گزارش مالی بلک‌بری از سه‌ماهه سوم 2016 - افق‌های روشن در سایه نرم‌افزار

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : کمپانی بلک‌بری در روز سه‌شنبه 20 دسامبر 2016 (30 آذر 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2016 (منطبق با سه ماهه سوم سال مالی 2017) منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد بلک‌بری در فصل اخیر 301 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته در همین زمان و درآمد 557 میلیون دلاری نزدیک به 46 درصد کاهش را نشان می‌دهد. . 55 درصد از این درآمد مربوط به بخش نرم‌افزار و خدمات بوده و 22 درصد از آن نتیجه هزینه‌های دریافتی از مشترکان بابت اجازه دسترسی به خدمات است. 23 درصد بقیه نیز به درآمد حاصل از قسمت Mobility Solutions تعلق دارد. در این میان، بخش نرم‌افزار و خدمات با ثبت درآمدی معادل 172 میلیون دلار عملکردی فوق‌العاده داشته است.

blackberry q3 2017 financial report

گفتنی است این رقم درآمد (301 میلیون دلار) با در نظر گرفتن درآمدهای با تأخیر و در اصطلاح به شیوه non-GAAP محاسبه شده است. حال اگر بخواهیم درآمد بلک‌بری در فصل اخیر را بر مبنای اصول پذیرفته‌شده حسابداری یا به شیوه GAAP اعلام کنیم، درآمد این کمپانی در سه‌ماهه اخیر برابر با 289 میلیون دلار خواهد بود. همچنین، طبق آنچه که در گزارش مالی بلک‌بری آمده، درآمد این شرکت قبل از بهره، مالیات و استهلاک (موسوم به درآمد Adjusted EBITDA) در سه‌ماهه اخیر، حدود 37 میلیون دلار عنوان شده است. درآمد بلک‌بری از بخش نرم‌افزار و سرویس‌های این شرکت در این بازه زمانی به 172 میلیون دلار (Non-GAAP) می‌رسد که با ثبت نزدیک به 55 درصد از کل درآمد بلک‌بری، رشد فوق‌العاده‌ای را برای این بخش نشان می‌دهد

در کنار موفقیت‌های به‌دست ‌آمده، باید به این نکته اشاره کنیم که سود خالص بلک‌بری به شیوه محاسبه Non-GAAP در سه‌ماهه اخیر 12 میلیون دلار یا 0.02 دلار در هر سهم بوده که با شیوه محاسبه‌ای GAAP زیانی برابر با 117 میلیون دلار یا 0.17 دلار در هر سهم پایه (basic share) خواهد شد. نزدیک به 80 درصد از درآمد بخش نرم‌افزار و سرویس بلک‌بری در این بازه زمانی از منابع تکراری بوده و این شرکت موفق شده در این دوره بیش از 3 هزار سفارش سازمانی را دریافت کند.

blackberry dtek60

BlackBerry DTEK60

بد نیست بدانیم موجودی بلک‌بری -- اعم از موجودی نقدی و معادل‌های نقدی به همراه مقدار اعتبار سرمایه‌گذاری‌شده -- در پایان سه‌ماهه اخیر (30 نوامبر 2016)، برابر با 1.6 میلیارد دلار اعلام شده که این مقدار نشانگر گردش پئل نقد 154 میلیون دلاری بوده که از این میزان 150 میلیون دلار در حال استفاده است. بیشترین میزان پول نقد جاری برای تغییر در ساختار شرکت از کسب و کار دیوایس‌های سخت‌افزاری به مدل صدور مجوز نرم‌افزاری مورد استفاده قرار گرفته است. اگر ارزش اسمی بدهی بلک‌بری -- که حدود 605 میلیون دلار است -- را در نظر نگیریم، تتمه حساب خالص این کمپانی در پایان سه‌ماهه سوم 2016، برابر با 1 میلیارد دلار خواهد بود. در پایان فصل اخیر، ارزش سفارش‌های خرید از جانب تولیدکنندگان طرف‌قرارداد، در مجموع به حدود 35 میلیون دلار رسید. این در حالی است که این رقم در سه‌ماهه دوم، 71 میلیون دلار و در مدت مشابه سال قبل، 298 میلیون دلار گزارش شده بود.

جان چن (John Chen)، مدیر عامل بلک‌بری، عملکرد شرکت در سه‌ماهه اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «بلک‌بری اینک یک شرکت نرم‌افزاری و پیشروی بازار در امنیت موبایل است. ما در سه ماهه سوم [با دستیابی به] بیشترین میزان حاشیه سود در تاریخ کمپانی برای دومین فصل پیاپی و ادامه تغییر در ساختار و عملیات شرکت برای پشتیبانی از یک کسب و کار نرم‌افزار سازمانی به نقطه عطف بزرگی دست پیدا کردیم. این دستاوردها سودآوری عملیاتی در تمامی بخش‌های کسب و کار و [عملکرد] کلی مثبت درآمد به ازای هر سهم به صورت Non-GAAP را موجب شده است.»

جان چن افزود: «همزمان با ادامه تکثیر تعداد دیوایس‌های موبایلی مرتبط [با اینترنت]، انتظار رشد تقاضا در نقاط قوت خود شامل امنیت و نرم‌افزارهای داخلی اختصاصی را داریم. قرارداد اخیر با فورد و TCL دلائل مثبت ارزش پیشنهاد ما در این نقاط رشد نوظهور را نشان می‌دهند. ما مسیری از فرصت‌ها برای ادامه رشد را در اختیار داریم.»

blackberry 10 logo

از رویدادهای مهم مورد اشاره در گزارش سه ماهه منتهی به 30 نوامبر 2016 بلک‌بری باید به قرارداد با شرکت TCL برای طراحی، تولید،‌ فروش و پشتیبانی از گوشی‌های موبایل جدید بلک‌بری و همچنین توافق با شرکت فورد برای استفاده از QNX و نرم‌افزارهای امنیتی بلک‌بری اشاره کرد. سیستم‌عامل BlackBerry 10.3.3 نیز همانگونه که در گزارش قبلی این شرکت وعده داده شده بود اینک از تاییدیه NIAP پشتیبانی می‌کند.

منبع : BlackBerry


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا