پتنت جدید نمایشگر منفذدار - جدیدترین رویکرد اپل برای تحقق اسمارت‌فون‌های تمام‌صفحه

نمایش خبر

تاریخ : 1395/10/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : طبق برخی شایعه‌ها، کمپانی اپل در سال 2017 علاوه بر آیفون 7اس و 7اس پلاس (یا هر نام دیگری که بر این دیوایس‌ها گذاشته می‌شود)، قصد دارد آیفونی با نمایشگر خمیده OLED نیز تولید کند. شنیده‌ها حاکی از آن‌اند که مهم‌ترین معیار در فروش این آیفون، نمایشگر تمام‌صفحه یا edge-to-edge آن خواهد بود که باعث می‌شود نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی، به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

اپل در مورد نمایشگر OLED مشکل چندانی نخواهد داشت، چرا که به احتمال زیاد سامسونگ تأمین‌کننده عمده این نوع پنل‌ها خواهد بود، اما تکلیف نمایشگر تمام‌صفحه آن چه می‌شود؟

full display iphone concept

کانسپت تزئینی از آیفون تمام صفحه

چیزی که به طور متعارف در گوشی‌های هوشمند امروزی شاهد بوده‌ایم، آن است که برخی از مهم‌ترین اجزای اسمارت‌فون‌ها، نظیر خروجی صدای گوشی، دوربین جلو، سنسورهای نوری و مجاورتی، چراغ چشمک‌زن نوتیفیکیشن و حتی فلش LED و اسکنر عنبیه، در حاشیه پیرامونی بالای اسمارت‌فون قرار می‌گیرند. حال اگر در قسمت بالای گوشی، هیچ حاشیه پیرامونی نبوده و یا مقدار آن بسیار ناچیز باشد، چه پیش خواهد آمد؟

در پاسخ به این سؤال، می‌توان اسمارت‌فون جدید شیائومی یعنی Xiaomi Mi Mix را مثال زد که توانسته با چند ترفند جالب، حاشیه پیرامونی را تا حد زیادی کاهش دهد، به طوری که این گوشی با داشتن قطری به اندازه 6.4 اینچ، بیشتر به یک گوشی 5.7 اینچی شباهت دارد. یکی از ترفندهای شیائومی این بوده که یک دوبین سلفی بسیار کوچک را، نه در بالا، بلکه در پایین نمایشگر تعبیه کرده است. هم‌چنین برای برقراری تماس‌ها و به گوش رسیدن صدای مخاطب در این گوشی از سیستم آکوستیک خاصی موسوم به سیستم سرامیکیِ پیزوالکتریک بهره گرفته شده و به جای سنسور مجاورتی مادون قرمز، از نوعی "سونار" (سیستم ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، که در کشتی‌ها و زیردریایی‌ها به کار می‌رود) استفاده شده است.

xiaomi mi mix

شیائومی Mi Mix

اما به نظر می‌رسد اپل برای کاهش حاشیه پیرامونی و دست‌یابی به نمایشگر تمام‌صفحه، ایده دیگری در سر دارد. این کمپانی موفق شد در روز سه‌شنبه 10 ژانویه 2017 (21 دی 1395) پتنتی را در این رابطه در "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) به ثبت برساند. این پتنت -- که با شماره 9,543,364 و تحت عنوان "دیوایس‌های الکترونیکی دارای نمایشگرهای بامنفذ" در USPTO به ثبت رسیده -- فناوری خاصی را ترسیم می‌کند که به موجب آن می‌توان اجزای یاد شده در قسمت فوق (از جمله خروجی صدای گوشی، دوربین جلو، سنسورها و حتی نمایشگرهای فرانما یا HUD) را در پشت یک نمایشگر تمام‌صفحه، پنهان کرد.

apple edge-to-edge displays with openings patent

تاکنون این نمایشگر اسمارت‌فون‌ها بوده که به عنوان غالب‌ترین ویژگی یک گوشی، جنبه‌های زیباشناسی اسمارت‌فون‌ها را تعریف و در عین حال محدود کرده است. طراحی‌های ساده و متعارف -- موسوم به candybar designs -- که توسط اپل محبوب شد، به این شکل است که نمایشگر را در جلو و مرکز دیوایس، و سخت‌افزارهای پشتیبان را در پیرامون نمایشگر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه اسمارت‌فون‌ها روز به روز فشرده‌تر و جمع‌وجورتر می‌شوند، اپل به این فکر افتاده تا برخی اجزای ضروری را به پشت قسمت فعال نمایشگر (آن قسمت که نور از آن ساطع می‌شود) منتقل کند.

در پتنت اخیر، اپل پیشنهاد می‌کند که سنسورها و دیگر اجزا در پشت یک سری منفذهای موجود در بخش فعال نمایشگر OLED یا هر پنل مشابه دیگری، قرار گیرند. تشخیص این منفذهای میکروسکوپی تقریبا برای چشم انسان غیر ممکن بوده و لذا روی تجربه بصری کاربر تأثیر نخواهند داشت. این منافذ ممکن است خالی باشند و یا با موادی چون شیشه، پلیمرها، سرامیک‌های عبوردهنده امواج رادیویی و یا هر ماده مناسب دیگری پُر شوند.

apple edge-to-edge displays with openings patent

بنابر آنچه در متن این پتنت ذکر شده، منفذهای یادشده در بین پیکسل‌ها تشکیل می‌شوند؛ لذا برای دست‌یابی به چنین نمایشگر تمام‌صفحه‌ای، تکنولوژی نمایشگرهای خود-نورده (self-illuminating) نظیر OLED بر ساختارهای قدیمی چون پنل‌های LCD ترجیح دارد، چرا که ال‌سی‌دی‌ها به نور پس‌زمینه و لایه‌های فیلترکننده نیاز دارند. با توجه به نوع کاربرد، دسته‌بندی منفذها در اشکال متفاوتی سازماندهی شده و ممکن است از جزء زیرین خود بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشند. به عنوان مثال، منفذ مورد نیاز برای دوربین ممکن است دایره‌شکل و بزرگی آن به اندازه لنز دوربین باشد، در حالی که منفذ یک سنسور، 10 برابر بزرگ‌تر خواهد بود.

اگر ایده این پتنت عملی شود، اپل می‌تواند اسمارت‌فونی بدون حاشیه پیرامونی بسازد. طبق برخی شایعات، گفته می‌شود این ویژگی در طراحی آیفون بعدی اپل (که ممکن است آیفون 8 و یا آیفون 10 نام بگیرد) لحاظ شده است.

apple edge-to-edge displays with openings patent

یکی از نکات جالبی که اپل در این پتنت به آن اشاره کرده، آن است که تکنولوژی مذکور می‌تواند یک سیستم نمایشگر فرانما (HUD) را نیز در خود جای دهد. همین نکته باعث قوت گرفتن دسته‌ای دیگر از شایعات می‌شود که می‌گویند آیفون بعدی اپل -- که در بین اعضای شرکت به اسم رمز "فِراری" نامیده شده -- ممکن است از طراحی ساندویچ شیشه‌ای برخوردار باشد. منظور از ساندویچ شیشه‌ای آن است که در جلو و عقب بدنه این اسمارت‌فون، از شیشه استفاده شده است. در برخی حالات متصور برای این پتنت، یک یا چند قسمت شفاف در جلو و عقب دیوایس، یک پنجره را تشکیل می‌دهند. وقتی یک کاربر از میان این پنجره‌ها نگاه می‌کند، می‌تواند تصاویری دیجیتال را روی اجسام دنیای واقعی مشاهده کند.

apple edge-to-edge displays with openings patent

اگر ایده فوق، به آیفون‌های آینده راه پیدا کند، این نمایشگر HUD پنجره-محور می‌تواند نخستین اقدام اپل در جهت تحقق "واقعیت افزوده" باشد. اپل به سازوکار این نمایشگر HUD اشاره‌ای نمی‌کند، ولی از لحاظ تئوری، این سیستم می‌تواند از واقعیت افزوده فراتر رفته و به کاربردهای "واقعیت ترکیبی" (mixed reality) وارد شود.

برای روشن شدن مسأله به مثال زیر توجه کنید: دوربین اصلی دستگاه، اطلاعات مربوط به یک صحنه را ثبت می‌کند. سپس این اطلاعات با استفاده از الگوریتم‌های بینایی رایانه‌ای پردازش می‌شود، که این الگوریتم‌ها یا به صورت local در خود دیوایس بوده و یا بر مبنای رایانش ابری هستند؛ چیزی شبیه به الگوریتم‌هایی که آیفون 7 پلاس در حالت پرتره از آنها بهره می‌برد. پس از آن، یک تصویر دیجیتالی -- که اطلاعات مفیدی از محیط اطراف کاربر را در بر دارد -- هم‌تراز با اجسام موجود در دنیای واقعی، روی صفحه زیرین به نمایش در می‌آید.

apple edge-to-edge displays with openings patent

اینکه اپل قصد دارد تکنولوژی پیشرفته فوق را در آیفون‌های بعدی به کار گیرد یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما طبق برخی شایعات، این کمپانی ورژن خاصی از اسمارت‌فون تمام‌صفحه را در سال 2017 به تولید می‌رساند. در رابطه با آن بخش از پتنت اخیر که به نمایشگرهای فرانما یا HUD مربوط می‌شود، اپل در پی آن است که طی یک تا دو سال آینده به عرصه واقعیت افزوده ورود کند.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا