بررسی اجزای داخلی سری جدید ساعت‌های اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1395/6/30
برچسب‌ها : اپل واچ Apple Watch ، ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، watch series 2 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : به تازگی وب‌سایت مرجع تعمیرات iFixit ساعت جدید اپل موسوم به Apple Watch Series 2 را مورد بررسی قرار داده است و به کندوکاو در اجزای داخلی آن پرداخته است. iFixit ضمن مقایسه اجزای Apple Watch Series 2 با سری پیشین آن-- یعنی Apple Watch-- قصد دارد آن را از نظر قابلیت تعمیر نیز بسنجد.

با توجه به افزوده شدن GPS، ضدآب بودن آن و برخی دیگر از تغییرات سری جدید ساعت‌های اپل نسبت به نسل قبل آن، پیش‌بینی می‌شود برخلاف شباهت ظاهری آن‌ها تفاوت‌هایی در داخل دستگاه و جنس اجزاء وجود داشته باشد.

apple-watch-series 2 alu rosegold

عملیات بازگشایی Apple Watch Series 2 مثل گذشته با کنار زدن صفحه‌نمایش با استفاده از تفنگ حرارتی و ذوب کردن چسب‌های نگه‌دارنده پنل روی صفحه‌نمایش آغاز می‌شود. با توجه به اینکه می‌توان از ساعت‌های Series 2 برای شنا کردن تا عمق 50 متری استفاده کرد تغییراتی نیز در ساختار این ساعت‌ها بدین منظور شکل گرفته است. به گفته iFixit چسب به کار رفته در این ساعت‌ها بسیار قوی‌تر از Apple Watch است و همچنین از محافظ فلزی بزرگ‌تری نیز در کنار دکمه چرخان Digital Crown استفاده شده است. علاوه بر شنا کردن، استفاده از این دستگاه در حین فعالیت‌هایی نظیر دوش گرفتن، ماهی‌گیری، شستن دست‌‌ها، دویدن در باران و دیگر فعالیت‌های مرتبط با جریان آب نچندان قدرتمند مانعی ندارد اما شرکت سازنده استفاده از ساعت‌های Series 2 را در حین فعالیت‌های آبی پرسرعت نظیر غواصی، اسکی روی آب و.... پیشنهاد نمی‌کند.

apple watch series 2 teardown

از دیگر تغییرات مهم مدل جدید ساعت‌های اپل نسبت به سری پیشین آن می‌توان به باتری آن اشاره کرد. در مدل 38 میلی‌متری Apple Watch از باتری 205 میلی‌آمپرساعتی استفاده شده بود که این باتری در ساعت‌های Series 2 با یک باتری 273 میلی‌آمپرساعتی جایگزین شد. ناگفته نماند با توجه به افزوده شدن GPS و افزایش روشنایی نمایشگر Series 2، در حقیقت عمر باتری این ساعت‌ها با سری قبل آن تفاوتی ندارد. در جریان بازگشایی Watch Series 2 توسط تیم iFixit حجم بسیار بیشتری از ماده چسبنده در زیر باتری مشاهده شد که مقدار آن نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. این باتری 273mAh و 3.77 ولتی که توان 1.03‌ واتی را ارائه می‌کند نسبت به باتری حاضر در نسخه قبلی این ساعت تا 32 درصد با ارتقا توان روبرو شده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری‌ست که ساعت مورد بررسی در این قسمت از نوع کوچک‌تر 38‌ میلیمتری بوده و احتمال دارد نسخه بزرگ‌تر 42 میلیمتری دارای باتری حجیم‌تری نیز باشد.

apple watch series 2 teardown

این باتری نیز همانند تمامی باتری‌های دیگر در طول استفاده می‌تواند دچار مشکل شود که در این حالت پروسه تعویض آن حتی توسط حرفه‌ای‌ترین افراد نیز به ناچار بخشی از قابلیت ضد آب فوق‌العاده دستگاه را از میان می‌برد.

apple watch series 2 battery

پس از کنار زدن باتری در قاب پیرامونی ساعت امکان دسترسی به سنسور Force Touch و نوار پیرامونی آن فراهم می‌شود که از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با نمونه حاضر در Apple Watch‌ نسخه اول ندارد. این سنسور جهت حس کردن میزان فشار وارده توسط کاربران به صفحه‌نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

apple watch series 2 teardown

دیگر قطعه شایسته توجه در این مجموعه، موتور لرزشی یا Taptic Engine ساعت است که کاملا نسبت به گذشته با افزایش سایز روبرو شده است. شیوه ایجاد لرزش در این موتور برخلاف نمونه‌های چرخشی، به صورت خطی یا Linear است که با در اختیار گذاشتن فضای بیشتر جهت طراحی و کنترل روی لرزش‌های ایجاد شده، مزیت‌های مشخصی بر دیگر نمونه‌ها دارد.

apple watch series 2 teardown

در زیر موتور لرزشی قطعه پیچیده و کاملا ظریفی که درست در بالای ساعت قرار می‌گیرد نمایان می‌شود که در حقیقت مجموعه آنتن دستگاه است. این آنتن در مقایسه با نمونه حاضر در Apple Watch نسخه اول بسیار پیچیده‌تر شده که دلیل اصلی آن را باید در افزوده شدن آنتن GPS به این مجموعه جست‌وجو کرد.

apple watch series 2 teardown

علاوه بر GPS، یک میکروفن دوم نیز به اجزای سخت‌افزاری جدید ساعت‌ اپل اضافه شده است. جایگاه میکروفون و اسپیکر ساعت در کناره دستگاه قرار دارد و در کنار آنها یک دریچه فشارسنج برای حس کردن میزان فشار محیط خارج از ساعت در نظر گرفته شده که در پروسه ضد آب بودن بسیار اهمیت دارد. اسپیکر این ساعت به گفته اپل به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام قرارگیری آن در آب با حرکات ویبره‌ای آب اضافه داخل اسپیکر را تخلیه می‌کند و بدین شکل از آسیب دیدن آن جلوگیری خواهد شد. به بیان دیگر برخلاف اسپیکر Apple Watch نسخه اول که در برخورد با آب پوشیده می‌شد، آب به درون اسپیکر Watch Series 2 راه یافته و سپس با حرکات لرزشی آب اضافه به بیرون پمپ می‌شود.

apple watch series 2 teardown

در نهایت به عنوان مهم‌ترین قسمت این بازگشایی با کنار زدن تمامی اجزا بالاخره زمان رویارویی با چیپ‌ست Apple S2 فراهم می‌شود این مجموعه که مغز متفکر Watch Series 2 به حساب می‌آید نوعی SiP یا System in Package به حساب می‌آید.

apple watch series 2 teardown

اولین تغییر در S2 نسبت به S1 سال گذشته قرار گرفتن آن به رو است جایی‌که چیپ‌ست S1 در نسل قبلی، به پشت در این قسمت قرار گرفته بود و تمامی اتصالات آن رو به سمت پایین ساعت بود. دو آی‌سی کوچک شناسایی شده توسط iFixit بر بالای Apple S2 شامل یک سنسور فشارسنج و مجموعه ژیروسکوپ و شتاب‌سنج می‌شوند.

apple watch series 2 teardown

در نهایت همانند Apple Watch‌ نسل اول پایان‌بخش مراحل بازگشایی ساعت دسترسی به مجموعه سنسورهای چهارگانه (سنسورهای مادون قرمز، چراغ‌های LED و فتوسنسورهای اندازه‌گیر ضربان قلب) و سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم در پشت ساعت است.

apple watch series 2 teardown

شاید در نگاه اول همه تغییرات به وجود آمده در Apple Watch Series 2 رضایت‌بخش باشد اما به عقیده iFixit برخی از این تغییرات تعمیر این ساعت‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد. iFixit به قابلیت تعمیر این دستگاه از 10 نمره امتیاز 6 را داده است. امتیاز 10 در iFixit به معنای آسان‌ترین تعمیر و 1 به معنای مشکل‌ترین تعمیرات است.  

منبع : iFixit


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا