ساخت نخستین پکیج DRAM هشت گیگابایتی از نوع LPDDR4 توسط سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حافظه ، LPDDR4 ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : با وجود اینکه 4 گیگابایت حافظه RAM برای دیوایس‌های پرچمداری که امروزه به بازار می‌آیند استاندارد به نظر می‌رسد، بسیاری از کمپانی‌ها اقدام به تولید دیوایس‌هایی با رم 6 گیگابایتی نموده‌اند که البته استفاده از این حجم زیاد از حافظه RAM جای سؤال دارد.

اما نباید از این مسأله غافل بود که هرچه تکنولوژی پیشرفته‌تر می‌شود، ارتقای سخت‌افزار دست ما را در تعامل ما با نرم‌افزار بازتر کرده و اختیارات بیشتری به ما می‌دهد. از سوی دیگر با پیچیده‌تر شدن گزینه‌های نرم‌افزاری در دیوایس‌های همراه، نیاز به ارتقا قابلیت‌های سخت‌افزاری گوشی در هر دو بخش حافظه و پردازش به خوبی احساس می‌شود.

samsung logo

از همین رو، کمپانی سامسونگ الکترونیکس، که در آگوست سال گذشته نخستین DRAM دوازده گیگابیتی از نوع LPDDR4 را معرفی نموده بود، حال پس از گذشت حدود 14 ماه در روز پنج‌شنبه 20 اکتبر 2016 (29 مهر 1395) از تولید پکیج DRAM هشت گیگابایتی از نوع LPDDR4 -- که برای نخستین بار در این صنعت به تولید می‌رسد -- خبر داد. به گفته سامسونگ انتظار می‌رود این حافظه DRAM بتواند تجربه کاربری موبایل را، به ویژه در دیوایس‌های صفحه بزرگ و با رزولوشن Ultra HD، بهبود ببخشد. این پکیج 8 گیگابایتی متشکل از 4 تراشه از جدیدترین تراشه‌های حافظه 16 گیگابیتی بوده و با تکنولوژی پیشرفته 10 نانومتری ساخته شده است.

جو سان چوی (Joo Sun Chio)، معاون اجرایی فروش و بازاریابی بخش حافظه در کمپانی سامسونگ، در این باره می‌گوید: «ظهور راه‌حل DRAM موبایل هشت گیگابایتیِ قدرتمند ما [تولید] نسل بعدی دیوایس‌های موبایل پرچمدار -- با قابلیت‌های بیشتر -- در سراسر دنیا را امکان‌پذیر می‌سازد. ما به ارائه راه‌حل‌های پیشرفته [در زمینه] حافظه که بالاترین ارزش‌ها و پیشروترین مزایا را عرضه می‌کند ادامه خواهیم داد تا [بتوانیم] نیازهای فزاینده دیوایس‌هایی با دوربین دوگانه، رزولوشن 4K UHD و قابلیت‌های واقعیت افزوده را برآورده کنیم.»

DRAM هشت گیگابایتی جدید سامسونگ تا سرعتی معادل 4,266 مگابیت در ثانیه هم رسیده و لذا در مقایسه با DRAMهای PC از نوع DDR4 -- که حداکثر سرعت‌شان به 2,133 مگابیت در ثانیه می‌رسد -- تا 2 برابر سریع‌تر هستند. با فرض اینکه پهنای گذرگاهِ حافظه، زیاد و از نوع 64 بیتی باشد، می‌توان گفت DRAM جدید سامسونگ می‌تواند بیش از 34 گیگابایت داده را در ثانیه انتقال دهد که انتقال این حجم از داده برای چنین قطعه کوچکی واقعا حیرت‌آور است.

در حالی که بسیاری از رایانه‌های شخصی پیشرفته و فوق نازک -- یا در اصطلاح ultra-slim -- در حال حاضر از DRAMهایی با ظرفیت حداکثر 8 گیگابایت استفاده می‌کنند، تجهیز دیگر دستگاه‌های نسل بعد موبایل به پکیج DRAM هشت گیگابایتی سامسونگ باعث می‌شود این دیوایس‌ها از ظرفیت بسیار بالای این محصول جدید نهایت استفاده را برده و خود را ارتقا دهند. به عنوان مثال تجهیز تبلت‌ها به DRAM هشت گیگابایتی سامسونگ موجب می‌شود قابلیت‌هایی چون کارکرد ماشین مجازی و پخش بهتر ویدئوهای 4K UHD -- که از فیچرهای محبوب بسیاری از PCهای پیشرفته به شمار می‌آیند -- در تبلت‌ها نیز قابل پیاده‌سازی باشند.

samsung introduces first 8gb lpddr4 mobile dram package

به لطف تکنولوژی 10 نانومتری و طراحی مدار کم‌مصرف انحصاری سامسونگ، گفته می‌شود که DRAM جدید این کمپانی کره‌ای در مصرف انرژی بسیار بهینه خواهد بود. بنابر آنچه در اتاق خبر سامسونگ منتشر شده، به کارگیری این طراحی مدار باعث شده تا ظرفیت پکیج DRAM چهار گیگابایتی این کمپانی -- که با تکنولوژی 20 نانومتری ساخته شده بود -- دو برابر شود و در عین حال میزان مصرف انرژی تغییر چندانی نداشته باشد.

این DRAM هشت گیگابایتی در ابعاد کمتر از 15×15×1.0 میلی‌متر طراحی شده و لذا برای استفاده در اکثر دیوایس‌های موبایل جدید و فوق نازک، مناسب است. به موجب ضخامت کمتر از 1.0 میلی‌متری این DRAM، می‌توان آن را با حافظه UFS و یا چیپ‌ست روی هم قرار داده و فضای کمتری را در برد مدار چاپی (printed circuit board) اشغال کرد. البته این امر به سلیقه کمپانی سازنده دیوایس بستگی دارد.

هرچند حافظه RAM هشت گیگابایتی ممکن است برای اسمارت‌فون‌های کنونی، بیش از اندازه به نظر برسد اما گسترش فناوری واقعیت مجازی و حرکت اجتناب‌ناپذیر به سمت تلفیق تجربه کاربری اسمارت‌فون با دسک‌تاپ بدان معناست که قبل از آن که ما در دام نرم‌افزارهای سنگین گرفتار شویم، برای حرکت سریع‌تر به سخت‌افزار مناسب نیاز داریم تا کاربر وضعیتی را که ظاهرا به یکباره از حالت آزمایشی خارج شده است را تجربه نکند

سامسونگ درباره اینکه دیوایس‌های مجهز به این DRAM چه زمانی به بازار می‌آیند حرفی به میان نیاورده اما می‌توان انتظار داشت که در اواسط سال 2017 دیوایس‌هایی که با استفاده از این DRAM ساخته شده‌اند در دست کاربران باشند.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا