رویترز فاش کرد: کند شدن نسبی رشد درآمد هواوی در سال 2016

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در سال 2016 توانست به شکل چشمگیری جایگاه خود را به عنوان تولیدکننده مطرح گوشی‌های هوشمند تثبیت کند. اما علی‌رغم اینکه سال 2016 از حیث فروش اسمارت‌فون، سال خوبی برای هواوی بوده، رشد درآمد این شرکت در مقایسه با سال 2015، مقداری کندتر شده است. در سال 2015، هواوی رشد درآمد 35 درصدی را تجربه کرد، در حالی که طبق خبری که در روز جمعه 30 دسامبر 2016 (10 دی 1395) در خبرگزاری رویترز منتشر شد، هواوی رشد درآمدی خود در سال 2016 را با اندکی کاهش نسبت به سال قبل، در حدود 32 درصد برآورد کرده و ابهامات بیشتری را برای سال 2017 پیش‌بینی کرده است.

Huawei slower revenue growth for 2016

تنها با در نظر گرفتن همین یک عامل نمی‌توان گفت سال 2016 برای هواوی بهتر بوده یا بدتر، چون وقتی صحبت از درآمد یک کمپانی به میان می‌آید، عوامل متعددی دخیل‌اند. به گفته اریک ژو (Eric Xu)، مدیر عامل چرخشی هواوی، درآمد این شرکت در سال 2016 به حدود 520 میلیارد یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز 74.8 میلیارد دلار) می‌رسد. گفتنی است کمپانی چینی هواوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی در دنیا بوده و برای کسب رتبه نخست تولید این تجهیزات، با شرکت سوئدی اریکسون رقابت دارد.

به گفته اریک ژو، سال 2016 -- چه در میدان سیاسی و چه در عرصه اقتصادی -- دسته‌ای از قوهای سیاه را در سراسر جهان به خود دیده است. این جمله کنایه‌ای است به اتفاقات غافلگیرکننده در حوزه‌های سیاست و اقتصاد که در سال 2016 در جهان رخ داده و تأثیر به سزایی در معادلات بین‌المللی داشته است. وی یادآور شد که باوجود این مسائل، هواوی همچنان بر استراتژی خود متمرکز مانده است. ژو افزود: «ما با صبر و حوصله، خود را وقف رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر و ارزش‌گذاری برای مشتریانمان کرده‌ایم.» در عین حال، وی در پایان به این نکته اذعان کرد که هواوی در سال 2017 با اوضاع نامطمئن‌تری در هر دو صحنه اقتصاد و سیاست روبرو خواهد بود. با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید از ماه آینده، نمی‌توان به تأثیر دولت جدید ایالات متحده بر کسب‌وکار هواوی در این کشور فکر نکرد.

اظهارات فوق، در واقع نظراتی است که اریک ژو در ضمن پیام تبریک سال نو به کارکنان هواوی ارسال کرده و خبرنگار رویترز به یک نسخه از آن دسترسی پیدا کرده بود.

huawei mate 9

هواوی Mate 9

هواوی در اوایل سال 2014، دست‌یابی به درآمد 70 میلیارد دلاری تا قبل از سال 2018 را برای خود هدف‌گذاری کرده بود. هواوی نخستین شرکت چینی لقب گرفت که توانست در سال 2015 بیش از 100 میلیون گوشی هوشمند را به بازار عرضه کند. گفتنی است در سال 2015 که بازار جهانی اسمارت‌فون روند نسبتا کندی را تجربه می‌کرد، حجم عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی به بازار با افزایشی 44 درصدی همراه شد. همین عامل بود که موجب شد سود خالص هواوی با افزایش 32 درصدی از 27.9 میلیارد یوان در سال 2014، به 36.9 میلیارد یوان در سال 2015 برسد.

کمپانی سامسونگ چند سالی است که در جایگاه نخستین تولید اسمارت‌فون از نظر تعداد قرار گرفته و پس از آن شرکت آمریکایی اپل قرار دارد. در این میان کمپانی هواوی قصد دارد با افزایش تولید، خود را به رتبه دوم برساند، ولی برای تحقق چنین هدفی باید با سلطه اپل بر بازار آمریکا مبارزه کند. با توجه به چینی بودن شرکت هواوی، با شروع ریاست جمهوری ترامپ، تلاش‌های این شرکت برای در دست گرفتن بازار اسمارت‌فون آمریکا ممکن است تا حد توقف کامل نیز پیش رود.  

منبع : Reuters