گزارش IDC از عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2015

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/12        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir :  به لطف عرضه قدرتمند محصولات با قیمت‌های متنوع در بازارهای تثبیت شده و نوظهور پیشرفت چشم‌گیری در تعداد گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی در تعطیلات آخر سال (میلادی) مشاهده شد. طبق اطلاعات منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند 399.5 میلیون دستگاه گوشی را در طی سه‌ماهه آخر سال 2015 عرضه کرده‌اند که این میزان 5.7 درصد نسبت به 377.8 میلیون دستگاه عرضه شده در سه‌ماه چهارم 2014، افزایش داشته است. همچنین در طول سال 2015 میلادی 1432.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار جهانی عرضه و موجب ثبت بالاترین رکورد سالیانه در ارائه گوشی هوشمند به بازار شد. این رقم نسبت به عرضه 1301.7 میلیون دستگاه در سال 2014 به میزان 10.1 درصد افزایش داشته است.

به گفته Melissa Chau --مدیر ارشد تحقیقات در بخش Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker موسسه IDC-- «در بازار گوشی‌های هوشمند معمولا پیرامون سامسونگ و اپل صحبت می‌شود اما هواوی، هم در سه‌ماهه [چهارم] و هم در طول سال رشد قدرتمندی به عنوان یک برند جهانی نشان داده است. با وجود شبهات زیاد در مورد کاسته شدن از سرعت اقتصاد چین، هواوی یکی از معدود برندهای چینی است که با عرضه حدود نیمی از تولیدات خود به خارج از چین در سطح جهانی گسترده شده است.. هواوی به اندازه‌ای از ثبات برای قرارگیری در موقعیت مناسب دست یافته است که در سال آینده جایگاه سوم قدرتمند را حفظ خواهد کرد.»

idc smartphone market report q4 2015

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2015 (اعداد ورود به بازار به میلیون عدد)

اپل با عرضه 74.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه چهارم 2015 موفق‌ترین سه‌ماهه خود را رقم زد. این میزان نسبت به 74.5 میلیون دستگاه عرضه شده در سال گذشته یک درصد افزایش یافته است. هرچند این شرکت رشد سالانه کمی داشته است اما سهم بازار محموع سال آن از 14.8 درصد در سال 2014 به 16.2 درصد در سال 2015 رسید. همچنین اپل در بازارهای کلیدی مانند چین 18 درصد پیشرفت داشته است که 50 درصد آن مربوط به کاربرانی است که برای اولین بار آیفون خریداری کرده‌اند. علاوه بر این در فروش بازارهای نوظهور نیز افزایش خوبی مشاهده شده است. به عنوان مثال هند با 76 درصد رشد بیشترین پیشرفت را در میان کشورهای BRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) داشته است. جالب است که تمامی این موفقیت‌ها با وجود افزایش متوسط قیمت آیفون از 687 دلار در سال 2014 به 691 دلار در سال 2015، به دست آمده است. البته عمده‌ترین دلیل بالا رفتن قیمت آیفون ظاهرا به افزایش تقاضای نمایشگرهای بزرگ‌تر و افزایش کیفیت مدل‌ها محسوب می‌شود.

apple iphone 6s plus

اپل آیفون 6s Plus

به گفته Anthony Scarsella-- مدیر تحقیقات در بخش Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker موسسه IDC-- «در حالی که تخمین‌های اولیه از ورود به بازار [کالای] اپل همه فراتر از برآوردها هستند ، اپل به همگان ثابت کرد تقاضا برای گوشی‌های پریمیوم این شرکت همچنان به صورت قدرتمند ادامه دارد. ثبت رکورد جدید در این فصل برای اپل نشان می‌دهد تقاضای مصرف کنندگان برای جدیدترین عرضه‌های مربوط به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ارتقا یافته اپل ادامه دارد. امکاناتی مانند Apple Pay که مقبولیت وسیعی داشته است، عملکرد بهتر و تکنولوژی ابتکاری Force Touch همچنان موجب تمایز آیفون در عرصه رقابت شده است.»

همچنین به گفته Scarsella « برای مبارزه با اپل در بخش [دیوایس‌های] پیشرفته و رده بالا تولیدکنندگان رقیب باید ارزش [افزوده] بیشتری برای مشتریان ارائه کنند تا جایگاه خود را در بازار حفظ کنند. با توجه به اشباع شدید بسیاری از بازارهای تثبیت شده گوشی‌های هوشمند مانند ایالات متحده، اروپا و چین، بسیاری از تولیدکنندگان بر عرضه دستگاه‌های میان‌رده با ‌ظاهر مدرن و پریمیوم به‌عنوان ارائه ارزشمند جدید به مشتریان در بازارهای پیشرفته و نوظهور، متمرکز شده‌اند. سامسونگ با گوشی‌های سری A خود و هواوی با برند Honor خود در این بخش موفقیت کسب کرده‌اند. ما انتظار داریم دستگاه‌های مشابه‌ای در سال 2016 از سوی بسیاری از تولیدکنندگان با تمرکز بر قیمت مناسب بدون کوتاهی در کیفیت و زیبایی [دستگاه‌ها] پدیدار شوند.»

مهم‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2015

سامسونگ با عرضه 85.6 میلیون دستگاه در سه‌ماهه چهارم 2015 (با 14 درصد افزایش نسبت به سال گذشته) همچنان در مقام اول بازار جهانی گوشی‌های هوشمند (از لحاظ تعداد عرضه به بازار) در طی این سه‌ماهه و کل سال 2015 قرار دارد. این غول کره‌ای سال گذشته 324.8 میلیون دستگاه به بازار عرضه کرد که این میزان نسبت به 318.2 میلیون دستگاه عرضه شده در سال 2014 تنها 2.1 درصد افزایش یافته است. با ادامه فشار رقابت در بخش رده بالاها از سوی اپل و در بخش گوشی‌های رده پایین تا متوسط توسط تولیدکنندگان چینی یعنی شیائومی، هواوی، ZTE و سایر شرکت‌ها، سامسونگ از چند جهت در حال مبارزه است.

samsung galaxy note5

اپل با عرضه 74.8 میلیون دستگاه در سه‌ماهه چهارم 2015 به رکورد جدیدی دست یافت. هرچند این تعداد نسبت به سال قبل آن تنها 0.3 میلیون عدد افزایش داشته است. ادامه تقاضا برای آیفون 6S و 6S Plus مخصوصا در چین و ایالات متحده موجب پیشرفت اپل و عرضه 231.5 میلیون دستگاه در سال 2015 شد. این رقم نمایانگر 20.2 درصد افزایش نسبت به 192.7 میلیون دستگاه عرضه شده در سال 2014 است. ترکیب امکانات نوآورانه جدید مانند Apple Pay و Force Touch همراه با رنگ جدید طلایی صورتی، عملکرد بهتر و افزایش سرعت، به پیشرفت‌های ایجاد شده کمک کرده است و همچنین موجب پیوستن بی‌سابقه بسیاری از کاربران اندروید به آیفون شده است.

هواوی با 37 درصد پیشرفت در میان پنج تولید کننده بزرگ بیشترین افزایش سالیانه را داشته است و به همین جهت بزرگ‌ترین برنده این سه‌ماهه محسوب می‌شود. همچنین هواوی به جمع دیگر تولید کننده‌گان گوشی که در تاریخ در طی یک سال بیش از 100 میلیون دستگاه عرضه کرده‌اند ( نوکیا، سامسونگ و اپل) پیوست. از میان برندهای کلیدی چین، هواوی مرتبا به پیشبرد حضور و سهم بازار خود با پشتوانه گوشی‌های با قیمت مناسب در بازارهای نوظهور و همچنین افزایش مدل‌های پرچمدار رقابتی پرداخته است.

huawei mate s

هواوی Mate S

لنوو پس از گذشت یک سال از مالکیت موتورولا همچنان در تلاش برای یافتن راه خود در میان تغییرات سازمانی و در عین حال رویارویی با رقابتی بزرگ‌تر در بازار داخلی خود از سوی رقبای محلی کوچک‌تر در رده پایین بازار است. برند موتورولا با Moto G و Moto X در سال 2014 عملکردی قدرتمندی از خود در آمریکا نشان داد اما در سال 2015 محصول بزرگ و قابل توجهی عرضه نکرد. نام Motorola تنها به Moto تغییر می‌یابد و این نام تنها برای دستگاه‌های رده بالا به کار خواهد رفت. این در حالی است که برند Vibe برای نام‌گذاری دستگاه‌های پایین رده انتخاب شده است. لنوو با برگزیدن Moto برای طراحی، توسعه و ساخت محصولات گوشی‌های هوشمند به طور کامل بر موتورولا تکیه کرده است.

شیائومی با وجود رشد در بازار هند و عرضه شدن در بازار برزیل، همچنان به طور متوسط 90 درصد از محصولاتش را به صورت بومی (داخل چین) عرضه کرد و بدین جهت رشد خود را مدیون بازار چین است. شیائومی بیشتر سال 2015 را صرف تشویق برای تغییر جهت از گوشی‌های رده پایین به سمت گوشی‌های میان‌رده کرد. هرچند هنور حجم زیادی از عرضه‌های این شرکت مربوط به گوشی‌های پایین رده سری Redmi است. بر پایه این رشد شیائومی موفق به بیشتر کردن فاصله با LG (ششمین تولید کننده) شده است.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا