معرفی شیائومی Redmi Note 4 - این بار با طعم اسنپدراگون 625

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Xiaomi Redmi Note 4 ، اسنپ دراگون 625 snapdragon 625 ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در آگوست 2016 (شهریور 1395) اسمارت‌فون Redmi Note 4 را در ابتدا صرفا برای بازار چین عرضه کرد. اما بنابرآنچه اخیرا در وب‌سایت اصلی شیائومی آمده، این کمپانی تصمیم گرفت ورژن جدیدی از این اسمارت‌فون را با اعمالی برخی تغییرات، در حال حاضر به طور اختصاصی برای بازار هند تولید نماید. از جمله مهم‌ترین تغییرات انجام‌شده می‌توان به استفاده از چیپ‌ست جدید و تغییر در وزن و حافظه گوشی اشاره کرد. گفتنی است نسخه اولیه Redmi Note 4 به چیپ‌ست 10 هسته‌ای MediaTek Helio X20 مجهز شده بود، در حالی که در ورژن جدید این گوشی از تراشه 8 هسته‌ای اسنپدراگون 625 استفاده شده است.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

عرضه اسمارت‌فون Redmi Note 4 گواهی است بر ادامه استراتژی شیائومی مبنی بر تولید گوشی‌های با مشخصات بالا و در عین حال با قیمت مناسب. این استراتژی تاکنون بسیار خوب جواب داده، به طوری که در سال گذشته میلادی، درآمد شیائومی در کشور هند از مرز 1 میلیارد دلار گذشت. با وجود اینکه خانواده گسترده محصولات شیائومی هم‌اکنون اقلام مختلفی از جمله گجت تناسب اندام، هدفون، دستگاه بخور، پاوربانک و دیگر دیوایس‌ها را شامل می‌شود، اما اسمارت‌فون‌ همچنان ارزشمندترین عضو این خانواده محسوب می‌شود. به عنوان نمونه آمار عرضه گوشی مقرون‌به‌صرفه Redmi Note 3 در هند طی سال 2016 به بیش از 3.6 میلیون دستگاه رسید. با توجه به اینکه این گوشی به شکل آنلاین در هند عرضه شده بود، توانست عنوان پرفروش‌ترین گوشی آنلاین در هند را از آن خود کند. حال اسمارت‌فون جدید Redmi Note 4 را می‌توان شاه‌کلید موفقیت شیائومی در این رده اسمارت‌فون‌ها قلمداد کرد.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

ورژن جدید Redmi Note 4 در ابعاد 151 × 76 × 8.45 میلی‌متر طراحی شده و وزنی معادل 165 گرم دارد که در مقایسه با ورژن قبلی آن، 10 گرم سبک‌تر شده است. وقتی صحبت از طراحی به میان می‌آید، Redmi Note 4 شباهت‌های فراوانی به مدل قبلی خود (Redmi Note 3) دارد، چون دکمه‌های پیمایش -- که در زیر نمایشگر قرار گرفته‌اند -- و حاشیه پیرامونی باریک دور صفحه نمایش، همگی یادآور Redmi Note 3 هستند. ناگفته نماند دکمه‌های پیمایش از نوع backlit بوده و کار کردن در تاریکی با آنها آسان است.

انحنای ملایم صفحه نمایش در لبه‌ها (موسوم به شیشه 2.5 بُعدی) نیز حس در دست گرفتن یک گوشی پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کند. بدنه تمام آلومینیومی گوشی بسیار محکم جلوه کرده و برخلاف Redmi Note 3، پنل پشت گوشی لغزندگی کمتری دارد. شیائومی مدعی شده که بیش از 30 مرحله لازم است تا بتوان یک بلوک آلومینیومی خام را به شاسی آلومینیومی که نهایتا در بدنه گوشی به کار می‌رود تبدیل نمود. شیائومی در بالا و پایین پنل پشتی Redmi Note 3 از دو پوشش پلاستیکی به منظور آنتن‌دهی بهتر استفاده کرده بود، اما در Redmi Note 4 پوشش‌های پلاستیکی جای خود را به نوارهای آنتن داده‌اند.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

اسکنر اثر انگشت در پشت دستگاه، دیده می‌شود. این اسکنر -- که در پایین ماژول دوربین قرار گرفته -- همواره آماده به کار است، به این معنی که حتی زمانی که صفحه نمایش گوشی خاموش باشد نیز با لمس اسکنر می‌توان نمایشگر را روشن و دیوایس را آنلاک نمود. در لبه پایینی دستگاه یک اسپیکر مشبک به چشم می‌خورد که یک پورت micro-USB نیز در وسط آن قرار گرفته است. با توجه به گرایش اکثر سازندگان به استفاده از USB Type-C، به کارگیری micro-USB از طرف شیائومی در چنین اسمارت‌فونی کمی عجیب به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش Redmi Note 4 از پنل‌های ال‌سی‌دی از نوع IPS ساخته شده و از وضوح فول-اچ‌دی (1080×1920 پیکسل) برخوردار است که با توجه به اندازه 5.5 اینچی آن، تراکم پیکسلی نمایشگر به 401ppi می‌رسد. به گفته شیائومی، این گوشی از محدوده رنگی NTSC (تا 72 درصد) بهره برده و امکان تغییر دمای رنگ در قسمت تنظیمات پیش‌بینی شده است.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

همان‌طور که گفته شد، برخلاف نسخه قبلی این گوشی که از چیپ‌ست Helio X20، محصول مدیاتک برخوردار است، شیائومی در ورژن جدید از تراشه اسنپدراگون 652، محصول کوالکام استفاده کرده است. این تراشه از 8 هسته پردازشی با سرعت کلاک حداکثر 2 گیگاهرتز تشکیل شده و در کنار آن واحد پردازش گرافیکی Adreno 506 به کار گرفته شده است. به گفته برخی کارشناسان، علت تغییر پروسسور در آن است که کمپانی شیائومی اجازه ندارد گوشی‌های مجهز به تراشه‌های مدیاتک را در هند عرضه کند.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

شیائومی در Redmi Note 3 از چیپ‌ست اسنپدراگون 650 استفاده کرده بود. شاید نامگذاری تراشه‌های کوالکام این ذهنیت را ایجاد کند که اسنپدراگون 650 از 625 بهتر باشد، در حالی که دقیقا برعکس است؛ بر خلاف اسنپدراگون 650 که با فناوری 28 نانومتری ساخته شده، اسنپدراگون 625 با فناوری 14 نانومتری FinFET تولید شده و به گفته شیائومی، همین امر باعث شده تا در ورژن جدید Redmi Note 4 نسبت به Redmi Note 3 حدود 20 درصد در مصرف انرژی بیشتر صرفه‌جویی شود.

ورژن جدید گوشی Redmi Note 4 در زمینه حافظه داخلی و RAM، دست مشتری را باز گذاشته و 3 مدل متفاوت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مدل اول حافظه داخلی 32 گیگابایت و 2 گیگابایت RAM، مدل دوم حافظه داخلی 32 گیگابایت و 3 گیگابایت RAM و نهایتا مدل سوم -- که پیشرفته‌ترین حالت محسوب می‌شود -- حافظه داخلی 64 گیگابایت و 4 گیگابایت RAM دارد. شیائومی مدل نخست را 9,999 روپیه، مدل دوم را 10,999 روپیه و مدل سوم را 12,999 روپیه قیمت‌گذاری کرده است (با نرخ فعلی تبدیل ارز به ترتیب معادل 147، 162 و 191 دلار آمریکا). ناگفته نماند با توجه به پشتیبانی این گوشی از کارت حافظه، می‌توان حافظه داخلی را تا 128 گیگابایت دیگر نیز افزایش داد.

دوربین اصلی Redmi Note 4 وضوحی برابر با 13 مگاپیکسل داشته و با استفاده از فناوری سنسور "سیماس" (نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل) ساخته شده است. سنسور این دوربین به فناوری BSI یا در اصطلاح "نوردهی پشتی" مجهز است. گفتنی است در فناوری BSI در سنسورهای تصویری دیجیتال با چینش المان‌های تصویربرداری به شیوه نوین، میزان نور دریافتی افزایش یافته و در نتیجه عملکرد دوربین در شرایط کم‌نور بهبود می‌یابد. یکی از قابلیت‌های مهم این دوربین، فوکوس خودکار تشخیص فاز است که باعث می‌شود عمل فوکوس به گفته شرکت سازنده ظرف مدت تنها 0.1 ثانیه انجام شود. این قابلیت، به ویژه در هنگام تصویربرداری از سوژه‌های متحرک، بسیار مفید خواهد بود. دوربین ثانویه نیز 5 مگاپیکسلی است. دیافراگم لنز هر دو دوربین، گشودگی f/2.0 داشته و با برخورداری از فیلترهای شیشه‌ای آبی، مانع عبور پرتو مادون قرمز شده و به گفته شیائومی عکس‌ها با اصلاح رنگ بهتری گرفته می‌شوند.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

اسمارت‌فون Redmi Note 4 به نسخه 6.0.1 اندروید مارشملو مجهز بوده و ساختار منویی آن بر اساس جدیدترین ورژن رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 8 شکل گرفته است. در این گوشی خبری از NFC نیست، ولی با توجه به اینکه شیائومی این ورژن از گوشی Redmi Note 4 را صرفا برای بازار هند (و نه کشورهای غربی) عرضه می‌کند، نبود NFC مشکل خاصی به شمار نمی‌رود.

باتری این گوشی از نوع داخلی و غیر قابل جداسازی بوده و ظرفیتی برابر با 4100 میلی‌آمپر ساعت دارد. اگر زیاد از گوشی کار کشیده شود، باتری در حدود یک روز کامل و بعضا تا یک روز و نیم جوابگوست، اما در صورت استفاده معمولی از گوشی، باتری به‌راحتی تا دو روز کامل دوام می‌آورد. طبق برخی آزمایش‌های انجام‌شده، باتری این گوشی در صورت پخش بی‌وقفه ویدئو می‌تواند 15 ساعت و 10 دقیقه دوام بیاورد که برای باتری با چنین ظرفیتی بسیار چشم‌گیر است. نکته منفی درباره باتری Redmi Note 4 آن است که شارژر سریع آن تنها به خروجی 5V/2A محدود می‌شود. این استاندارد، سرعتی برابر با نسخه 2 فناوری Quick Charge کوالکام داشته و لذا شارژ کردن کامل باتری حدود 2 ساعت زمان می‌برد.

introducing xiaomi redmi note 4 with snapdragon 625 soc

اسمارت‌فون Xiaomi Redmi Note 4 در 3 رنگ مشکی، طلایی و خاکستری تیره تولید شده و فروش آنلاین آن از 23 ژانویه (4 بهمن) در هند آغاز می‌شود.