درخواست پتنت سامسونگ برای دوربین دوگانه خاص - تصویربرداری از سوژه‌های متحرک در اسمارت‌فون‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1395/10/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز پنج‌شنبه 29 دسامبر 2016 (9 دی 1395) درخواست پتنتی را از سوی سامسونگ در رابطه با سیستم دو دوربینه دیوایس‌های موبایل منتشر کرد. این درخواست پتنت -- که با شماره 20,160,381,289 و تحت عنوان "دستگاه عکاسی دیجیتال و روش کار با آن" در USPTO منتشر شده -- یک نوع خاص از پیکربندی سیستم‌های دو دوربینه را نشان می‌دهد، که در آن یک دوربین دارای لنز زاویه باز و دوربین دیگر دارای لنز تله‌فوتو است (تله‌فوتو، نوع خاصی از لنز با قابلیت فوکوس در فاصله‌های دور است). لنز زاویه باز وظیفه ثبت یک صحنه عریض را بر عهده داشته و لنز تله‌فوتو، مستقل از لنز زاویه باز، برای ردیابی سوژه‌های متحرک به کار می‌رود.

samsung dual-camera system patent application

به عبارت دیگر لنز تله‌فوتو تصویری زوم‌شده از سوژه مورد عکس‌برداری را می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر سوژه عکاسی شما خیابانی باشد که یک دوچرخه‌سوار در حال عبور از آن است، دوربینی که دارای لنز تله‌فوتو است، روی کاغذ، باید تصویر دوچرخه‌سوار را آنقدر واضح ثبت کند که گویی از یک پس‌زمینه بی‌حرکت عکس می‌گیرد.

سیستم مذکور از یک پردازنده برخوردار است که بر اساس حرکت سوژه، تعیین می‌کند که کدامیک از دو دوربین‌ "تصویر اصلی" را می‌گیرد. اگر سرعت حرکت سوژه از میزان سرعت از پیش تعیین شده بیشتر باشد، پردازنده، دوربین دارای لنز زاویه باز را در اولویت قرار می‌دهد، اما اگر سوژه با سرعتی کندتر از سرعت از پیش تعیین شده حرکت کند، تصویر گرفته‌شده توسط دوربین دارای لنز تله‌فوتو، به عنوان تصویر اصلی قلمداد خواهد شد.

samsung dual-camera system patent application

البته به جز عملکرد فوق، حالت دومی نیز برای عکس‌برداری در این سیستم متصور است؛ در این حالت تصویرهای گرفته‌شده توسط هر دو دوربین روی صفحه دیوایس به نمایش درمی‌آیند، به این شکل که تصویر اصلی به صورت تمام-صفحه و تصویر فرعی به صورت تصویر-در-تصویر روی آن قرار می‌گیرد.

بنا بر آنچه در متن این درخواست آمده، کاربرد سیستم مذکور به عکس‌برداری محدود نمی‌شود، بلکه اگر پردازنده سیستم، تصویر اصلی را به طور خودکار جابجا نماید، می‌توان برای برداشت ویدئو نیز از این سیستم استفاده کرد. در این حالت، بدون آن که کاربر به شکل دستی تنظیمات یا فوکوس دوربین را تغییر دهد، لنز تله‌فوتو سوژه‌ متحرک را در آنِ واحد شناسایی و ردیابی می‌کند. اگر پردازنده واقعا بتواند تصویر اصلی را به شکل دینامیکی جابجا کند، این کار با نتایج جالبی همراه خواهد بود. به عنوان مثال، با این روش در هنگامی که سوژه با سرعت کندی حرکت می‌کند، می‌توان کلوزآپ گرفت و یا در سرعت‌های بالاتر اقدام به برداشت‌های با زاویه باز نمود.

samsung dual-camera system patent application

نکته قابل تأمل آن است که در سیستم مورد نظر سامسونگ، تصویر اجسام و عناصر متحرک (در عکس یا ویدئو) با جزئیات بالایی گرفته خواهند شد، که این امر تاکنون در دوربین هیچ اسمارت‌فونی دیده نشده است. با وجود اینکه سامسونگ در مارس 2016 درخواست این پتنت را به USPTO ارائه کرده بود، هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی چه زمانی به اسمارت‌فون‌ها ورود پیدا می‌کند. بعید است که در Galaxy S8 شاهد این سیستم باشیم، ولی به کارگیری آن در Galaxy Note 8 دور از انتظار نیست.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا