معرفی Nexus 5X - محصول مشترک گوگل و ال‌جی

نمایش خبر

تاریخ : 1394/7/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، نکسوس ، LG Nexus 5X ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir :  شرکت گوگل در روز سه‌شنبه 29 سپتامبر 2015 (7 مهر 1394)، همزمان با اسمارت‌فون رده بالای Nexus 6P -- که با مشارکت هواوی تولید شده -- از گوشی متناسب با قیمت و ارزشمند Nexus 5X نیز رونمایی کرد. همانند نکسوس‌ 4 و نکسوس 5، گوگل این بار نیز ال‌جی را به عنوان شریک خود انتخاب کرده و Nexus 5X را با همکاری این شرکت کره‌ای تولید نموده است. این گوشی در ابعاد 147×72.6×7.9 میلی‌متر طراحی شده و قطر صفحه نمایش آن 5.2 اینچ و وزن آن 136 گرم اعلام شده است. با وجود افزایش اندازه صفحه‌نمایش نسبت به Nexus 5 -- با صفحه‌نمایشی به قطر 4.95 اینچ -- گوگل و ال‌جی موفق شدند وزن Nexus 5X را همچنان سبک نگه دارند، به طوری‌که این گوشی جدید، به لطف ضخامت 7.9 میلی‌متری آن، نسبت به Nexus 5 تنها 6 گرم سنگین‌تر شده است.

LG Nexus 5X preview

گوشه‌های گرد دستگاه در دست گرفتن آن را آسان‌تر کرده و پلاستیک مات بدنه نیز زیبایی خاصی به آن بخشیده است. اما در زمینه طراحی نکته چشم‌گیر دیگری دیده نمی‌شود و همانند Nexus 5، این دستگاه نیز از طراحی نسبتا ساده‌ای برخوردار است. شاید یکی از تفاوت‌های ظاهری بارز این دو دستگاه، برجستگی بیش از حد لنز دوربین در Nexus 5X باشد.

دوربین اصلی دستگاه از سنسور 12.3 مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی بهره برده و دوربین جلو نیز دارای رزولوشن 5 مگاپیکسل است. با وجود اینکه دوربین اصلی، بر خلاف بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های پرچمدار، فاقد لرزه‌گیر اپتیکال دست (OIS) است ولی گوگل ظاهرا در پی جبران این کمبود با پیکسل‌هایی با اندازه بزرگ‌تر (1.55 میکرون) بوده است که این دوربین را قادر می سازد تا نور بیشتری را در مقایسه با دوربین‌های معمولی جذب نموده و در نتیجه با کیفیت بیشتری، حتی در مکان‌های کم‌نور، عکس‌برداری کند (درست مانند تکنولوژی Ultrapixel در دوربین‌های برخی گوشی‌های سری وان HTC). به علاوه دوربین اصلی می‌تواند با وضوح 2160p (یا 4k) و با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری نماید. از شاخصه‌های اصلی این دوربین، به جز فیلم‌برداری 4k، می‌توان به فوکوس خودکار لیزری به روش مادون قرمز نیز اشاره کرد. برخی کارشناسان که از نزدیک با Nexus 5X کار کرده‌اند، سرعت شاتر و فوکوس خودکار دوربین را بسیار مناسب توصیف کرده‌اند که به احتمال زیاد، اپلیکیشن‌ دوربین بهبود یافته در اندروید 6 در فراهم شدن این امر بی‌تأثیر نبوده است.

LG Nexus 5X preview

گوشی هوشمند Nexus 5X از آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید 6 -- موسوم به مارشملو (Marshmallow) -- بهره می‌برد. این نسخه از اندروید امکانات گوناگونی را به همراه دارد که از جالب‌ترین آنها می‌توان به Doze و Now on Tap اشاره کرد. قابلیت Doze می‌تواند به این نکته پی ببرد که کاربر چه زمانی گوشی خود را رها کرده و با آن کار نمی‌کند. در چنین شرایطی Doze به طور خودکار برخی اپلیکیشن‌ها را به حالت استندبای برده و به این ترتیب تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

LG Nexus 5X preview

با استفاده از Now on Tap نیز می‌توان از دستیار صوتی گوگل (Google Now) حداکثر استفاده را برد . Now on Top به Google Now کمک می‌کند تا بر اساس آنچه که کاربر در حال انجام دادن با گوشی است، دستورات حساس به زمینه یا در اصطلاح context-sensitive را شناسایی و اجرا کند. به عنوان نمونه زمانی که کاربر در حال استفاده از Google Images و گشت‌و‌گذار در اینترنت است و در این میان یکی از عکس‌ها نظر کاربر را جلب می‌کند. شخص می‌تواند در همان لحظه، بدون اینکه اطلاعات دیگری وارد کند، از Now on Top این درخواست را داشته باشد: "Show me more pictures of this place" (عکس‌های بیشتری از این مکان را به من نشان بده).

دیگر امکانات اندروید مارشملو که در Nexus 5X قابل دسترسی است عبارتند از: نوتیفیکیشن‌های بهبود یافته، شاخصی که مدت زمان باقی‌مانده تا شارژ شدن گوشی را نشان می‌دهد، اسکرول سریع‌تر در منوی اصلی، جست‌وجوی سریع، عکس‌العمل سریع‌تر به دستورات صوتی از صفحه قفل (lockscreen) و ایجاد دسترسی‌‌های مورد نیاز اپلیکیشن‌ها به صورت موردی فقط در زمانی که به آنها نیاز دارند.

یکی از ویژگی‌های مثبت دیوایس‌های نکسوس آن است که نسخه اندروید به کار رفته در آنها کاملا بکر و دست‌نخورده است. این نسخه‌های اندروید -- که اندروید وانیلی نیز نامیده می‌شوند -- از مزیت‌های بزرگ دستگاه‌های نکسوس به شمار می‌روند، چرا که نسخه‌های دست‌کاری‌شده اندروید -- مانند TouchWhiz در سامسونگ، EMUI در هواوی و Sense در اچ‌تی‌سی -- عموما به جای بهبود بخشیدن به رابط کاربری سیستم عامل، تجربه ضعیف‌تری را از آن ارائه می‌دهند . نکته منفی دیگر در مورد این نسخه‌های دستکاری‌شده تأخیر آنها در دریافت آپدیت‌های گوگل است. هم‌چنین در اندروید مارشملو دیگر خبری از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و غیرقابل پاک کردن نبوده و تنها اپلیکیشن‌های گوگل -- مانند Gmail، Maps و ... -- به صورت پیش‌فرض نصب هستند.

LG Nexus 5X preview

صفحه قفل به ترتیب از راست به چپ در رابط کاربری سونی، اچ تی سی، LG، سامسونگ و اندروید استوک در نکسوس

گوگل در این مدل از نکسوس نیز همچنان از رزولوشن Full HD (یا 1080×1920 پیکسل) استفاده کرده ولی اندازه صفحه را از 4.95 اینچ در Nexus 5 به 5.2 اینچ افزایش داده که همین امر موجب کاهش تراکم پیکسلی از 445ppi به 424ppi شده که البته این میزان از تراکم نیز برای رسیدن به شفافیت و وضوح کافی است. به علاوه صفحه نمایش از پوشش محافظ Corning Gorilla Glass 3 به همراه پوشش محافظ در برابر چربی یا oleophobic نیز بهره می‌برد.

LG Nexus 5X preview

همانند LG G4، پرچمدار ال‌جی، چیپ‌ست به کار رفته در این گوشی نیز Snapdragon 808 محصول کوالکام بوده که نسبت به Snapdragon 800 (به کار رفته در Nexus 5) عملکرد بهتری دارد. این چیپ‌ست 6 هسته‌ای مشتمل بر 4 هسته پردازشی 1.44 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 و دو هسته پردازشی 1.82 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A57 بوده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 418 بهره می‌برد. بر خلاف شایعات شنیده شده، حافظه RAM دستگاه به 4 گیگابایت افزایش نیافته و همچنان در حد 2 گیگابایت باقی مانده است. گوگل برای حافظه داخلی تنها دو گزینه 16 و 32 گیگابایت را در نظر گرفته که در مقایسه با Nexus 6P -- که در مدل‌های 32، 64 و 128 گیگابایتی ارائه شده -- فاصله زیادی داشته و ممکن است برای برخی کاربران مشکل‌ساز شود. این مشکل زمانی بدتر می‌شود که بدانید Nexus 5X مانند تقریبا تمامی دیوایس‌های سری نکسوس از کارت حافظه پشتیبانی نکرده و امکان ارتقای حافظه در آن پیش‌بینی نشده است.

LG Nexus 5X preview

باتری این گوشی از نوع داخلی و غیرقابل‌جداسازی بوده و ظرفیت آن 2700 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده است. نکته عجیبی که در این گوشی به چشم می‌خورد این است که برخلاف Nexus 5 که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کرد، چنین قابلیتی در Nexus 5X وجود ندارد. البته گوگل این کاستی را به نحوی دیگر جبران کرده و به جای درگاه micro-USB، از پورت جدید USB Type-C در این گوشی استفاده نموده است. این پورت علاوه بر سهولت در اتصال -- که از هر دو طرف امکان‌پذیر است -- دستگاه را به سرعت شارژ می‌کند، به طوری که گوگل مدعی شده به ازای 10 دقیقه شارژ کردن می‌توان 3.8 ساعت از دستگاه استفاده کرد. ناگفته نماند که در حال حاضر تنها اسمارت‌فون‌های معدودی از جمله نکسوس‌های 5X و 6P، گوشی OnePlus 2 و رده اسمارت‌فون‌های Gigaset Me از این پورت برخوردارند.

LG Nexus 5X preview

برخلاف Nexus 5 که از سیم‌کارت میکرو پشتیبانی می‌کرد، Nexus 5X با سیم‌کارت نانو کار می‌کند. هم‌چنین این گوشی، به همراه Nexus 6P، جزو نخستین دیوایس‌هایی خواهند بود که با پروژه سرویس بی‌سیم Fi سازگار هستند. به موجب این پروژه جدید گوگل، این گوشی‌ها می‌توانند سیگنال‌های وای-فای و شبکه سلولی اپراتورهای مختلف را با هم ترکیب کنند تا به کاربر اطمینان دهند که گوشی هیچ‌گاه ارتباط دیتای خود را از دست نخواهد داد. گفتنی است تا پیش از این، پروژه Fi تنها در Nexus 6 قابل دسترس بود و البته همچنان تنها در آمریکا ارائه می‌شود.

LG Nexus 5X preview

نکته جالب دیگری که در هر دو دستگاه Nexus 6P و Nexus 5X به چشم می‌خورد اسکنر اثر انگشت است که در پشت دستگاه دیده می‌شود. این اسکنر -- که Nexus Imprint نام گرفته -- عملکردی مشابه سنسور Touch ID در محصولات اپل را دارد. به گفته یکی از کارشناسان سایت cnet، اسکنر‌های به کاررفته در گوشی‌هایی نظیر Honor 7 ،Galaxy S6 و OnePlus 2 در برخی مواقع به‌درستی کار نکرده و نمی‌توانند اثر انگشت کاربر را تشخیص دهند، و درنتیجه کاربر را وادار می‌کنند تا به شکل متعارف گوشی را آنلاک کند. این در حالی‌ست که گوگل مدعی شده اسکنر تعبیه شده در Nexus 5X و Nexus 6P می‌تواند اثر انگشت کاربر را ظرف مدت 600 میلی‌ثانیه شناسایی کند.

LG Nexus 5X preview

اسمارت‌فون Nexus 5X در سه رنگ مشکی کاربنی، سفید کوارتز و آبی یخی به تولید رسیده و در حال حاضر مشتریان در کشورهای آمریکا، انگلستان، ایرلند و ژاپن از 29 سپتامبر (7 مهر) می‌توانند با مراجعه به استور گوگل این گوشی را پیش‌سفارش دهند. نسخه 16 گیگابایتی 379 دلار و نسخه 32 گیگابایتی 429 دلار قیمت‌گذاری شده است. خریدارانی که تمایل داشته باشند می‌توانند با پرداخت 69 دلار از طرح وارانتی دو ساله گوگل -- که Nexus Protect نام گرفته -- برخوردار شوند. به موجب این طرح چنانچه طی این دو سال در اثر ضربه یا ورود آب آسیبی به گوشی برسد، گوگل یک Nexus 5X دیگر به مشتری تحویل می‌دهد. 


به روزرسانی - قیمت ال جی نکسوس 5 ایکس در بازار ایران

گوشی ال جی Nexus 5X به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی ال جی Nexus 5X از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا