درخواست پتنت بلک‌بری برای احراز هویت از طریق صفحه‌کلید حساس به لمس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/8/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز 13 اکتبر 2016 (22 مهر 1395) درخواست پتنتی را از سوی کمپانی بلک‌بری منتشر کرد. این درخواست در خصوص سیستم احراز هویتی مبتنی بر صفحه‌کلید حساس به لمس (touch-sensitive keyboard) است. در واقع این پتنت ویژگی امنیتی جدیدی را نشان می‌دهد که ممکن است بلک‌بری در گوشی‌های هوشمند آتی خود به کار گیرد. کمپانی بلک‌بری در طول سالیان اخیر و در فضای رقابتی با دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند، بر تقویت ویژگی‌های امنیتی گوشی‌های خود تمرکز داشته است. در همین راستا بسیاری از سران سیاسی جهان از گوشی‌های تولید شده توسط این شرکت استفاده می‌کنند.

blackberry logo

اما این شیوه در بسیاری از موارد نمی‌تواند نظر کاربران عادی را جلب سازد. به علاوه با وجود ویژگی‌های امنیتی گوشی‌های بلک‌بری، سیاستمداران نیز رفته‌رفته به گوشی‌های هوشمند دیگر نظیر محصولات اپل و یا اسمارت‌فون‌های مبتنی بر اندروید روی آورده‌اند.

بلک‌بری پیش از این اعلام کرده بود که ممکن است فعالیت خود را در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند متوقف کند و برنامه‌های خود را در حوزه نرم‌افزار متمرکز سازد. با این حال، کارشناسان پس از انتشار این درخواست پتنت به این نتیجه رسیده‌اند که این کمپانی در حال اضافه کردن ویژگی‌های جدید و بهبود گوشی‌های هوشمندی است که در آینده به بازار عرضه خواهد کرد.

بلک‌بری در چکیده درخواست پتنت جدید خود، این فناوری را چنین توصیف کرده است:

«در یک دستگاه محاسباتی که از صفحه‌کلید حساس به لمس استفاده می‌کند، [فرآیند] احراز هویت می‌تواند شامل ترسیم شکل در یک دستگاه الکترونیکی و ارائه رمز ذخیره‌شده از طریق [نوعی] از ورودی است که دست‌کم بخشی از آن با استفاده از صفحه‌کلید حساس به لمس وارد می‌شود. این ورودی می‌تواند به شکل سوایپ به تنهایی یا در ترکیب با فشردن کلیدها انجام شود. به علاوه، سوایپ‌ها و فشردن کلیدها می‌تواند با بخش خاصی از صفحه‌کلید حساس به لمس مرتبط باشد. »

به بیان ساده‌تر، این پتنت جدید کاربران را قادر می‌سازد تا با ضربه زدن بر یک دکمه در صفحه‌کلید یا سوایپ کردن با انگشت در یک مسیر مشخص و ضربه زدن بر دکمه دیگری در صفحه کلید، قفل گوشی خود را باز کنند.

تصویرهایی که ضمیمه این درخواست پتنت شده است، گوشی‌های معمول بلک‌بری را با صفحه‌کلیدی دارای سه ردیف نشان می‌دهد. با توجه به محتوای پتنت، درخواست بلک‌بری قطعا مرتبط با احراز هویت برای دسترسی به یک ابزار است و به طور خاص با احراز هویت با استفاده از یک صفحه‌کلید حساس به لمس ارتباط دارد.

blackberry authentication via touch keyboard patent application

البته هنوز مشخص نیست که این شکل از احراز هویت در مدل DTEK60 که هنوز به طور رسمی عرضه نشده است، به‌کار گرفته شود. اما ممکن است بلک‌بری این امکان را در اختیار تولیدکنندگان دیگر قرار دهد تا از آن در محصولات آینده بهره ببرند. شایان ذکر است که این کمپانی پیش از این قابلیت صفحه‌کلید لمسی را در گوشی‌های PRIV و ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل بلک‌بری 10 ایجاد کرده بود که در آنها صفحه‌کلید فیزیکی قابلیت trackpad را نیز دارا بود.

گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که بلک‌بری علاوه بر عرضه مدل DTEK60 در آینده، احتمالا گوشی‌ دیگری را نیز وارد بازار خواهد کرد. خبرهایی به صورت غیر رسمی از ارائه این گوشی جدید – با نام احتمالی Mercury --به گوش می‌رسد که ارزیابی آن در Geekbench انجام شده است. این گوشی میان‌رده از چیپ‌ست پردازشی کوالکام Snapdragon 625 مشتمل بر 8 هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌ای Cortex-A53 و واحد پردازش گرافیکی Adreno 506 بهره می‌برد. وجود فناوری پیشرفته 14 نانومتری در این چیپ‌ست باعث بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی می‌شود. این گوشی 4.5 اینچی با نمایشگر ظاهرا 720p دارای 3 گیگابایت رم است. اندازه صفحه‌نمایش نشان می‌دهد که این مدل، مشخصه معمول گوشی‌های بلک‌بری یعنی صفحه‌کلید سخت‌افزاری را نیز خواهد داشت.‌

درخواست پتنت جدید بلک‌بری نشان می‌دهد که این کمپانی همچنان در جست‌وجوی یافتن راهکارهایی است تا باز کردن قفل (unlock) را در ابزارهای مختلف بهینه‌سازی کند. حال باید دید که آیا این فناوری در گوشی‌های Mercury جامه عمل خواهد پوشید یا تنها به صورت یک درخواست پتنت باقی می‌ماند. چرا که صفحه‌کلید سخت‌افزاری در دنیای گوشی‌های مبتنی بر اندروید چندان متداول نیست. 

منبع : USPTO