Alcatel Idol 4S with Windows 10 – پرچمداری برای ویندوز

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/8/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ویندوز موبایل Windows Mobile ، ویندوز 10 Windows 10 ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، Alcatel Idol 4s Windows ، Alcatel Idol 4s ، آلکاتل Alcatel

واحد خبر mobile.ir : حتی وفادارترین کاربران مایکروسافت نیز این روزها شک و تردید چندانی در تحلیل رفتن پلتفرم موبایل این شرکت و به فراموشی سپرده شدن تدریجی اسمارت‌فون‌های ویندوزی در یکی دو سال آینده ندارند؛ این روند طبق برخی خبرها و شایعات تایید نشده شاید در نهایت منجر به تولد سری جدید با نام احتمالی سرفیس‌فون در مجموعه مایکروسافت شده و بدین‌ترتیب شرایط برای حذف کامل اسمارت‌فون‌های کلاسیک ویندوزی فراهم ‌‌شود. شاهد این مدعا را می‌توان در ارائه نشدن گوشی دیگری در این خانواده در چند ماه گذشته و بی‌خبری کامل از احتمال معرفی پرچمداری تازه‌ پس از گذشت بیش از یک سال از ارائه Lumia 950 و Lumia 950 XL توسط مایکروسافت جست‌وجو کرد. این شرایط اما از سوی دیگر سازندگان ظاهرا هنوز جدی گرفته نشده است.

introducing alcatel idol 4s with windows

شرکت اینک چینی شده آلکاتل همراه با HP از جمله معدود برندهای وفادار به مایکروسافت قلمداد می‌شوند که به تازگی با مدل‌های Elite x3 و Idol 4S انتخاب‌های تازه‌ای را در اختیار کاربران علاقه‌مند به این پلتفرم قرار داده‌اند؛ محصول آلکاتل در این رده که به طور کامل Alcatel Idol 4S with Windows 10 نامیده می‌شود برخلاف Elite x3 از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار بوده و با حفظ مشخصاتی در سطح یک پرچمدار سال 2016، محصول در دسترس‌تری نسبت به حریف خود به حساب می‌آید. این گوشی معادل هم‌نامی تحت عنوان Idol 4S در مجموعه اندروید نیز دارد که با وجود شباهت‌ در طراحی، در زمینه‌های مهمی همچون دوربین و مشخصات پردازشی تفاوت‌های مهمی با ورژن ویندوزی دارد. یک نکته جالب دیگر در مورد نسخه ویندوزی Idol 4S ارائه یک عینک واقعیت مجازی در باکس محتویات گوشی درست همانند نسخه اندرویدی است که برای بسیاری از خریداران امکان جذابی به حساب می‌آید.

introducing alcatel idol 4s with windows

طراحی گوشی با بدنه‌ای از جنس شیشه و فلز و ضخامت 6.99 میلیمتری کاملا مدرن و امروزی به نظر می‌رسد و با در دست گرفتن آن حس یک محصول پیشرفته کاملا به کاربر منتقل می‌شود. نکات جدید در طراحی دستگاه از جمله تغییر در دکمه‌های جانبی (انتقال شاتر دوربین به مرکز سمت راست و جابجایی کلید پاور به سمت چپ)، حضور دو اسپیکر استریو در بالا و پایین صفحه‌نمایش و نوار فلزی پیرامونی به ظاهر خاص و چشم‌نواز گوشی افزوده‌اند و وزن 152 گرمی آن نیز با توجه به سایز صفحه‌نمایش و ترکیب شیشه-فلز مناسب و راضی‌کننده به حساب می‌آید.

introducing alcatel idol 4s with windows

نسخه ویندوزی Idol 4S دارای یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی AMOLED با وضوح فول اچ‌دی یا 1920×1080 پیکسلی است که با وجود آنکه نسبت به نمونه اندرویدی این مدل با رزولوشن 2560×1440 پیکسلی با کاهش مشهودی در وضوح روبرو شده اما همچنان نه‌تنها روی کاغذ بلکه در عمل نیز مشکل خاصی در زمینه کیفیت این پنل دیده نمی‌شود و به لطف فناوری ساخت AMOLED همچنان رنگ‌های شفاف و کنتراست بالایی توسط این صفحه‌نمایش ارائه می‌شود. کاهش وضوح صفحه‌نمایش در مصرف کمتر باتری گوشی نیز تاثیر مثبتی برجای می‌گذارد. شیشه محافظ روی این پنل برخلاف معمول از نوع Gorilla Glass نبوده و شرکت سازنده این بار از گزینه دیگری یعنی شیشه Dragontrail ساخت شرکت ژاپنی Asahi Glass بهره گرفته است. این شیشه همچنان از افکت گرد بودن کناره‌های صفحه یا 2.5D برخوردار است. قابلیت ضربه زدن دوگانه (double-tap) برای روشن کردن صفحه‌نمایش در این مدل وجود دارد اما ویژگی روشن بودن همیشگی صفحه‌نمایش به دلیل تعلق داشتن این فناوری به مایکروسافت و نوکیا طبیعتا در Idol 4s دیده نمی‌شود.

introducing alcatel idol 4s with windows

یکی از ویژگی‌های مهم Idol 4S به اسپیکرهای دوگانه آن در بالا و پایین صفحه‌نمایش تعلق دارد که با توان خروجی 1.2 واتی، تجربه صوتی متفاوتی را نسبت به تمامی دیگر گوشی‌های ویندوزی ارائه می‌کند. خروجی این اسپیکرها رو به بیرون و اصطلاحا forward facing هستند اما در پشت گوشی نیز دریچه‌هایی برای خفه نشدن کامل صدا هنگام قرارگیری دستگاه به رو در نظر گرفته شده است. این ترکیب اسپیکرها هنگام در دست گرفتن گوشی به صورت افقی، امکان به گوش رسیدن صدا به صورت استریو را فراهم می‌آورند.

introducing alcatel idol 4s with windows

دوربین، یکی دیگر از قسمت‌های تغییر یافته در Idol 4S محسوب می‌شود که از 16 مگاپیکسل در نسخه اندرویدی اینک به 21 مگاپیکسل ارتقا یافته است. این دوربین که از سنسوری ساخت شرکت سونی بهره می‌برد در کنار خود دو فلش LED با توناژ رنگی متفاوت می‌بیند و دکمه شاتر جداگانه آن نیز تجربه عکاسی بهتری را برای کاربران به همراه خواهد داشد. این دکمه در Idol 4S اندرویدی قابلیت شخصی‌سازی داشته و علاوه بر شاتر دوربین، وظایف دیگری را می‌پذیرفت؛ در نسخه ویندوزی اما شاتر دوربین تنها برای عکاسی به کار می‌رود. سنسور اثر انگشت در زیر دوربین اصلی در بخش پشتی قرار دارد و به نسبت دیگر نمونه‌های معمول این رده اندکی کوچک‌تر به نظر می‌رسد. دوربین دوم گوشی نیز 8 مگاپیکسل وضوح دارد و از یک فلش LED کوچک نیز برای نورافشانی استفاده می‌کند.

introducing alcatel idol 4s with windows

در بخش پردازشی گوشی مانند HP Elite x3 و البته اکثر دیگر پرچمداران سال 2016 از چیپ‌ست پیشرفته Snapdragon 820 حاوی 4 هسته Kryo (دو هسته 2.15 و دو هسته 1.6 گیگاهرتزی) همراه با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده که همگی در مقایسه با Idol 4S اندرویدی با پروسسور Snapdragon 652، رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی کاملا ارتقا یافته‌اند. یک نکته ظریف در این میان 32 بیتی بودن سیستم‌عامل ویندوز 10 در این گوشی است که با وجود 4 گیگابایتی بودن رم تنها قادر به تشخیص 3.5 گیگابایت رم خواهد بود.

عینک واقعیت مجازی ارائه شده همراه دستگاه از طرحی مشابه اکثر دیگر نمونه‌های اندرویدی برخوردار است و به دلیل یکتا بودن در کلاس ویندوز، مزیت دیگری را در اختیار آلکاتل قرار می‌دهد. فول اچ‌دی بودن صفحه‌نمایش که در عمل منجر به دیده شدن مشهود پیکسل‌های تصویر هنگام استفاده از عینک واقعیت مجازی می‌شود از یک سو و کمبود محتوای واقعیت مجازی در استور ویندوز دو مشکل اصلی پیش روی Idol 4S ویندوزی در این زمینه است. گذشته از این دو مورد می‌توان برای استفاده فانتزی و البته نچندان طولانی‌مدت از این قطعه همراه گوشی رضایت داشت.

introducing alcatel idol 4s with windows

باتری گوشی دارای ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت است که با وجود کمتر بودن ظرفیت آن نسبت به باتری 4150mAh حاضر در HP Elite x3 به لطف کوچک‌تر بودن صفحه‌نمایش و کمتر بودن رزولوشن پنل، در عمل دوام بسیار مناسبی را از خود به نمایش می‌‌گذارد و در سنگین‌ترین سناریوهای استفاده از گوشی نیز معمولا یک روز کامل دوام خواهد داشت. به گفته شرکت سازنده با حضور فناوری Quick Charge 3.0 زمان شارژ کامل باتری در idol 4S ویندوزی از طریق پورت USB Type-C تنها 100 دقیقه است. در این مدل از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌شود.

به عنوان یک ویژگی بسیار جذاب که می‌تواند در فروش نهایی Idol 4S ویندوزی تاثیر محسوسی برجای بگذارد، این گوشی از قابلیت Continuum یعنی کارکرد همانند یک کامپیوتر دسک‌تاپی نیز برخوردار است. البته نگفته پیداست که برای انجام این کار به یک داک جداگانه برای متصل کردن گوشی به مونیتور خارجی نیاز است؛ داکی که نه‌تنها همراه دستگاه ارائه نشده بلکه در لیست لوازم جانبی تولید شده توسط آلکاتل نیز دیده نمی‌شود. بدین‌ترتیب برای برقراری این اتصال چاره‌ای جز استفاده از داک‌ مخصوص سری لومیا نخواهد بود. کارکرد گوشی در این حالت رضایت‌بخش و مناسب ارزیابی شده و تقریبا هیچ تفاوت خاصی مابین آن و دیگری گوشی‌های ارائه‌دهنده این ویژگی دیده نمی‌شود.

introducing alcatel idol 4s with windows

Alcatel Idol 4S with Windows 10 در حال حاضر با قیمت 469 دلار توسط اپراتور T-Mobile به صورت آنلاک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد در حالی‌که تنها رقیب آن یعنی HP Elite x3 با 230 دلار قیمت بالاتر با رقم 699 دلار عرضه می‌شود.