پیش‌بینی گارتنر از عرضه محصولات هوشمند در سال 2017- پیشی گرفتن اپل از مایکروسافت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، مک او اس ده Mac OS X ، اپل Apple ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر، عرضه محصولات هوشمند اپل (ابزارهای مجهز به iOS و macOS) در سال 2017 برای نخستین بار از دیوایس‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز مایکروسافت پیشی خواهد گرفت. مطابق برآورد گارتنر برتری اپل نسبت به مایکروسافت تا سال 2019 میلادی همچنان ادامه خواهد یافت. رانجیت اتوال (Ranjit Atwal)، تحلیلگر مؤسسه گارتنر، با اشاره به رکود بازار جهانی دیوایس‌ها بر این باور است که عرضه گوشی‌های موبایل تنها در بازارهای نوظهور آسیا و اقیانوسیه رشد داشته و فروش کامپیوترهای شخصی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. اپل و مایکروسافت به مدت سه سال متوالی با کاهش عرضه محصولات خود مواجه بوده‌اند. اما بنا بر پیش‌بینی گارتنر این روند نزولی در سال جاری میلادی برای اپل متوقف خواهد شد.

gartner predicts apple will surpass microsoft in smart device shipments in 2017

کارشناسان گارتنر پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری میلادی، اپل حدود 16 میلیون دستگاه بیش از مایکروسافت عرضه خواهد کرد و این اختلاف تا سال 2019 میلادی به 28 میلیون دستگاه خواهد رسید. مایکروسافت در سال گذشته میلادی، 260 میلیون دستگاه هوشمند (مبتنی بر ویندوز) به بازار عرضه کرد، در حالی که اپل در همین زمان 248 میلیون ابزار هوشمند (مبتنی بر iOS و macOS) وارد بازار کرده است که کاهش 10 درصدی را نسبت به سال 2015 نشان می‌دهد. کارشناسان گارتنر دلیل این نزول را کاهش سرعت فروش آیفون می‌دانند.

مطابق پیش‌بینی گارتنر، iOS و macOS در سال 2017 احیا می‌شوند و با رشد 8 درصدی، میزان عرضه ابزارهای مبتنی بر این سیستم‌عامل‌ها به 268 میلیون دستگاه خواهد رسید. این رشد در سال 2018 نیز به میزان 3 درصد ادامه خواهد داشت و تعداد ابزارهای عرضه‌شده به بازار در این سال به 276 میلیون دستگاه خواهد رسید. گارتنر برآورد خود را در خصوص سال 2019 میلادی نیز اعلام کرده است. مطابق این پیش‌بینی، رشد 3 درصدی ابزارهای مبتنی بر سیستم عامل اپل در سال 2019 نیز روی خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود عرضه ابزارهای مبتنی بر iOS و macOS در این سال به 285 میلیون دستگاه برسد.

gartner predicts apple will surpass microsoft in smart device shipments in 2017

تقابل ویندوز با پلتفرم‌های اپل از سال 2012 تا 2019 از لحاظ ورود به بازار

البته رقابت سیستم عامل iOS و ویندوز مسأله اصلی کمپانی اپل نیست و پیشی گرفتن اپل از مایکروسافت اهمیتی نمادین دارد. چراکه گوگل با سیستم‌عامل متن باز (open source) خود، اندروید، مدتها است اپل و مایکروسافت را پشت سر گذاشته است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، از حدود 2.3 میلیارد دستگاه عرضه‌شده در سال 2016 میلادی، تنها 11.2 درصد آنها از سیستم‌‌عامل ویندوز استفاده می‌کردند.

مطابق گزارش گارتنر، طی 5 سال گذشته فروش ابزارهای دارای سیستم‌عامل مایکروسافت کاهش قابل توجهی داشته است. چنانکه تعداد کامپیوترهای شخصی عرضه شده از 350 میلیون دستگاه در سال 2012 به 260 میلیون دستگاه در سال 2016 رسیده است. می‌توان مرگ ویندوزفون و شکست تجاری آن را دلیل اصلی کاهش عرضه محصولات مایکروسافت دانست و این در حالی است که اپل عمده حجم فروش خود را مدیون آیفون است. تحلیلگران موسسه گارتنر بر این باورند که هرچند اپل نیز رکود و کاهش فروش سال به سال را تجربه کرده است، اما بر خلاف مایکروسافت، آیفون بعدی شرایط را برای این کمپانی تغییر خواهد داد و در نهایت از نظر حجم فروش وضعیت آن را بهبود خواهد بخشید.

البته این تلاش‌ها احتمالا به تنهایی برای موفقیت اپل کافی نخواهند بود و فعالیت‌های اخیر این کمپانی برای تولید گوشی‌های بدون حاشیه (border-less)، بدون دکمه و بدون جک هدفون از سوی تولیدکنندگان دیگری نظیر سامسونگ هم اینک نیز در معرض تهدید قرار دارد و شاید روزهای اوج اپل به پایان رسیده باشد.

با وجود شکست تلاش‌های مایکروسافت برای افزایش محبوبیت ویندوزفون، این کمپانی هنوز به طور کامل از بازار خارج نشده و می‌کوشد سیستم عامل خود را از طریق شرکت‌های مادر (OEMها) به‌ سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگ پیشنهاد کند. به علاوه این کمپانی اینک فعالیت خود را بر هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و اینترنت اشیا متمرکز کرده است. هرچند هنوز مشخص نیست که این تلاش‌ها باعث تغییر در حجم عرضه مایکروسافت شوند. البته مایکروسافت امیدوار است که ویندوز 10 موبایل که در محصولات سازمانی نظیر Elite x3 محصول HP به کار رفته است، بتواند شرکت‌هایی را که پیش از این تجربه کار با ویندوز 10 بر روی کامپیوترهای شخصی یا لپ تاپ خود داشته‌اند، به خود جلب کند.

hp elite x3

HP Elite x3

پیش‌بینی گارتنر یکنواختی بازار عرضه محصولات هوشمند را در سال 2017 نشان می‌دهد و با توجه به این برآوردها نمی‌توان رشد چشمگیری را در این صنعت تا سال 2018 انتظار داشت.  

منبع : Gartner