درخواست پتنت جدید اپل برای شناسایی سارقان آیفون

نمایش خبر

تاریخ : 1395/6/7        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، ضد سرقت Anti Theft ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : به نظر می‌رسد اپل طرح‌هایی برای شناسایی سارقان گوشی‌های آیفون در سر دارد چرا که به تازگی یک درخواست پتنت اپل با موضوع "دستگیری بیومتریک برای شناسایی کاربران با دسترسی غیر مجاز" (Biometric Capture For Unauthorized User Identification) توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) منتشر شده است. با توجه به اینکه سرقت گوشی‌های آیفون در سرتاسر دنیا رواج داشته و به عنوان مثال دو سال پیش در صدر لیست سرقت در بریتانیا قرار داشته است شاید اپل بتواند با به‌کارگیری این تکنولوژی از میزان سرقت آیفون بکاهد. در این طرح در هنگام ورود غیرمجاز فرد ناشناس به آیفون (یا آیپد) اثر انگشت وی به صورت داخلی یا در فضای ابری ثبت می‌شود و از آن برای شناسایی فرد سارق استفاده خواهد شد.

Apple to catch iphone thieves with touchID fingerprint patent application

طبق درخواست پتنت اپل، نرم‌افزار مخصوصی اطلاعات بیومتریک فردی که در تلاش است بدون اجازه به آیفون دسترسی پیدا کند را ذخیره می‌کند. از چند راه می‌توان برای شروع ذخیره اطلاعات استفاده کرد. به عنوان مثال مشابه روشی که در Find My iPhone برای پاک کردن اطلاعات از راه دور استفاده شده است، می‌توان از یک دستگاه دیگر برای ارسال دستور شروع ذخیره به آیفون یا آیپد بهره برد. پس از ارسال دستور، اثر انگشت سارق (که از طریق یک یا چند سنسور قرار گرفته روی گوشی ثبت می‌شود)، تصویر یا فیلم فردی که در تلاش برای ورود به گوشی است، صدای ضبط شده توسط میکروفن و اطلاعات قانونی دیگری مانند سرعت و میزان فشار انگشتان شخص روی دکمه‌های گوشی، ذخیره می‌شود.

همه این اطلاعات گردآوری شده می‌تواند برای سرورهای اپل ارسال شود و از آن طریق به یک منبع اطلاعات از سارقان شناسایی شده گوشی‌های موبایل ارجاع داده شود. طبق پتنت، این اطلاعات جمع‌آوری و با سیاست‌های حفظ حریم خصوصی مقرر تحلیل می‌شود. لازم به ذکر است در صورت عدم نیاز، این اطلاعات پس از مدت مشخصی حذف خواهد شد.

Apple to catch iphone thieves with touchID fingerprint patent application

البته با توجه به نحوه عملکرد این سیستم و ذخیره اطلاعات خاص توسط آن، ممکن است برخی این کار را علیه حریم خصوصی افراد قلمداد کنند. همچنین در این طرح مواجهه با برخی مشکلات اجتناب ناپذیر است به عنوان مثال سعی کودکان برای ورود به دستگاه ممکن است این سیستم را فعال کند و یا در مواقعی که سارقان با حدس رمز کاربر وارد دستگاه او می‌شوند چنین سیستمی عملا بی‌فایده خواهد بود.

هرچند به‌کارگیری این طرح در نسل آینده آیفون‌ها قطعی نیست اما ایده این طرح برای اپل به اندازه‌ای اهمیت داشته است که آن را به صورت درخواست پتنت درآورد. بنا به خبر منتشر شده توسط بلومبرگ آیفون سال 2017 تفاوت زیادی با آیفون‌های قبل خواهد داشت و دکمه خانه آن حذف خواهد شد. ممکن است یکی از اهداف تغییر المان‌های سخت‌افزاری دیوایس‌های اپل انطباق طراحی آنها با این درخواست پتنت باشد.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا