بررسی ویژگی‌های AirPods – هدست‌های بی‌سیم اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : AirPods ، هدست استریوی بی‌سیم واقعی True Wireless Stereo Headset ، هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : یکی از ویژگی‌های جدید دو اسمارت‌فون آیفون 7 و آیفون 7 پلاس که در ماه سپتامبر توسط اپل معرفی شدند حذف پورت 3.5 میلیمتری صدا در این دو مدل و معرفی هدست‌های سیمی جدید با پورت Lightning بود. این شیوه طراحی که ظاهری یک‌دست‌تر را برای این دو مدل فراهم می‌کند در عمل کاربران را در دوراهی دشواری قرار می‌دهد. در این وضعیت جدید امکان گوش دادن به موسیقی در حین شارژ شدن باتری از کاربران دو گوشی iPhone 7 و iPhone 7 Plus سلب شده و از بین دو انتخاب یعنی اتصال شارژر یا هدست تنها یکی قابل برگزیدن است. راه حل این مشکل از سوی اپل معرفی هدست‌های جدیدی به نام AirPods است که برای اتصال نیازی به سیم ندارند.

introducing apple airpods

ایرپادهای اپل با وجود انتقادهایی که به طراحی نسبتا بزرگ و قیمت آنها وارد شده است در برخی موارد تفاوت‌های تعیین‌کننده‌ای را با رقبای اصلی این کلاس به نمایش می‌گذارد. این دیوایس‌های پیشرفته که همراه با آیفون‌های جدید در ماه سپتامبر معرفی شده و برای ارائه در اواخر ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده بودند در عمل تاخیرهای فراوانی را تجربه کرده و اپل نیز در توصیف علت تاخیرهای ایجاد شده در پروسه تولید و عرضه این محصولات تنها به عباراتی کلی همچون "آماده نبودن دستگاه" اشاره کرده بود. خبرهای تایید نشده متعددی نیز در این میان از مشکلات شرکت سازنده برای سینک کردن اطلاعات مابین دو هدست و چگونگی عملکرد مستقل خروجی‌های صدا در این مدل حکایت داشت.

introducing apple airpods

ایرپادهای اپل با وجود تمامی مشکلات بالاخره قرار است از هفته آینده در تاریخ 21 دسامبر (1 دی ماه 1395) به صورت رسمی به بازار ارائه شود البته همچنان پس از عرضه نیز پروسه رسیدن این دیوایس به دست کاربران به گفته سایت اپل تا حداکثر 6 هفته به طول می‌انجامد و بنابراین شانس اندکی برای در اختیار داشتن ایرپاد از سوی بسیاری از کاربران در فصل تعطیلات کریسمس وجود دارد. جدا از تاخیرها و مشکلات اپل برای آماده‌سازی به موقع این کالا، ویژگی‌های برجسته و مهمی، AirPods را از دیگر هدست‌های بی‌سیم موجود در بازار که اغلب کوچک‌تر و شکیل‌تر از محصول اپل نیز طراحی شده‌اند تفکیک می‌کند.

- اتصال به دیوایس‌های اپل و غیر اپل

برای اتصال آسان ایرپاد به دیوایس‌های اپلی حضور حداقل نسخه دهم سیستم‌عامل iOS الزامی است بنابراین از آیفون 5 به این سو، از آی‌پد مینی 2 به این طرف و نسل ششم آی‌پاد در لیست i-Device‌ های مورد پشتیبانی توسط این هدست قرار دارند. در صورت در اختیار داشتن یکی از این 18 دیوایس (شامل 10 آیفون، 7 آی‌پد و 1 آی‌پاد) پروسه جفت کردن اولیه به آسانی و تنها با نزدیک کردن هدست به دستگاه و با ظاهر شدن یک منوی pop-up روی صفحه‌نمایش که میزان شارژ باقی مانده AirPods را نیز نشان می‌دهد انجام می‌شود. این اتصال که طبیعتا بر بستر بلوتوث انجام می‌شود طبق تست‌های اولیه به میزان بسیار زیادی با ثبات بوده و احتمال اندکی برای از دست رفتن آن در طی زمان در شرایط مختلف وجود دارد. AirPods البته تنها با دیوایس‌های اپلی اشاره شده هماهنگ نبوده و می‌توان آن را با دیگر تولیدات غیر اپلی نیز Pair کرد البته در این حالت پروسه Pairing به آسانی و به سرعت دیوایس‌های اصلی انجام نمی‌شود.

introducing apple airpods

- چیپ Apple W1

مهم‌ترین نکته قابل ذکر در مورد AirPods به مغز متفکر آن یعنی چیپ‌ Apple W1 تعلق دارد. حضور این چیپ پردازشی تجربه کاملا متفاوتی را از این هدست در مقایسه با تمامی دیگر رقبا برجای می‌گذارد و توانایی‌های هوشمندانه تازه‌ای را برای این محصول فراهم می‌کند. W1 که در حقیقت تمامی قسمت‌های سخت‌افزاری حاضر در AirPods را از جمله آنتن، سنسورهای نوری و باتری همراه با دو شتاب‌سنج و دو میکروفون را کنترل و مدیریت می‌کند به گفته برخی منابع بر مبنای فناوری شرکت Passif Semiconductor ساخته شده که پیش از این در سال 2013 به مالکیت اپل درآمد. W1 را باید در کنار دیگر چیپ‌های اختصاصی اپل از جمله سری A حاضر در آیفون‌های این شرکت، پروسسورهای S حاضر در اپل‌واچ‌ها و اصطلاحا Co-processor حرکتی M حاضر در آیفون 5s به این سو دسته‌بندی کرد و از این محصول نیز همانند گذشته انتظار عملکرد بالایی می‌رود.

introducing apple airpods

- پشتیبانی از Siri

امکان دسترسی آسان به دستیار صوتی Siri تنها با دو بار ضربه زدن روی بدنه خارجی هدست یکی دیگر از امکانات مهم AirPods به حساب می‌آید؛ پس از فعال شدن Siri به طور معمول می‌توان هر سوال دلخواهی را از آن پرسید و پاسخ را بدون نیاز به مشاهده آیفون مستقیما در گوش شنید. نکته جالب اینکه امکان تغییر میانیر tap دوگانه برای ویژگی دیگری به جز Siri نیز وجود دارد و به طور مثال می‌توان اقدام به Play/Pause کردن آهنگ در حال پخش از این طریق کرد. البته متاسفانه میانبر دیگری برای هدست هنوز تعریف نشده و ضربه تکی یا سه‌‌گانه تفاوتی برای آن نمی‌کند.

introducing apple airpods

- تشخیص هوشمند حضور در گوش

یکی از برتری‌های AirPod به اکثر دیگر نمونه‌های مشابه، هوشمند بودن دستگاه و تشخیص قرار گرفتن در گوش و خارج بودن از آن است. این ویژگی که با کمک سنسورهای اینفرارد حاضر در بخش داخلی هریک از دو خروجی صدا محقق می‌شود، موسیقی را تنها زمانی برای کاربر پخش می‌کند که هدست درون گوش قرار داشته باشد و به محض درآوردن یکی از دو هدست از گوش، موزیک Pause می‌شود.

introducing apple airpods

- تشخیص هوشمند صدای کاربر

زمانی که کاربر شروع به صحبت می‌کند، شتاب‌سنج درون AirPodها لرزش‌های صورت کاربر و منبع صدا را تشخیص داده و با همکاری با یک جفت میکروفون مخصوص، نویزهای محیطی را کاهش می‌دهد. بدین‌ترتیب با کم شدن سر و صدای محیط، صدای بهتر و با کیفیت‌تری به گوش کاربر در حین صحبت کردن می‌رسد.

introducing apple airpods

- دوام باتری 5 ساعته

چبپ W1 علاوه بر قابلیت‌های پردازشی و کنترلی برتر در مقایسه با نمونه‌های مشابه، در زمینه مصرف انرژی نیز عملکرد رضایت‌بخشی را به نمایش می‌‌گذارد. اپل میزان دوام AirPods در پخش صدا با یک بار شارژ را 5 ساعت اعلام کردهد و کیس شارژینگ همراه هدست نیز تا 24 ساعت دوام باتری را تضمین می‌کند. بدین‌ترتیب با در نظر گرفتن میزان استفاده متوسط کاربران از یک هدست بی‌سیم، عملا می‌توان انتظار شارژ یک هفته‌ای را برای AirPod (در ترکیب با کپسول شارژینگ) داشت. برای مقایسه، بزرگ‌ترین رقیب فعلی AirPods یعنی هدست‌های Icon X سامسونگ با یک بار شارژ تنها 2 ساعت دوام باتری را ارائه می‌کنند. به گفته اپل قرار دادن ایرپادها درون کیس شارژینگ تنها برای 15 دقیقه، شارژ لازم برای گوشی دادن به موسیقی برای 3 ساعت را در اختیار آنها قرار می‌دهد که در صورت تایید شدن این موضوع در واقعیت می‌تواند برگ برنده مهمی برای اپل به حساب بیاید.

introducing apple airpods

- قیمت 160 دلاری

AirPods با قیمت 160 دلاری برای دیوایسی که در تست‌های اولیه از لحاظ قدرت و کیفیت صدا فرق چندانی را با EarPod‌های سیمی 25 دلاری معمول اپل ارائه نکرده است در نگاه اول رقم نسبتا زیادی به حساب می‌آید اما در صورت مشاهده قیمت دیگر رقبای اپل در این زمینه، شرایط متفاوت خواهد بود. Gear IconX سامسونگ به عنوان اصلی‌ترین رقیب در این میان با قیمت 250 دلاری به بازار عرضه شد و اینک با کاهش قیمت، با حوالی 170 دلار در دسترس قرار دارد. اوضاع برای رقبای دیگر نیز چندان متفاوت نیست و به عنوان نمونه هدست‌های ضد آب VerveOnes+ موتورولا با قیمت 200 دلار (182 دلار در نسخه عادی و غیر ضد آب) و هدست EliteSport از Jabra با قیمتی حوالی 250 دلار در بازار حضور دارند.

introducing apple airpods



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا