Tetheringبلافاصله - قابلیت جدید Google Play Services در بروزرسانی 10.2

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : Instant Tethering ، Wi-Fi Tethering ، گوگل Google ، Google Play Services

واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل از بروزرسانی جدید اپلیکیشن Google Play Services به نسخه 10.2 و اضافه شدن قابلیت جدیدی تحت عنوان «اتصال فوری [به شبکه] (Instant Tethering)» خبر داد. این خبر نخستین بار در تاریخ 19 ژانویه 2017 (30 دی 1395) در صفحه گوگل پلاسِ روزنامه‌نگاری اتریشی به نام آندرئاس پروشوفسکی (Andreas Proschofsky) منتشر شده است. اپلیکیشن Google Play Services شامل مجموعه‌ای ازAPI ها و سرویس‌های سیستمی است که ابتدا در سال 2012 میلادی معرفی شده است. گوشی‌های هوشمند مبتنی بر پلتفرم اندروید، iOS و ... قابلیتی کاربردی با نام hotspot دارند. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد که اینترنت گوشی خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد، اما راه‌اندازی و انجام تنظیمات آن در هنگام نیاز ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد.

google play services instant tethering feature

استفاده از قابلیت معرفی‌شده توسط گوگل انجام تنظیمات لازم را ساده‌ می‌سازد. این ویژگی عملیات به اشتراک‌گذاری اینترنت را به‌ طور خودکار انجام می‌دهد، اگر چه هنوز برای بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی در دسترس نیست. برای درک بهتر این قابلیت، فرض کنید تبلت و گوشی هوشمند شما هر دو به یک حساب کاربری گوگل متصل هستند. اگر اتصال تبلت شما به اینترنت وای-فای ناگهان قطع شود اما اینترنت گوشی هوشمندتان برقرار باشد، این ویژگی به شما امکان می‌دهد با استفاده از حساب کاربری گوگل (بدون انجام هیچ گونه تنظیماتی و تنها با تأیید پیامی مبنی بر اتصال به hotspot گوشی هوشمندتان) از اینترنت اسمارت‌فون‌تان برای تبلت خود استفاده کنید.

google play services instant tethering feature

در این مثال، اسمارت‌فون به عنوان تأمین‌کننده اینترنت و تبلت به‌عنوان گیرنده (client) عمل می‌کند. با این کار اتصال گوشی هوشمند هم به شبکه وای‌-فای قطع می‌شود و تأمین اینترنت از طریق اینترنت دیتای اپراتور (cellular data) انجام می‌گیرد؛ البته مصرف باتری نیز بیشتر خواهد بود. در واقع با استفاده از قابلیت Instant Tetheringتمامی ابزارهای متصل به حساب گوگل کاربر به هم مرتبط می‌شوند. به این ترتیب در زمان قطع یک اتصال، کاربر می‌تواند از دستگاه‌های دیگر برای برقراری اتصال استفاده کند.

همان طور که گفته شد، این اتصال به آسانی و بدون نیاز به تنظیمات خاصی صورت می‌گیرد. ارتباط میان دستگاه‌ها از طریق بلوتوث انجام می‌شود و در حین انتقال اتصال، مقدار باتری باقیمانده دستگاه‌های دیگر نیز به کاربر نشان داده می‌شود. این ویژگی برای ارتباط میان تبلت و گوشی هوشمند مناسب است؛ هر چند از لحاظ نظری، این ارتباط تنها میان دو دستگاه که یکی از آنها مجهز به اتصال به اینترنت دیتای اپراتور (cellular connection) باشد امکان‌پذیر خواهد بود.

مطابق معمول برای بروزرسانی اپلیکیشن Google Play Services نیازی به انجام عملی از سوی کاربر نیست و این اپ به صورت خودکار در پس‌زمینه آپدیت خواهد شد. البته هنوز بسیاری از کاربران قادر به استفاده از این اپلیکیشن نیستند. به‌علاوه، آپدیت به نسخه جدید Google Play Services پیش‌نیاز استفاده از Instant Tethering است، چراکه گوگل باید این مولفه را در سمت سرور (server-side) فعال کند.

google play services instant tethering feature

قابلیت اتصال فوری [به شبکه] در حال حاضر روی دستگاه‌های محدودی قابل استفاده است. گوشی‌های هوشمند نکسوس و پیکسل مجهز به اندروید نوقا ۷.۱.۱ می‌توانند از این ویژگی بهره ببرند. تبلت‌های Nexus 9 و Pixel C -- حتی در صورت استفاده از پلتفرم اندروید 6 موسوم به مارشملو (Marshmallow) -- هم قادر خواهند بود به عنوان گیرنده (client) و نه فراهم‌کننده نقطه اتصال به شبکه به تلفن‌های هوشمند سازگار متصل شوند. علاوه بر این از گوشی‌هایی همچون Pixel XL می‌توان به عنوان تأمین‌کننده اینترنت یا hotspot استفاده کرد.

این قابلیت برای کاربرانی که چندین دستگاه اندرویدی دارند مفید خواهد بود. گوگل زمانی را برای استفاده عمومی از این قابلیت توسط تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های اندرویدی اعلام نکرده است، اما مطابق گزارشات به نظر می‌رسد که پس از انجام آزمایش‌های لازم روی مدل‌های نکسوس و پیکسل، گوگل امکان استفاده دستگاه‌های بیشتری را از این قابلیت فراهم خواهد ساخت. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا