پتنت اپل برای مسیریابی با استفاده از واقعیت افزوده

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  شنیده‌ها حاکی از آنند که اپل مدتی است به دنبال دست‌یابی به راه‌حل‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده است. شاهد مدعا آنجاست که پتنت‌های متعددی در این زمینه توسط اپل به ثبت رسیده و این موضوع را تأیید می‌کند. اما به نظر می‌رسد جدیدترین پتنت اپل در این حوزه، که در روز سه‌شنبه 8 نوامبر 2016 (18 آبان 1395) در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رسید، از جذابیت بیشتری برای کاربران برخوردار باشد. این پتنت -- که با شماره 9,488,488 و تحت عنوان "نقشه‌های واقعیت افزوده" در USPTO به ثبت رسیده -- نشان می‌دهد که اپل قصد دارد فناوری واقعیت افزوده را برای مقاصد مسیریابی به کار گیرد.

Apple augmented reality mapping system patent

این پتنت در واقع یک اپلیکیشن نقشه‌نگاری را توصیف می‌کند که با استفاده از مجموعه سنسورهای پیشرفته آیفون می‌تواند بی‌درنگ، نماهایی افزوده از محیط اطراف را در اختیار کاربر قرار دهد. در برخی حالات متصور برای این پتنت، اطلاعات دیجیتال مثل نام خیابان‌ها، نقاط مورد علاقه یا POIها و ... روی ویدئوی زنده‌ای که توسط دوربین دیوایس گرفته می‌شود، به نمایش درمی‌آید. در دیگر حالات، استفاده از کارکردهای پیشرفته‌ای چون مسیریابی بر مبنای GPS نیز پیش‌بینی شده است.

به عنوان مثال ممکن است یک کاربر با حرکت به سمت یک فیچر واقعیت افزوده از داخل اپلیکیشن Maps، دوربین پشتی آیفون را باز و فعال نماید. در این صورت، سیستم به شکل خودکار داده‌های دریافت‌شده از سنسورهای داخل گوشی -- مثل ژیروسکوپ، قطب‌نمای دیجیتال و اجزای شتاب‌سنج -- را با داده‌های GPS مرتبط کرده تا بتواند موقعیت آیفون در فضا، شیب و هم‌ترازی آن را با دقت تعیین کند.

Apple augmented reality mapping system patent

اپلیکیشن مذکور با استفاده از این اطلاعات جمع‌آوری‌شده قادر است برآوردی تقریبی از منظره زنده ویدئویی -- از جمله میدان دید -- که در نمایشگر به تصویر کشیده شده را به شکلی هوشمند مشخص کند. از همان‌جا، اطلاعات حیاتی نقشه‌نگاری -- که از یک سِرور دیگر دانلود شده -- به شکل بصری به تصویر گرفته‌شده یا فید ویدیویی زنده اضافه می‌شود.

در بعضی حالات متصور برای این پتنت، شناسایی POIها به شکلی ساده ارائه شده، مثلا در حد نمایش نام ساختمان‌ها و بناهای تاریخی؛ البته سیستم اجازه محاسبات پیچیده‌تر را نیز می‌دهد. در برخی نمونه‌ها، اختراع اپل می‌تواند اطلاعات مسیریابی تعاملی را به شکلی کامل به همراه شاخص‌های مسیر، روی ویدئوی زنده استریم‌شده ارائه کند. در این روش می‌توان از داده‌های ابری نیز کمک گرفت تا به کاربران در مواقع نیاز هشدار داد؛ به عنوان مثال می‌توان آنها را آگاه کرد که در حال رانندگی در خیابانی یک‌طرفه هستند.

بسته به نحوه قرارگیری دیوایس، سیستم می‌تواند قالب نمایشگر را از ویدئوی زنده به نمای هوایی یا bird's-eye view (نمای چشم پرنده) و بالعکس تغییر دهد؛ درنتیجه ورود به حالت واقعیت افزوده و خروج از آن، سریع و راحت انجام می‌شود.

اپل به کار کردن روی راه‌حل‌های فناوری واقعیت افزوده مشهور است، اما اینکه محصول نهایی آن دقیقا چه شکلی به خود خواهد گرفت، مشخص نیست. تیم کوک، مدیرعامل اپل، طی یک مکالمه کنفرانسی که در ماه جولای با سرمایه‌گذاران شرکت داشت، خاطرنشان کرد که اپل به طور خاصی به حوزه واقعیت افزوده علاقه‌مند است. وی از آن زمان تاکنون بارها و بارها بر این مسأله تأکید کرده است.

Apple augmented reality mapping system patent

از آنجا که رقبای اپل، مثل گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک سیستم‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خود را تولید کرده‌اند، کارشناسان بر این باورند که اپل برای آنکه از قافله عقب نماند، قصد دارد با یک راه‌حل جدید بر مبنای آیفون، به دنیاهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی وارد شود. ثبت پتنت‌های متعدد در زمینه واقعیت افزوده، دلیلی است بر اثبات این مدعا. ناگفته نماند اپل در یکی از جدیدترین پتنت‌های خود در حوزه واقعیت افزوده -- که در آگوست سال جاری میلادی به ثبت رسید -- مدعی شده که پس از خرید استارت‌آپ Flyby Media، فناوری متمرکز کردن دیوایس یا device localization را نیز در این زمینه به یاری گرفته است.

در حالی که اپلیکیشن نقشه‌نگاری واقعیت افزوده در آیفون موضوعی جذاب است، ادغام این تکنولوژی در نمایشگرهای HUD -- Heads-up Display یا در اصطلاح فرانما که اطلاعات مورد نظر راننده را روی شیشه مقابل وی منعکس می‌کند -- یک انقلاب خواهد بود. مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، از تحلیل‌گران حوزه آی‌تی، اخیرا به این موضوع اشاره کرد که ممکن است هدف اصلی اپل از به کار گرفتن تکنولوژی واقعیت افزوده در موبایل، ورود به دیگر زمینه‌های مورد علاقه این شرکت باشد، مثل سیستم‌های رانندگی خودکار که برای اولین بار با پروژه Titan مورد توجه اپل قرار گرفت.

در پایان گفتنی است، اپل درخواست این پتنت را در فوریه سال 2010 به USPTO ارائه کرده بود و مخترع آن نیز شخصی به نام جران والدزمن (Jaron Waldsman) است.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا