معرفی اولین کارت حافظه مبتنی بر استاندارد UFS 1.0 توسط کمپانی سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/4/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حافظه ، UFS ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در تاریخ 7 جولای سال جاری میلادی (17 تیر) از اولین کارت‌های حافظه مبتنی بر استاندارد JEDEC Universal Flash Storage 1.0 Card Extension رونمایی کرد.

UFS نسل جدید کارت‌های حافظه مخفف عبارت Universal Flash Storage است که در ظرفیت‌های 32، 64، 128 و 256 گیگابایتی طراحی شده‌ است. این کارت‌ها سرعت‌های متفاوتی برای خواندن (Read) اطلاعات تا 530 مگابایت بر ثانیه دارند که بالغ بر پنج برابر بهترین کارت‌های microSD فعلی است. سرعت نوشتن (Write) اطلاعات نیز به طور چشمگیری تا 170 مگابایت در ثانیه افزایش یافته که حدودا دو برابر سریع‌ترین کارت‌های microSD و هفت تا هشت برابر سریع‌تر از کارت‌های microSD معمولی است.

samsung introduces worlds first universal flash storage ufs removable memory card

از نظر ظاهری روی این کارت‌های حافظه تقریبا مشابه کارت‌های microSD است اما ساختار پشت آنها متفاوت است و جایگیری پین‌ها (اتصالات) به نحو دیگری طراحی شده است. به این معنا که شیار قرارگیری آنها (سوکت) در گوشی‌ با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل استفاده همزمان از یک سوکت برای این دو نوع کارت حافظه میسر نیست. به بیان دیگر کارت‌های حافظه جدید سامسونگ در حال حاضر با هیچ‌یک از دیوایس‌های فعلی موجود در بازار منطبق نیست. این دشواری ممکن است برای کاربرد گسترده کارت‌های جدید در طیف قابل توجهی از ابزارهای هوشمند ایجاد مشکل کنند. مشکلاتی که سامسونگ از آنها آگاهی دارد و درصدد رفع آنها برآمده است.

samsung introduces worlds first universal flash storage ufs removable memory card

البته سامسونگ پیشتر از نسخه دوم فناوری حافظه پر سرعت یعنی UFS 2.0 در حافظه داخلی گوشی‌های پرچمدار خود نظیر گلکسی اس 6 اج و اس 6 اج پلاس استفاده کرده بود. اما هنوز هیچ دستگاهی از این فناوری جدید به عنوان حافظه جانبی بهره نمی‌برد. این کارت‌های حافظه برای طیف وسیعی از ابزارها، از اسمارت‌فون‌ها تا دوربین‌های DSLR و نیز دوربین‌های ورزشی (Action Cam) کاربرد دارد.

مطابق اعلام سامسونگ، سرعت این فناوری قابل مقایسه با درایوهای SSD و بالغ بر 530 مگا بایت بر ثانیه است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند فیلمی با کیفیت فول اچ‌دی معادل ۵ گیگابایت را تنها در ۱۰ ثانیه از کارت UFS بخوانند. این در حالی است که همین کار با استفاده از کارت حافظه مایکرو اس‌دی سریع UHS-1 به حدود 50 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.

فناوری تازه سامسونگ از این جهت اهمیت بسیاری دارد که در سال‌های اخیر، نیاز به کارت‌های حافظه جانبی با ظرفیت و سرعت بالاتر برای کاربران بسیار محسوس بوده است. در واقع با افزایش حجم اپلیکیشن‌های موبایلی و بالا رفتن کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند، محدودیت حجم ذخیره‌سازی داخلی و نبود کارت حافظه microSD مناسب بیش از پیش به چشم می‌آید؛ کارت‌های حافظه‌ای که با سرعت قابل قبولی اطلاعات را منتقل کرده و نیازهای اساسی کاربران را برآورده سازند.

samsung introduces worlds first universal flash storage ufs removable memory card

در همین راستا سامسونگ، که بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود و سال گذشته در زمینه محصولات مربوط به حافظه و درایوهای SSD موفق عمل کرده بود برای سودآوری بیشتر یکی از زمینه‌های تمرکز خود را در خصوص تولید اسمارت‌فون‌هایی با ظرفیت حافظه بیشتر قرار داده است. امری که شاید مزیت رقابتی ویژه‌ای را در آینده نزدیک برای محصولات تولیدی این شرکت به ارمغان آورد.

البته سامسونگ هنوز درباره قیمت و زمان عرضه کارت‌های UFS اطلاعات دقیقی اعلام نکرده است اما به نظر می‌رسد اسمارت‌فون جدید کمپانی سامسونگ با نام احتمالی گلکسی نوت 7 اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که به طور همزمان از کارت‌های حافظه microSD و UFS 1.0 پشتیبانی می‌کند. گفته می‌شود این محصول جدید در آگوست سال جاری (اواسط مرداد ماه) به بازار معرفی و همزمان عرضه آن نیز آغاز خواهد شد.

samsung introduces worlds first universal flash storage ufs removable memory card

پرسشی که در این میان برای کارشناسان حوزه فناوری‌های هوشمند و همچنین کاربران این ابزارها وجود دارد این است که پس از معرفی و به کارگیری کارت‌های حافظه مبتنی بر استاندارد UFS 1.0 آینده کارت‌های microSD چه خواهد شد؟ سامسونگ در این زمینه اعلام کرده است که در حال حاضر کارت‌های حافظه جدید با سوکت کارت‌های microSD سازگار نیست، اما این کمپانی در حال طراحی سوکت جدیدی است که به طور همزمان از کارت‌های UFS و microSD پشتیبانی و یکپارچگی سخت‌افزاری لازم را در این حوزه فراهم کند.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که ابزارهای نسل بعد نیز از کارت‌های حافظه microSD پشتیبانی کنند و این کارت‌ها با وجود محدودیت در سرعت بدون استفاده نمانند. البته در کنار ادامه استفاده از کارت‌های microSD بسیاری از تولیدکنندگان و طراحان ابزارهای جدید، با بکارگیری استاندارد UFSبه بهبود خدمات خود خواهند پرداخت.