گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند در هند در طی سه‌ماهه دوم 2016

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/6/7        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، هند India

واحد خبر mobile.ir : طبق گزارش جدید بخش Quarterly Mobile Phone Tracker موسسه تحقیقاتی IDC، در طی سه‌ماهه دوم سال تقویمی 2016 حدود 27.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار هند عرضه شده است که با توجه به دو کاهش پی‌درپی سه‌ماهه‌های قبل می‌توان گفت بازار گوشی‌های هوشمند این کشور جانی دوباره گرفته است. میزان افزایش عرضه‌های این سه‌ماهه نسبت به سه‌ماهه اول 2016 به میزان 17.1 درصد و میزان رشد سالیانه 3.7 درصد محاسبه شده است.

هرچند میزان عرضه‌های تولید کنندگان جهانی و هندی به صورت سالیانه کاهش یافته است اما عرضه‌های تولید کنندگان چینی در طی سه‌ماهه دوم 2016 با 75 درصد افزایش رشدی قوی را تجربه کرده است.

به گفته J Karthik --تحلیلگر ارشد بازار بخش دیوایس‌های مشتری در IDC هند-- «میزان عرضه‌های تولید کنندگان چینی 28 درصد نسبت به سه‌ماهه قبل رشد داشته است و مهم ترین عوامل این رشد گروه لنوو، Vivo، شیائومی، اوپو و Gionee بوده‌اند. در طی این سه‌ماهه سه تولید کننده به جمع تولیدکنندگانی که تعداد عرضه‌هایشان میلیونی بوده است پیوستند، [این در حالی‌ست که] تاکنون Lenovo تنها تولید کننده چینی بود که در طی یک سه‌ماهه بیش از یک میلیون عرضه داشته است. Xiaomi Redmi Note 3  نه تنها پرفروش‌ترین مدل به صورت آنلاین بوده است بلکه یک محصول ستاره برای تولید کننده خود محسوب می‌شود چرا که بخش زیادی از عرضه‌های Xiaomi در سه‌ماهه دوم 2016 را تشکیل می‌دهد.»

xiaomi redmi note 3

Xiaomi Redmi Note 3

به گفته Jaipal Singh --تحلیلگر بازار بخش دیوایس‌های مشتری در IDC هند-- «بخش [گوشی‌های]زیر 150 دلاری جای پای محکمی برای تولید کنندگان هندی بوده است که اکنون با افزایش فشار از هر دو جانب تولید کنندگان جهانی و چینی مواجه شده است. با ورود سلطه‌جویانه Reliance Jio این شرکت با عرضه بیش از نیم میلیون دستگاه‌ 4G سهم قابل توجهی از رده [با قیمت] زیر 50 دلار به قیمت از دست رفتن سهم دیگر تولید کنندگان هندی را به دست آورد.» وی افزود «بخش رده‌بالاها (بالای 300 دلار) به جای توسعه بیشتر شاهد جا‌به‌جایی در سهم بازار تولید کنندگان بود چراکه تولید کنندگان چینی با ایجاد توسعه‌ای شگفت‌انگیز حدود یک سوم این بخش را در سه‌ماهه دوم 2016 در دست گرفتند که این رقم در سال گذشته 9 درصد بوده است. عرضه OPPO F1 Plus با رشد بیشتر به این تولید کننده کمک کرد تا افزایش سهم مناسبی در میان تولید کنندگان جهانی داشته باشد.» iPhone SE اپل در ایجاد تغییرات قابل توجه در بخش رده‌بالاها شکست خورد در حالی که مدل قدیمی‌تر یعنی iPhone 5S به رشد خود ادامه داد.

OPPO F1 Plus

Oppo F1 Plus

فروش آنلاین گوشی‌های هوشمند از 35 درصد در سه‌ماهه اول 2016 به 28 درصد در سه‌ماهه دوم کاهش یافت. به گفته Karthik J «رشد قوی در فروش آفلاین، تولید کنندگانی که بر فروش آنلاین تمرکز کرده‌اند و در حال توسعه جای پای خود در بخش خرده‌فروشی هستند همراه با قواعد دقیق برای مهار کردن تنزل بیش از حد پلت‌فرم آنلاین می‌توانند از جمله دلایل کاهش سهم بخش آنلاین در این سه‌ماهه به شمار آیند.» هرچند همزمان با نزدیک شدن به فصل جشن‌ها و شروع عرضه گوشی‌های جدید سهم بخش فروش آنلاین به حالت قبل باز خواهد گشت.

برترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در هند

idc indian smartphone market report q2 2016

سهم بازار تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌ در هند در سه ماهه دوم سال 2016

سامسونگ با در دست داشتن 25.1 درصد سهم بازار گوشی‌های هوشمند هند همچنان مقام اول را در دست دارد. سهم بازار این شرکت نسبت به سه‌ماهه گذشته 10.9 درصد افزایش پی‌درپی و نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته 15 درصد رشد داشته است. با توجه به عرضه نسخه‌های به‌روزشده J5 ،J2 و J7 در سه‌ماهه دوم 2016، بیشترین عرضه‌های سامسونگ مربوط به سری J بوده است.

Micromax با 19.9 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه قبل به جایگاه دوم بازگشت. عرضه‌های قدرتمند جدید همراه با طرح‌های جدید بازاریابی به Micromax کمک کرد تا علی‌رغم دو کاهش متوالی، سهم خود را افزایش دهد. این تولیدکننده با عرضه سری Canvas 6 و Yu Yunicorn سهم خود را در بخش گوشی‌های 150 تا 200 دلار دوباره به دست آورد.

گروه Lenovo (شامل موتورولا) با 10.3 درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه قبل دوباره به جایگاه سوم بازار گوشی‌های هوشمند هند بازگشت. Moto G4 plus و Vibe K5 Plus بیش از یک سوم عرضه‌های این شرکت را به خود اختصاص دادند و مهم‌ترین عوامل این رشد محسوب می‌شوند. گروه Lenovo با توسعه بخش خرده‌فروشی خود حدود یک سوم عرضه‌های خود را به این بخش اختصاص داد.

Intex با 9.8 درصد کاهش نسبت به سه‌ماهه قبل و 20.1 درصد کاهش نسبت به سال قبل، در سه‌ماهه دوم 2016 به جایگاه چهارم سقوط کرد. همزمان با اینکه تغییرات مدیریتی در این شرکت در حال رخ دادن است این شرکت در بخش رده‌پایین‌ها از سوی تولیدکنندگان هندی و در بخش میان‌رده‌ها از سوی تولیدکنندگان چینی تحت فشار قرار دارد. هرچند در سه‌ماهه دوم 2016 سری ابری Intex به این شرکت کمک کرد تا سهم فروش آنلاین خود را به مقدار زیادی افزایش دهد.

Reliance Jio با 12.3 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه گذشته همچنان در جایگاه پنجم قرار دارد. دیوایس‌های LYF با ورود به بخش گوشی‌های زیر 50 دلار و ارائه بسته‌بندی مقدماتی همراه با سرویس‌های Jio به این شرکت کمک کرد تا در بخش خرده‌فروشی مشتری جذب کند.

گوشی‌های معمولی در هند

Nokia 215 Dual SIM feature phone

فیچرفون Nokia 215 Dual SIM

به گفته Navkendar Singh --مدیر ارشد تحقیقات بخش تحقیقات گوشی‌های موبایل در IDC هند و جنوب آسیا-- «میزان تغییر از گوشی معمولی به گوشی هوشمند کاهش یافته است و گوشی‌های معمولی همچنان بیش از نیمی از بازار گوشی‌های هند را تشکیل می‌دهند. 33.7 میلیون دستگاه گوشی معمولی در طی سه‌ماهه دوم 2016 عرضه شده است که 2.6 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.»

از جمله مهم‌ترین عوامل رشد گوشی‌های معمولی در سه‌ماه دوم 2016 می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اکوسیستم گوشی‌های هوشمند رده پایین در اغلب موارد به خصوصیات بالاتری ارتقا یافته است و در نتیجه حافظه کم و تکنولوژی پردازنده رده پایین در بازار منسوخ شده است. علاوه بر این با توجه به انتظارات مشتریان تولید چنین محصولی برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر نیست.

تفاوت میان یک گوشی معمولی رده پایین و یک گوشی هوشمند حدود 15 دلار است. تولیدکنندگان برای مساوی کردن قیمت‌ها جهت جذب مشتریانی که برای اولین بار قصد خرید گوشی‌ دارند و یا به دنبال گوشی معمولی مناسب می‌گردند، با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، کاهش جای پای ارائه دهندگان بزرگ سرویس‌های CDMA بوده است که به دنبال آن بسیاری از کاربران از یک گوشی معمولی GSM برای ارتباطات معمولی خود استفاده می‌کنند.

با فرارسیدن فصل جشن انتظار می‌رود عرضه‌ها در سه‌ماهه سوم 2016 برای گوشی‌های هوشمند و معمولی افزایش یابد.  

منبع : IDC