.4 میلیارد دلار عنوان شده که باز هم نشان‌دهنده کاهش 54 و 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در کنار این موارد، عایدی هر سهم (EPS) نیز در سه‌ماهه اخیر 0.46 دلار بوده است. البته آمار فوق بر اساس اصول پذیرفته‌شده عمومی حسابداری (GAAP) محاسبه و گزارش شده‌اند. نتایج مالی کوالکام در سه‌ماهه مالی اول با در نظر گرفتن درآمدهای با تأخیر به شیوه non-GAAPمتفاوت خواهد بود. سود عملیاتی این کمپانی با این روش بالغ بر 2.1 میلیارد دلار است که رشد سالانه 19 درصدی را نشان می‌دهد. به علاوه، سود خالص و سود تقلیل‌یافته هر سهم به ترتیب 1.8 و 1.19 میلیارد دلار است که نشانگر افزایش 21 و 23 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. همچنین با این روش، عایدی هر سهم کوالکام معادل 1.19 دلار محاسبه شده است.

qualcomm first quarter 2017 financial results

استیو مالنکوف (Steve Mollenkopf)-- مدیر عامل کوالکام-- ضمن ابراز خرسندی از شروعی قوی در سال مالی جدید و رشد درآمد سالانه این شرکت در زمینه نیمه‌رساناها و صدور مجوز اظهار داشت: «با نگاهی رو به جلو، کسب مالکیت [شرکت] NXP باعث سرعت یافتن تحول استراتژیک ما در حوزه‌هایی که رشد بالایی دارند، [از جمله] خودرو، اینترنت اشیا، امنیت و شبکه می‌شود. ما برای رهبری موتور [محرک] نیمه‌هادی برای دنیای هوشمند و متصل، در موقعیت بسیار مناسبی قرار داریم.» کمپانی کوالکام اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که قصد دارد شرکت هلندی NXP Semiconductors NV – یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه خودرو در دنیا-- را خریداری کند.

بر اساس این گزارش میزان عرضه چیپ‌های MSM یا mobile station modem شامل مودم‌های اسنپدراگون LTE جمعا 217 میلیون بوده است. به علاوه فروش ابزارها 62.9 میلیون دلار بوده که از رقم پیش‌بینی‌شده تحلیل‌گران یعنی 68.6 میلیون دلار حدود 8 درصد کمتر است.

مدیر عامل کوالکام همچنین با اشاره به طرح دعواهای حقوقی علیه این شرکت، اقدامات حقوقی و دولتی اخیر را در حقیقت ناشی از اختلافات تجاری دانست. او در ادامه با دفاع از مدل کسب‌وکار کوالکام و ارزش مجموعه سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه فناوری، آنها را برای موفقیت در صنعت ارتباطات موبایلی سودمند خواند.

اپل اخیرا شکایتی را علیه کوالکام برای دریافت 1 میلیارد دلار غرامت تنظیم کرده است. اپل دو شکایت مشابه را نیز در دادگاه‌های چین علیه کوالکام به ثبت رسانده است. در واقع شکایت اپل به دلیل شیوه‌های انحصارطلبانه، مدل صدور مجوز و دریافت مبالغ زیاد بابت حق امتیاز از کوالکام شکایت کرده است.‌ گفتنی است اپل از مودم‌های ساخت شرکت کوالکام در گوشی‌های هوشمند خود بهره برده است. به علاوه کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا نیز طی ماه جاری علیه کوالکام طرح دعوی کرده است. این دعوی مربوط به شیوه‌های غیر عادلانه صدور مجوز پتنت است. البته کوالکام این پرونده را دچار نقایص بسیار دانسته است. در عین حال رگولاتورهای کره‌ای هم در ماه دسامبر سال گذشته میلادی کوالکام را برای شیوه‌های تجاری ناعادلانه به پرداخت 854 میلیون دلار جریمه کرده‌اند.

کوالکام در باره شکایت اپل بر این باور است که اپل قصد دارد بهایی کمتر از ارزش عادلانه محصولات کوالکام پرداخت کند، در حالی که بابت استفاده از فناوری‌های محصول این شرکت، میلیاردها دلار سود کرده است.

کوالکام یکی از پیشروترین شرکت‌ها در بازار چیپ‌های مودم است که از طریق آن تلفن‌ها می‌توانند به شبکه دیتا متصل شوند. این شرکت در عین حال کسب‌وکار بزرگی در زمینه صدور مجوز محسوب می‌شود که تقریبا همه گوشی‌های مدرن در جهان بایستی مبلغی به عنوان صدور مجوز به کوالکام پرداخت کنند.

qualcomm first quarter 2017 financial results

روند توسعه مودم‌های LTE کوالکام

با وجود اختلافات کوالکام و اپل به نظر می‌رسد این کمپانی همچنان به عنوان تأمین‌کننده چیپ‌های مورد نیاز اپل باقی خواهد ماند. چنان که مالنکوف نیز به سهامداران کوالکام اطمینان داده است که اپل در طولانی مدت شریکی بهتر از کوالکام نخواهد یافت.

کوالکام برای سه‌ماهه مالی دوم درآمدی در محدوده 5.5 تا 6.3 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. به علاوه سود تقلیل‌یافته هر سهم در سه‌ماهه دوم (Non-GAAP) از 1.15 تا 1.25 دلار پیش‌بینی شده است که رشدی 11 تا 20 درصدی را نشان می‌دهد. البته ممکن است طرح دعواهای حقوقی علیه کوالکام بر آینده این شرکت تأثیرگذار باشد؛ چرا که آمار بازار سهام نشان می‌دهد ارزش سهام این شرکت در معاملات پس از بسته شدن بازار، با افت 4 درصدی مواجه شده است. با این وجود، گزارش سه‌ماهه دوم نشان از آن دارد که مدیران شرکت نسبت به حل و فصل دعوای حقوقی با اپل خوشبین هستند.  

منبع : Qualcomm