درخواست پتنت اپل برای انتقال موتور Taptic به بند، و نازک‌تر کردن اپل‌واچ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل واچ Apple Watch ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل‌واچ به هیچ وجه یک دیوایس زمخت و سنگین به شمار نمی‌رود. در واقع باید گفت بسیاری از ساعت‌های مچی معمولی موجود در بازار از اپل‌واچ بزرگ‌تر و ضخیم‌تر هستند. اما تقریبا همه می‌دانند که اپل علاقه عجیبی به نازک کردن دیوایس‌های خود دارد، لذا جای تعجب ندارد که این کمپانی در حال بررسی راه‌هایی است که از طریق آن بتواند از ضخامت ساعت هوشمند خود بکاهد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز پنج‌شنبه 22 دسامبر 2016 (2 دی 1395) درخواست پتنتی را از سوی شرکت اپل منتشر کرد که نشان می‌دهد این کمپانی در پی آن است که با انتقال موتور لرزشی اپل‌واچ به بند ساعت، ضخامت آن را کاهش دهد.

 

apple watch series 2

احتمالا می‌دانید که اپل در ساخت اپل‌واچ از فناوری لامسه‌ای (یا در اصطلاح haptic) استفاد کرده است. دیوایسی که به این فناوری مجهز است می‌تواند از راه لمس و توسط حرکت، لرزش یا اعمال فشار با کاربر ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر تکنولوژی haptic برای ارسال فیدبک‌های لمسی به کاربر، از اعمال فشار بر پوست دست وی استفاده می‌کند. این فیدبک‌ها به وسیله موتورهای ریزی به نام actuator (یا عملگر) ایجاد می‌شوند. در این میان، کمپانی اپل موتور مخصوصی ابداع کرد که وظیفه ارسال این فیدبک‌های لمسی را بر عهده دارند. اپل با تلفیق دو کلمه tap (ضربه) و haptic، تصمیم گرفت این موتور را Taptic Engine بنامد.

apple watch taptic engine

به نظر می‌رسد اپل با این درخواست پتنت -- که تحت عنوان "سازوکار الصاق بند با پاسخ haptic" در USPTO منتشر شده -- می‌خواهد موتور Taptic را به بند اپل‌واچ منتقل کند. برداشتن این قطعه از بدنه اپل‌واچ، باعث می‌شود تا بدنه نازک‌تر گردد، زیرا با این کار، مجموعه عمل‌گرهای خطی -- که حجم نسبتا زیادی هم دارند -- به جایی بیرون از بدنه (در زیر یا کناره مچ دست کاربر) منتقل می‌شود. البته نمی‌توانیم الزاما بگوییم که این کار، ساعت هوشمند اپل را سبک‌تر خواهد کرد، چرا که موتور Taptic حذف نمی‌شود، بلکه تنها به جایی دیگر برده می‌شود، پس وزن کلی دستگاه احتمالا بدون تغییر خواهد ماند.

apple watch haptic motor moves to wristband patent application

بنا بر آنچه در متن این پتنت آمده، بندی که قرار است موتور Taptic را در خود جای دهد، به سخت‌افزاری مجهز است که (با توجه به دیوایس میزبان) امکان خم شدن آن بند را به شکل پهلو به پهلو فراهم می‌کند. سخت‌افزارهای مذکور ممکن است شامل تکنولوژی‌های الکترومغناطیسی، پیزوالکتریکی و یا پلیمرهای واکنشی الکتریکی (EAP) باشند، اما تنها به این فناوری‌ها محدود نمی‌شوند. دیگر حالات متصور برای این بند، از حرکت آن به سمت بالا و پایین و یا حرکت دورانی آن به دور یک محور حکایت دارد. گفتنی است در حال حاضر حرکت عمل‌گرهای خطی در اپل‌واچ تنها به شکل جلو و عقب رفتن است اما با این حال، موتور Taptic -- به لطف یک تکنولوژی خاص (تکنولوژی تعدیل‌کننده نرم‌افزار-محور) -- می‌تواند سیگنال‌های لمسی بسیاری را در قالب ضربه (tap) و لرزش شبیه‌سازی نماید. البته باید توجه داشت که طرز حرکت، بسته به نوع زیرسیستم‌های haptic، ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال اجزای haptic می‌توانند طیفی از فیدبک‌های لمسی (از فشار گرفته تا حرکت و یا تحریک ارتعاشی) را ایجاد نمایند. از طرفی، مولدهای فیدبک نیز می‌توانند در گروه‌هایی متشکل از 2 یا چند مولد قرار گرفته و عملکرد بهتری را ارائه کنند.

apple watch haptic motor moves to wristband patent application

در رابطه با نحوه قرارگیری موتور Taptic در بند، باید گفت این موتور می‌تواند در ترکیب بندهای موجود (مثلا در سگک آنها) تعبیه شود. همچنین امکان دارد که این موتور در میله‌های فنری بند اپل‌واچ نیز قرار گیرد. به نظر می‌رسد جای دادن موتور Taptic در میله‌های فنری بند، با بندهای مغناطیسی اپل‌واچ -- که در مقایسه با بند ساعت‌های معمولی بزرگ‌ترند -- همخوانی داشته باشد.

درباره اینکه موتور Taptic به کاررفته در بند، چگونه به خود ساعت متصل است، به وضوح صحبتی به میان نیامده، اما به احتمال زیاد این اتصال از طریق سیم خواهد بود. شاید اتفاقی نبوده که اپل‌واچ از قبل به یک "درگاه تشخیصی" (diagnostic port) غیر قابل دسترس برای کاربران مجهز شده که مثل پورت USB هم می‌تواند دستگاه را شارژ کند و هم انتقال داده به آن را فراهم نماید.

هنوز مشخص نیست که آیا اپل قصد دارد چنین ایده‌ای را در ساخت مدل بعدی اپل‌واچ پیاده کند یا خیر، اما در صورت تحقق این امر، اپل می‌تواند سیاست خود مبنی بر نازک‌تر کردن دیوایس‌هایش را بیش از پیش ثابت کند. البته فایده این اقدام، تنها کاهش ضخامت ساعت نیست. فایده دیگر آن است که هشدارها و فیدبک‌های فرستاده‌شده از طریق یک یا چند موتور لرزاننده بیرونی، قابل‌ملاحظه‌تر و برجسته‌تر بوده و آسان‌تر توسط کاربر تشخیص داده می‌شوند. با توجه به اینکه اسمارت‌واچ‌ها روی مچ بسته می‌شوند و مچ دست، همواره در حال حرکت است، گاهی اوقات کاربران متوجه برخی از هشدارهای لمسی نمی‌شوند. اپل سعی کرده با تنظیماتی به نام "prominent haptic" -- که یک tap یا ضربه اضافی تولید می‌کند -- این مشکل را برطرف نماید.

شاید جالب‌ترین نکته درباره این پتنت، تاریخ ارائه آن باشد. کمپانی اپل درخواست این پتنت را در ژوئن 2016 به USPTO ارائه کرده بود. با توجه به رونمایی از اپل‌واچ در سال 2014 و اعمال تغییرات در آن طی یک چرخه ‌به‌روزرسانی، بعید نیست در نسل بعدی ساعت‌های هوشمند اپل، از بند haptic استفاده شود. در پایان گفتنی است، هری دابلیو اسمیث (Harry W. Smith)، پاتریک کسلر (Patrick Kessler)، کمیل موست (Camille Moussette) به همراه جان بی. مورل (John B. Morrell) جزو مخترعین این ایده هستند.  

منبع : USPTO