گزارش مالی HTC از سه‌ماهه پایانی 2015 - سومین زیان‌دهی متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی HTC در روز چهارشنبه 3 فوریه 2016 (14 بهمن 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه پایانی سال 2015 منتشر نمود. طبق این گزارش، درآمد HTC در سه ماهه اخیر 25.7 میلیارد دلار جدید تایوان (766 میلیون دلار آمریکا) -- با حاشیه سود ناخالص 13.9 درصد -- ذکر شده که علی‌رغم افزایش 20 درصدی نسبت به سه ماهه قبل از آن، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افت داشته است. واضح است که HTC در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. این کمپانی تایوانی در سه ماهه پایانی سال 2014 سودی اندک، تنها معادل 0.47 میلیارد دلار جدید تایوان (در آن زمان برابر با 14.7 میلیون دلار آمریکا) به دست آورده بود، ولی اینک در سومین فصل زیان متوالی خود قرار دارد.

htc q4 2015 financial report

شرکت HTC در سه ماهه دوم سال 2015 متحمل زیانی برابر با 8 میلیارد دلار جدید تایوان (252 میلیون دلار آمریکا) و در سه ماهه سوم همان سال زیان دیگری به ارزش 4.5 میلیارد دلار جدید تایوان (139 میلیون دلار آمریکا) را تجربه کرده بود. حال، بنابر گزارش اخیر، کمپانی تایوانی HTC در آخرین فصل سال 2015 نیز متحمل زیان شده که مبلغ این زیان خالص (net loss) در حدود 3.4 میلیارد دلار جدید تایوان (101 میلیون دلار آمریکا) -- و یا به عبارت دیگر -4.1 دلار در هر سهم -- عنوان شده است.

البته علی‌رغم ناکامی‌های اخیر، وضعیت شرکت، هرچند به کندی، رو به بهبود است. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت به طور نامشخص به جنبه‌های مثبت محصولات جدید HTC اشاره شده است. سری گوشی‌های مدل Desire -- به ویژه در فصل فروش مصادف با تعطیلات کریسمس -- رشد مطلوبی داشته و اسمارت‌فون HTC One A9 -- که در اکتبر 2015 به بازار عرضه شد -- در آسیا، آمریکا و اروپا به گفته این شرکت با استقبال خوب کاربران مواجه شده است. البته چیالین چانگ (Chialin Chang)، مدیر ارشد مالی و رییس بخش فروش جهان کمپانی HTC، در بیانات خود صریح‌تر بوده و به این حقیقت اذعان کرده که فروش اسمارت‌فون One M9، پرچمدار HTC، در سال 2015 در حد انتظارات نبوده است.

htc one A9

HTC One A9

چانگ در پاسخ به این سؤال که HTC چه برنامه جدیدی برای سال جاری میلادی دارد گفت: «[در سال جاری] به این نکته پی خواهید برد که سبد محصولات ما کارآمدتر و پربازده‌تر گشته و هماهنگی بیشتری را با هزینه مناسب کسب‌وکار پیدا خواهد کرد.»

شرکت HTC برای یافتن هزینه مناسب، در نیمه دوم سال 2015 اقدام به اجرای یک سری طرح‌های بازسازی نمود که از میان آنها می توان به تعدیل 15 درصد از نیروهای شرکت اشاره کرد. چانگ با اشاره به اینکه شرکت در سه ماهه آینده نیز تحت تأثیر هزینه‌های بازسازی قرار می گیرد، یاد آور شد که تا دومین فصل از سال 2016 انتظار بهبود اوضاع مالی HTC را نخواهد داشت.

چر وانگ (Cher Wang)، مدیر عامل و رییس هیئت مدیره HTC، در اظهار نظری درباره عملکرد این شرکت می‌گوید: «ورود HTC به دنیای واقعیت مجازی و دیوایس‌های متصل -- که با بهره‌گیری از نقاط قوت شرکت در زمینه‌های طراحی، مهندسی و تولید امکان‌پذیر شده -- ما را به عنوان پیشرو در عرصه نوآوری در هریک از بخش‌های مذکور، مطرح نموده است. ما در تحقق وعده‌های خود به مشتریان کاملا اطمینان داشته و زمینه را به گونه‌ای فراهم خواهیم ساخت تا [مشتریان] بتوانند مهارت مورد علاقه خود را از طریق تمامی گروه محصولات ما دنبال کنند.»

cher wang htc ceo

Cher Wang مدیر عامل HTC

در حال حاضر HTC، علاوه بر تولید اسمارت‌فون، تمرکز خود را روی تکنولوژی واقعیت مجازی (virtual reality) -- شامل محصولات سری Vive -- و اینترنت اشیا (IoT) معطوف نموده است. چانگ ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های شرکت در زمینه واقعیت مجازی و محصولات پوشیدنی بتواند به طور چشمگیری در درآمد خالص شرکت مؤثر باشد. گفتنی است HTC در زمینه محصولات پوشیدنی همکاری نزدیکی با کمپانی Under Armour داشته و این دو کمپانی به تازگی از محصول مشترک خود با نام بسته سلامتی یا HealthBox در نمایشگاه CES 2016 رونمایی کردند. گفتنی است این دو محصول جدید اچ‌تی‌سی (HealthBox و HTC Vive) موفق به کسب بیست جایزه در نمایشگاه CES 2016 شدند که در این میان می‌توان به جایزه‌ای در ردیف بهترین‌های CES 2016 برای HTC Vive اشاره کرد.

htc vive

دیوایس واقعیت مجازی HTC Vive

ناگفته نماند که HTC برای گسترش فناوری واقعیت مجازی، در ماه دسامبر اقدام به برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان با نام Vive Unbound در پکن نمود. هدف از برگزاری این کنفرانس این بود که نخبگان و کارشناسان حوزه واقعیت مجازی گرد هم جمع شده و برای اشاعه و رشد هرچه بیشتر این بستر جدید، با توسعه‌دهندگان محتوا از کشور چین به تبادل نظر بپردازند.

با این وجود واقعیت مجازی در حال حاضر ماهیت واضحی نداشته و صرف نظر از مبهم بودن آن، هنوز اطلاعات دقیقی از چگونگی نمود پیدا کردن این فناوری در عرصه تولید و فروش در دست نیست، چرا که این تکنولوژی بسیار نوپا بوده و به هیچ یک از محصولات موجود در بازار شباهت ندارد. درکل باید گفت سال 2015، سالی فاجعه‌بار برای HTC بوده و تکرار چنین تجربه‌ای در سال 2016، به شکست این شرکت تایوانی منجر خواهد شد.  

منبع : HTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا