تولید اسکنر اثر انگشت اپتیکال FS9100 توسط Synaptics

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حسگر اثر انگشت نوری Optical Fingerprint Sensor ، حسگر Sensor ، Synaptics

واحد خبر mobile.ir : به احتمال زیاد سامسونگ قصد دارد در ساخت پرچمدار بعدی خود، Galaxy S8، دکمه home را حذف کند؛ ولی این اقدام چالشی جدید را در بر خواهد داشت: سنسور اثر انگشت در کجا قرار خواهد گرفت؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت طبق خبرهای شنیده ‌شده، Galaxy S8 نخستین اسمارت‌فونی خواهد بود که به فناوری تشخیص اثر انگشت نوری (optical) مجهز می‌شود، به این معنا که اسکنر در زیر نمایشگر تعبیه خواهد شد. در این میان کمپانی Synaptics -- که مدت زیادی است در تأمین اسکنرهای اثر انگشت گوشی‌های گلکسی با سامسونگ همکاری دارد -- در روز سه‌شنبه 13 دسامبر 2016 (23 آذر 1395) از تولید یک اسکنر اثر انگشت نوری برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها خبر داد.

introducing synaptics fs9100 optical-based fingerprint sensor for smartphones

این اسکنر نوری جدید -- که Natural ID FS9100 نامیده شده -- می‌تواند در زیر شیشه‌ای تا ضخامت 1 میلی‌متر (از جمله شیشه‌های 2.5 بُعدی) قرار گرفته و همچنان اثر انگشت را به‌درستی تشخیص دهد. طبق ادعای Synaptics، این سنسور نوری حتی در صورت خیس بودن انگشت نیز می‌تواند عمل اسکن را انجام دهد، لذا اگر اسمارت‌فون شما علاوه بر داشتن اسکنر نوری FS9100، به ویژگی مقاومت در برابر آب نیز مجهز باشد، می‌توانید آنلاک کردن گوشی را با انگشت خیس نیز انجام دهید.

تعبیه کردن سنسور نوری در زیر شیشه مزایای فراوانی دارد، از جمله اینکه سنسور را ضدآب و ضدخش می‌کند. به‌علاوه، این کار به دوام سنسور افزوده و مشکلات مربوط به تخلیه الکترواستاتیکی (ESD) را نیز برطرف می‌کند.

بر خلاف سنسورهای اثرانگشت نوری که برای کنترل دسترسی (access control) و تأیید هویت زیست‌سنجی عمومی به کار می‌روند، سنسور FS9100 از حداکثر ظرفیت تکنولوژی اپتیکال Synaptics مخصوص دیوایس‌های موبایل استفاده کرده و با عبور از سد موانع فنی متعدد توانسته به ظاهری بسیار نازک و حداقل مصرف انرژی دست یابد.

سنسور نوری FS9100 از تکنولوژی انحصاری کمپانی Synaptics با نام SentryPoint بهره برده و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های بسیار امن و منحصربه‌فرد در زمینه احراز هویت را به کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون و تبلت ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به قابلیت Quantum Matcher اشاره کرد که از تکنولوژی ضد جعل یا anti-spoofing انحصاری این کمپانی موسوم به PurePrint بهره می‌برد.

introducing synaptics fs9100 optical-based fingerprint sensor for smartphones

لس سانتیاگو (Les Santiago)، از مدیران تحقیقاتی مؤسسه IDC، ضمن اشاره به کاربرد وسیع فناوری سنسورهای اپتیکال در سایر بازارها، به این نکته اشاره می‌کند که این تکنولوژی به علت محدودیت‌هایی که در شکل ظاهری و مصرف انرژی آن وجود داشته، هنوز به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کار گرفته نشده است. وی در خصوص سنسور اپتیکالی که Synaptics به‌تازگی آن را معرفی کرده می‌گوید: «کمپانی Synaptics به واسطه آوردن تکنولوژی حسگرهای نوری با شکل ظاهری و مصرف انرژی مناسب به اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها، به حذف دکمه home کمک می‌کند.» سانتیاگو حذف دکمه home را گام مهم بعدی در جهت تحقق اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های تمام صفحه (بدون حاشیه پیرامونی) می‌داند.

همان‌طور که گفته شد، سنسورهای FS9100 حداقل مصرف انرژی را داشته و بسیار نازک هستند. از طرفی می‌دانیم سامسونگ در تولید گوشی‌های نوت7 از تکنولوژی نمایشگرهای نازک بهره گرفته بود. اگر این دو مطلب را کنار هم قرار دهیم، با توجه به احتمال استفاده از سنسور FS9100 در Galaxy S8، می‌توان انتظار داشت که شیشه نمایشگر در پرچمدار بعدی سامسونگ فوق‌العاده نازک باشد.

البته کمپانی Synaptics هنوز به طور رسمی همکاری با سامسونگ برای تأمین سنسور اثر انگشت در Galaxy S8 را تأیید نکرده، اما ادبیاتی که ریک برگ‌من (Rick Bergman)، مدیر عامل Synaptics، در توصیف FS9100 به کار می‌برد، به آنچه که قبلا درباره Galaxy S8 از سامسونگ شنیده بودیم شباهت بسیاری دارد: «این نوآوری اجازه حذف دکمه home را داده و طراحی صنعتی یکدست‌تری را برای اسمارت‌فون‌ها به همراه دارد.»

این سخنان را با اظهارات پیشین سامسونگ مقایسه کنید که گفته بود Galaxy S8 از طراحی «جذاب و ظریف» برخوردار خواهد بود. به‌علاوه شایعات زیادی نیز مبنی بر لمسی بودن دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، عدم وجود فیزیکی دکمه home و نبود حاشیه پیرامونی در نمایشگر S8 شنیده شده بود.

samsung galaxy s8 concept design

یک طرح مفهومی از گلکسی S8

البته یک جای کار مشکل دارد. طبق اعلام Synaptics، این کمپانی تولید انبوه سنسور FS9100 را از سه‌ماهه دوم سال 2017 شروع خواهد کرد. از طرف دیگر، انتظار می‌رود سامسونگ در فوریه سال 2017 از Galaxy S8 رونمایی کند. البته بعضی شایعات اخیر، زمان رونمایی از Galaxy S8 را تا آوریل سال آینده نیز بیان کرده‌اند. با توجه به این خبرهای ضد و نقیض، نمی‌توان با قاطعیت از حضور سنسورهای نوری FS9100 در پرچمدار بعدی سامسونگ سخن گفت. ناگفته نماند همواره شایعاتی درباره تولید اسکنرهای اثر انگشت از نوع خازنی، توسط خود سامسونگ شنیده می‌شد، و اگر سنسورهای Synaptics به تعداد کافی و در زمان مناسب در اختیار سامسونگ قرار نگیرند، این شایعات ممکن است در S8 به واقعیت تبدیل شوند.  

منبع : Synaptics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا