گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016- رشد قابل توجه iOS

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، ویندوز فون Windows Phone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقات بازار Kantar Worldpanel ComTech در روز چهارشنبه 7 دسامبر 2016 (17 آذر 1395) گزارش خود را از میزان فروش و سهم سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌ها منتشر کرد. اپل و سامسونگ به عنوان دو رقیب اصلی، قواعد بازار گوشی‌های هوشمند را در ایالات متحده آمریکا تعیین می‌کنند. اما در شرایطی که سامسونگ همچنان درگیر بحران‌های ناشی از نوت7 است، اپل از این وضعیت به سود خود بهره گرفته است. مطابق آخرین داده‌ها از بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند، سهم پلتفرم iOS در آمریکا در حال افزایش است و این در حالی است که این سیستم‌عامل تنها روی گوشی‌های آیفون نصب می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد توقف خط تولید گلکسی نوت7 به افزایش محبوبیت گوشی‌های آیفون انجامیده است.

ios vs android logo

گزارش‌های این موسسه برای سه‌ماهه منتهی به اکتبر سال جاری میلادی، نشان‌دهنده رشد سالانه سهم سیستم‌عامل iOS در بازارهای کلیدی سراسر جهان به غیر از آلمان و مناطق شهری چین بوده است. در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016، ژاپن در صدر کشورهایی است که شاهد بیشترین سهم بازار iOS با 51.7 درصد بوده است. پس از ژاپن، iOS در بریتانیا 44 درصد و در ایالات متحده آمریکا 40.5 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.

بر اساس این گزارش، اندروید نیز پیشتاز بودن خود را حفظ کرده است؛ به طوری که در بسیاری از کشورها از هر 4 گوشی هوشمند فروخته‌شده، 3 اسمارت‌فون از این پلتفرم استفاده می‌کند. سیستم‌عامل اندروید در اکثر مناطق به غیر از آمریکا ( با کاهش 5.6 درصدی از سهم بازار) و ژاپن ( با کاهش کمتر از 1 درصد) رشد مناسبی را تجربه کرده است.

در این میان مایکروسافت به سبب به پایان رسیدن چرخه مصرف گوشی‌های لومیا و تقاضای پایین برای گوشی‌هایی با پلتفرم ویندوزفون، با کاهش قابل ملاحظه‌ای از سهم بازار سیستم‌عامل‌ها مواجه شده و به روند نزولی خود در این عرصه ادامه داده است.

ایالات متحده آمریکا

آخرین داده‌های موسسه Kantar از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 حاکی از کاهش سهم اندروید در بازار آمریکا است که کاهشی 4.9 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این پلتفرم با داشتن 57.9 درصد از سهم بازار طی این سه‌ماهه، پنجمین دوره کاهش متوالی سالانه را در آمریکا تجربه کرده است. با این وجود، اندروید همچنان در صدر جدول سهم بازار سیستم‌عامل‌ها قرار دارد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل روند نزولی سهم بازار اندروید، کاهش سهم بازار سامسونگ به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی‌های اندرویدی است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

براساس گزارش Kantar، سهم بازار مایکروسافت با کاهش بیش از 50 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 1.2 درصد رسیده است.

اما برنده بزرگ بازار ایالات متحده کمپانی اپل است که سهم بازار آن با رشد قابل توجه 6.9 درصدی نسبت به سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015 به 40.5 درصد رسیده است. به گفته لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur) مدیر بینش مصرف‌کنندگان (Consumer Insight Director) در موسسه Kantar، حذف جک هدفون در گوشی‌های هوشمند آیفون برای مصرف‌کنندگان آمریکاییِ این گوشی‌ها مسأله بی‌اهمیتی بوده است؛ چراکه آیفون 7 با داشتن 10.6 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند و علیرغم اینکه در تمام دوره سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 در دسترس نبوده (این گوشی 16 سپتامبر سال جاری میلادی به بازار عرضه شده است)، پرفروش‌ترین اسمارت‌فون در این سه‌ماهه به شمار می‌رود. آیفون 7 پلاس نیز با داشتن 5.3 درصد از سهم بازار، چهارمین گوشی پرفروش پس از آیفون 6s و گلکسی S7 طی سه‌ماهه مذکور بوده است.

google pixel and pixel xl

گوگل پیکسل و پیکسل XL

گوشی‌های هوشمند Pixel و Pixel XL در همین دوره، 0.5 درصد از سهم بازار را در ایالات متحده آمریکا به خود اختصاص داده‌اند که با توجه به عرضه این اسمارت‌فون‌ها در تاریخ 20 اکتبر (29 مهر) رقم بسیار قابل قبولی به شمار می‌آید. گوگل در این مدت کوتاه توانسته است با برندهای تثبیت‌شده‌ای مانند مایکروسافت و هواوی که در این سه‌ماهه 0.5 درصد گوشی‌های هوشمند را در آمریکا به فروش رسانده‌اند، رقابت نماید و به آمار فروش آنها نزدیک شود.

5 کشور مهم اروپا (EU5)

پژوهش‌های موسسه Kantar نشان می‌دهد که سهم بازار اندروید در پنج کشور مهم اروپا موسوم به EU5 (بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016، در مجموع 75.2 درصد و سهم بازار iOS در مجموع بالغ بر 21.2 درصد بوده است.

براساس گزارش Kantar در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016، سهم بازار سیستم‌عامل ویندوز در بریتانیا کاهش قابل توجهی داشته و از 8.2 درصد در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015، به 2.9 درصد در دوره مشابه سال جاری رسیده است. اندروید 53.1 درصد از سهم فروش بازار بریتانیا را در اختیار داشته که نشان از رشد 1.2 درصدی در این بازار است. در عین حال، پژوهش‌های موسسه Kantar افزایش تقاضا را برای گوشی‌های آیفون نشان می‌دهد، به طوری که سهم سیستم‌عامل iOS در بریتانیا، با رشدی 4.5 درصدی به 44 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

گوشی‌های اپل در شمار پرفروش‌ترین گوشی‌های این دوره در بریتانیا بوده‌اند؛ چنان‌که آیفون 7 محبوب‌ترین گوشی بوده است و پس از آن به ترتیب آیفون 6s و آیفون SE قرار دارند.

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)مدیر واحد کسب‌وکار موسسه Kantar در اروپا، سیستم‌عامل iOS در اکثر کشورهای EU5 به غیر از آلمان رشد سالانه را تجربه کرده است. آیفون 7 یکی از 10 گوشی پرفروش در همه کشورهای EU5 به غیر از اسپانیا بوده است؛ زیرا بازار گوشی‌های هوشمند در کشور اسپانیا تحت سلطه اکوسیستم اندروید قرار دارد و این سیستم‌عامل 91.7 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

در کشور ایتالیا نیز سیستم‌عامل ویندوز موقعیت مناسبی ندارد و سهم بازار این سیستم‌عامل طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 به 4.3 درصد رسیده است. رقمی که کاهش 7 درصدی را نشان می‌دهد. سهم بازار iOS با رشد 2.1 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 13.9 درصد رسیده است و در همین حال، سیستم‌عامل اندروید با رشد 5.1 درصدی و در اختیار داشتن 81.3 درصد از سهم بازار ایتالیا در صدر جدول پلتفرم‌ها قرار دارد.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

سیستم‌عامل اندروید در بازار آلمان نیز رشد چشمگیری داشته و با رشد سالانه 8.7 درصدی به 80.3 درصد رسیده است. اما iOS در آلمان توفیق چندانی نداشته و سهم بازار این پلتفرم کاهش 3.3 درصدی نسبت به سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015 داشته و به 16.5 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

مایکروسافت در آلمان نیز همانند دیگر کشورها با کاهش قابل توجه سهم بازار مواجه شده و سهم ویندوز از 7.2 درصد در سال گذشته به 2.4 درصد رسیده است.

سیستم‌عامل‌ iOS در فرانسه نیز رشد مناسبی را نسبت به سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015 شاهد بوده و سهم فروش آن با افزایش 3.9 درصدی به 21.3 درصد رسیده است. اندروید نیز رشد 1.5 درصدی را تجربه کرده و سهم بازار آن از 71.9 درصد در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015 به 73.4 درصد در زمان مشابه سال جاری میلادی رسیده است. سیستم‌عامل ویندوز در این کشور به مانند دیگر کشورهای بزرگ اروپایی کاهش سالانه قابل توجهی داشته و سهم بازار آن با 5.2 درصد افت، از 10 درصد به 4.8 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

در اسپانیا نیز ویندوز وضعیت بهتری ندارد و کاهش 2.4 درصدی در سهم بازار را تجربه کرده است. وضعیت iOS در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته و سهم بازار این سیستم‌عامل از 7.3 درصد به 7.9 درصد رسیده است. اندروید با رقم قابل توجه 91.7 درصد سهم بازار، برنده بزرگ بازار سیستم‌عامل‌ها در اسپانیا است. این پلتفرم رشدی 2.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. هر چند در مقایسه با سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016 با کاهش 1.3 درصدی مواجه شده است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

مناطق شهری چین

در مناطق شهری چین اندروید 82.6 درصد از سهم بازار را طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 در اختیار دارد که حاکی از رشد سالیانه 8.2 درصدی این پلتفرم است. سیستم‌عامل iOS همچنان شاهد کاهش سهم سالیانه بازار در چین است و در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 از 22.8 درصد به 17.1 درصد رسیده است. لازم به ذکر است که سهم بازار این پلتفرم به دلیل عرضه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نسبت به دوره قبل رشد نسبی را تجربه کرده و گوشی‌های آیفون جدید فروش خوبی در بازار این کشور داشته؛ اما در عین حال، نسبت به سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015 کاهش فروش را تجربه کرده‌ است. در حال حاضر، در فهرست فروش گوشی‌های هوشمند در مناطق شهری چین، اپل پیش از شیائومی با 15.9 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

نکته جالب در چین افزایش سهم بازار سیستم‌عامل ویندوز است. سهم این سیستم‌عامل -- که در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016، به صفر درصد رسیده بود -- در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016، رشدی معادل 0.1 درصد را تجربه کرده است. اما این افزایش همچنان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهشی 2.2 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته تامسن تیمپسون (Tamsin Timpson)مدیر بینش راهبردیKantar در بخش آسیا، آیفون 7 دومین گوشی پرفروش در مناطق شهری چین طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 بوده و 3.8 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است. به علاوه، آیفون 7 پلاس نیز با داشتن 1.9 درصد فروش یکی از 10 گوشی پرفروش در این کشور بوده است. Oppo با داشتن 11.8 درصد از سهم بازار در مناطق شهری چین همچنان برنده بازار است و گوشی R9 محصول این شرکت نیز پرفروش‌ترین گوشی در این منطقه است.

پژوهش‌های موسسه Kantar رشد سهم بازار iOS را در کشورهای ژاپن و استرالیا نشان می‌دهد. در استرالیا و ژاپن سیستم‌عامل iOS رشد 1.4 درصدی را نسبت به سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015 تجربه کرده است. اندروید در استرالیا رشد 0.8 درصدی و در ژاپن افت 0.2 درصدی را شاهد بوده است. فروش محصولات مبتنی بر ویندوزفون در استرالیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد کاهش داشته و در ژاپن نیز سهم این سیستم‌عامل از بازار با 0.2 درصد کاهش نسبت به سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2015، به 0.2 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

 

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending october 2016

لارن گوئن‌ور در ادامه می‌افزاید که اندروید با داشتن 75 درصد از کل بازار جهانی همچنان اکوسیستم غالب است. البته به جز بازارهایی که خریداران به محصولات سطح بالا (premium ) گرایش دارند که از آن جمله می‌توان به ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن اشاره کرد. البته این مساله چندان باعث تعجب نیست، چراکه الگوی کسب‌وکار اندروید اساسا بر تنوع برندها و قیمت‌ها استوار است که به کاربران انتخاب‌های فراوانی را ارائه می‌کند. در حالی که دیگر سیستم‌عامل‌ها چنین ضریب نفوذی ندارند. اما این حجم حضور در بازار جهانی نباید به نادیده گرفتن قدرت و آینده سیستم‌عامل اپل بینجامد. در واقع با آنکه اندروید از نظر تعداد محصولات مسلط بر بازار است، اما اپل همچنان مورد توجه‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در سطح جهان محسوب می‌شود.  

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا