استریم ویدئوی 4K با فناوری جدید مدیاتک به نام UltraCast

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Miracast ، Ultracast ، 4K ، مدیاتک MediaTek

واحد خبر mobile.ir : میراکست (Miracast) -- که از تلفیق دو کلمه mirror (آینه) و broadcast (پخش) به دست آمده -- استانداردی است که امکان انتقال داده‌های تصویری را از طریق وای-فای فراهم می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان آنچه که در صفحه دیوایس‌هایی نظیر اسمارت‌فون، تبلت یا لپ‌تاپ در حال پخش است را از طریق میراکست روی نمایشگرهای بزرگ‌تری مثل تلویزیون، مانیتور یا پروژکتور پخش نمود و یا در اصطلاح mirror کرد.

البته این کار قبلا از طریق کابل HDMI فراهم شده بود، اما هدف میراکست حذف کابل و سهولت بیشتر در استفاده بوده است.

miracast logo

میراکست -- که در سال 2012 و توسط سازمان Wi-Fi Alliance راه‌اندازی شد -- برای انتقال داده‌های تصویری از استاندارد نظیر به نظیر Wi-Fi Direct استفاده کرده و می‌تواند ویدئوهایی با وضوح 1080p و صدای فراگیر 5.1 را منتقل کند. حال، باتوجه به محبوبیت ویدئوهای 4K، می‌توان گفت یکی از نقاط ضعف میراکست عدم پشتیبانی از این رزولوشن است. اما اخیرا کمپانی مدیاتک برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده و برای کامل کردن استاندارد میراکست راه‌حلی ارائه نموده است.

شرکت مدیاتک در روز دوشنبه 21 نوامبر 2016 (1 آذر 1395) اعلام کرد که تکنولوژی جدیدی را برای استریم کردن ویدئوهای 4K ابداع نموده است. طبق ادعای مدیاتک، این تکنولوژی -- که UltraCast نام گرفته -- نخستین فناوری استریم ویدئو مبتنی بر چیپ‌ست است که کاربران از طریق آن می‌توانند ویدئوهای باکیفیت 4K را از یک دیوایس، نظیر اسمارت‌فون، به تلویزیون یا دستگاه ست-تاپ باکس پشتیبانی‌کننده از 4K انتقال دهند. در واقع مدیاتک با افزودن قابلیت استریم محتوای 4K به استاندارد میراکست، این استاندارد را توسعه داده است.

mediatek ultracast 4k streaming technology to connected devices

اس آر تسای (SR Tsai)، مدیر داخلی ارشد مدیاتک در بخش کسب‌وکار سرگرمی‌های خانگی، در این باره می‌گوید: « 4K به شکل فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک واقعیت در زندگی روزمره مصرف‌کنندگان است. محتوا، نمایشگرهای 4K و اتصال لازم برای فعال‌سازی این تکنولوژی‌ها، در حال رشد هستند، اما تکه‌هایی که پازل 4K را تکمیل می‌کنند، در زمان‌های متفاوتی وارد بازار می‌شوند. MediaTek UltraCast نخستین تکنولوژی است که شکاف بین دیوایس تولید محتوا و دیوایس [مجهز به] صفحه بزرگ را پر کرده و تجربه بصری مدرنی را برای بیننده خلق می‌کند.»

فناوری UltraCast در اسمارت‌فون‌های مجهز به پروسسورهای سری MediaTek Helio و همچنین تلویزیون‌های HDTV که از چیپ‌ست‌های 4K ساخت کمپانی مدیاتک استفاده می‌کنند، فعال خواهد بود، اما همه سازندگان اسمارت‌فون و تولیدکنندگان تلویزیون و دستگاه‌های ست-تاپ باکس نیز می‌توانند این تکنولوژی را در محصولات خود پیاده‌سازی نمایند. همانطور که در وب‌سایت اصلی مدیاتک آمده، این شرکت تایوانی، کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، تلویزیون‌های دیجیتال و دستگاه‌های ست-تاپ‌ باکس را به تجهیز محصولات‌شان به این فناوری و برای استفاده خود آنها دعوت نموده است.

همانطور که گفته شد، میراکست استانداردی است برای استریم کردن محتوا بین دیوایس‌های متصل، اما این استاندارد بیشینه حد تأخیر را تعیین نکرده است، به این معنی که دیوایس‌های مجهز به این تکنولوژی هیچ کنترلی روی فاصله زمانی بین پخش محتوا در دیوایس منبع و نمایش آن در دیوایس مقصد نداشته و یا این کنترل بسیار محدود است. هنوز مشخص نیست این امر چه تأثیری روی استریم محتوای 4K خواهد داشت. البته به گفته مدیاتک، فناوری UltraCast از الگوریتم پیشرفته روان‌سازی ویدئو استفاده می‌کند که علاوه بر حفظ کیفیت تصویر، تأخیر زمانی بین دیوایس‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

mediatek ultracast 4k streaming technology to connected devices

اس آر تسای بر این باور است که هرچند اهمیت محتوای 4K در بازار دیوایس‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، اما یکی از مشکلات این مقوله، هزینه‌های بالای تولید صفحات با رزولوشن 4K است که همچنان به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع ورود بیشتر سازندگان در این مسیر است. به گفته وی، با فراهم ساختن امکان استریم محتوای 4K از طریق تکنولوژی MediaTek UltraCast و توسعه قابلیت‌های ضبط 4K روی پلتفرم‌های اسمارت‌فون و تلویزیون‌های 4K Ultra HDTV، مدیاتک می‌تواند تجربه‌ای بهتر و کم‌هزینه‌تر و گزینه‌ای هوشمند و مقرون به صرفه را برای شرکت‌های سازنده ارائه نماید. 

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا