وارد شدن Japan Display به رقابت صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر – این بار با LCD

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : Japan Display ، JDI ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، گوشی هوشمند Smartphone ، LCD

واحد خبر mobile.ir : با وجود تحول اساسی در اجزای متفاوت گوشی‌های هوشمند از جمله نرم‌افزار و سیستم‌عامل، دوربین، قسمت‌های پردازشی، حافظه و ‌گزینه‌های ارتباطی هنوز مهم‌ترین قسمت یک اسمارت‌فون با آنچه که در فیلم‌های تخیلی دیده‌ایم تفاوت اساسی دارد؛ صفحه‌نمایش‌‌های موبایلی با وجود ارتقا چشمگیر رزولوشن و استفاده از فناوری‌های ارگانیک هنوز در اکثریت قریب به اتفاق موارد سخت و غیر قابل انعطاف طراحی می‌شوند. این گزاره در یکی دو سال گذشته با تک ستاره‌هایی همچون سری Flex ال‌جی و Round سامسونگ اندکی با تغییر روبرو شد اما هنوز جست‌وجو برای یافتن یک صفحه‌نمایش تجاری کاملا انعطاف‌پذیر بی‌نتیجه باقی می‌ماند. Japan Display یکی از نام‌های مطرح این صنعت امروز از ورود خود به عرصه ساخت صفحه‌‌نمایش‌های منطعف خبر داده است.

japan display announced flexible lcd screens using plastic substrate

Japan Display که بیشتر آن را با نام JDI می‌شناسیم و تا به امروز شرکت‌هایی نظیر اپل و هواوی از تولیدات آن بهره گرفته‌اند امروز در حالی از برنامه خود برای ساخت صفحه‌نمایش‌های LCD انعطاف‌پذیر در آینده سخن گفته که تا به امروز تمامی تلاش‌ها در این زمینه حول فناوری OLED شکل گرفته است. تا پیش از این صفحه‌نمایش‌های معمول LCD از قابلیت انعطاف‌پذیری و خمش به دلیل سطح شیشه‌ای روی دستگاه برخوردار نبوده‌اند. به همین علت با وجود گذشت بیش از 2 سال از ارائه سری edge و در اختیار گرفتن این بازار تقریبا به طور کامل توسط سامسونگ، آیفون‌های اپل هنوز به صورت تخت و بدون خمیدگی ارائه شده و حداقل تا به امروز نشانه مشخصی نیز مبنی بر تلاش اپل برای تغییر این وضعیت دیده نشده است. در فناوری جدید که JDI آن را Full Active FLEX می‌نامد به جای شیشه تخت و غیر قابل انعطاف از پلاستیک استفاده شده که با وجود انعطاف‌پذیری کمتر در مقایسه با نمونه‌های مشابه OLED، به گفته Shuji Aruga، مدیر عملیاتی JDI استقامت آن تا اندازه‌ای‌ست که می‌تواند به شیوه مدل‌های Galaxy edge سامسونگ خمیده شود.یکی دیگر از مزایای استفاده از پلاستیک به جای شیشه افزایش مقاومت صفحه‌‌نمایش در برابر شکستن هنگام افتادن گوشی روی زمین است.JDI معرفی این فناوری را در قالب یک پنل 5.5 اینچی فول اچ‌دی صورت داده است که به گفته شرکت سازنده فرکانس آن از 60 هرتز معمول تا 15 هرتز برای کاهش هرچه بیشتر مصرف باتری قابل تغییر است. پنل‌های خمیده LCD در مقایسه با نمونه‌های OLED علاوه بر قیمت کمتر، نمونه‌های کاملا در دسترس‌تری به حساب آمده و در صورت موفقیت در اجرا از پتانسیل بالایی برای رهاسازی شرکت‌های سازنده از انحصار سامسونگ در این بخش برخوردار است.

samsung galaxy s7 edge

Japan Display بدون ذکر نام از قصد برخی شرکت‌های سازنده در به کارگیری این فناوری در محصولات آتی آنها در سال‌های پیش رو خبر داد که البته حدس زدن نام این شرکت‌ها با وجود همکاری نزدیک JDI با برندهایی نظیر اپل و هواوی چندان مشکل به نظر نمی‌رسد. علاوه بر گوشی‌های موبایل، Japan Display قصد ارائه این نوع جدید صفحه‌نمایش‌ها به لپ‌تاپ‌ها و داشبورد خودروها را نیز دارد. Shuji Aruga در این زمینه می‌‌گوید :‌ «تولید انبوه [این گونه صفحه‌نمایش‌ها] از سال 2018 [به بعد] برنامه‌ریزی شده و بدون درخواست از طرف مشتریانمان نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم».

با نگاهی به حقوق اختراع (Patent) متعدد ثبت شده توسط شرکت‌های مختلف در طی یکی دو ماه گذشته می‌توان به تمایل شدید سازندگان گوشی‌های موبایل برای ساخت صفحه‌نمایش‌های منعطف و به خصوص نمونه‌‌های تاشو پی برد. پتنت اپل برای تولید آیفون‌های تاشو، پتنت سامسونگ برای تولید اسمارت‌فون تاشو با نمایشگر انعطاف پذیر OLED، پتنت مایکروسافت برای دیوایس 2-در-1 تاشو و بالاخره پتنت ال‌جی برای تولید گوشی‌ تاشو بخشی از تلاش‌ شرکت‌های مختلف در این زمینه است. ساخت اسمارت‌فونی با صفحه‌نمایش منعطف را باید به عنوان موتور محرک جدید بازار موبایل تلقی کرد جایی‌که با وجود برندهای متعدد سازنده اسمارت‌فون با مشخصات پردازشی و مولتی‌مدیایی پیشرفته و قیمت‌های بسیار مناسب، بخش بسیار بزرگی از بازارهای جهان اینک به حد اشباع رسیده و به خصوص در طی یکی دو سال گذشته دلیل محکم و قانع‌کننده‌ای برای تعویض زودهنگام یک گوشی موبایل پیش روی کاربران قرار نگرفته است.

japan display announced flexible lcd screens using plastic substrate

موفقیت در این بازار اما به همان سادگی که به نظر می‌رسد نخواهد بود چرا که با وجود تلاش‌های چندین ساله شرکت‌های بزرگ همچون سامسونگ در این زمینه هنوز راه درازی برای همه‌گیر شدن این فناوری و تولید انبوه آن وجود دارد و بزرگ‌ترین مشکل نیز به ظاهر به قیمت پنل‌های OLED و نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده برای یک خط تولید جدید تعلق دارد. از همین رو،‌ فناوری JDI به دلیل استفاده از همان پنل‌های معمول و عادی LCD می‌تواند در صورت سرمایه‌گذاری و ادامه تلاش‌ها در آینده به تحول این بخش منجر شود. JDI البته از پتانسیل نهفته در صنعت نمایشگرهای OLED بی‌اطلاع نبوده و همین ماه گذشته پس از دریافت کمک مالی 75 میلیارد ینی (نزدیک به 660 میلیون دلاری) از بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت یعنی شرکت دولتی INCJ یا Innovation Network Corp. of Japan سرمایه‌گذاری بزرگی را در صنعت OLED آغاز کرد. برخی از تحلیلگران البته در رابطه با تمایل JDI برای ادامه جدی هر دو فناوری LCD و OLED در حضور رقیبی به بزرگی سامسونگ ابراز تردید کردند و بدین‌ترتیب می‌توان به ادامه سرمایه‌گذاری این برند روی LCD‌ انعطاف‌پذیر جدید امیدوار بود.  

منبع : Japan Display