گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم عامل‌‌ها در سه‌ماهه نخست سال 2016 – گرایش کاربران از ویندوز به اندروید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/2/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : تاکنون اکثر کمپانی‌ها گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2016 منتشر کرده‌اند، اما سؤالی که بی‌پاسخ مانده آن است که طی این مدت هر یک از پلتفرم‌های گوشی‌های هوشمند چه عملکردی داشته‌اند. بنابر گزارش مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel، به نظر می‌رسد سیستم عامل اندروید سه‌ماهه خوبی را – هم در اروپا و هم در ایالات متحده – پشت سر گذاشته باشد.

مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel ComTech در روز چهارشنبه 11 می 2016 (22 اردیبهشت 1395) گزارش خود را از سهم پلتفرم‌های گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش طی سه‌ماهه اخیر فروش اندروید در بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا – که 5 کشور مهم اروپا یا در اصطلاح EU5 نامیده می‌شوند – با 7.1 درصد رشد به 75.6 درصد رسید. سهم اندروید از بازار گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده نیز با رشد 7.3 درصدی بالغ بر 65.5 درصد شد. همچنین سیستم عامل اندروید در چین 6 درصد رشد داشته و 77 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در چین در فصل اخیر مجهز به اندروید بوده است. در ادامه جزییات بیشتری از سهم سیستم عامل‌ها در این مناطق تشریح می‌شود.

در 5 کشور مهم اروپا یا EU5

به گفته لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur)، از تحلیل‌گران حوزه موبایل در مؤسسه Kantar Worldpanel ComTech، بیش از 2 سال است که اندروید در منطقه EU5 چنین رشد قدرتمندی را تجربه نکرده است. نکته دیگر آن که چنین رشدی نه در نتیجه یک یا دو کمپانی، بلکه حاصل کار برندها و اکوسیستم‌های گوناگون بوده که در مناطق مختلف عملکرد متفاوتی داشته‌اند.

طبق گزارش Kantar Worldpanel، در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2016، سهم iOS در منطقه EU5 از 20.2 درصد به 18.9 درصد کاهش یافته است. فروش ویندوزفون نیز 5 درصد کاهش پیدا کرد تا گوشی‌های ویندوزی تنها 4.9 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته شده در این منطقه را تشکیل دهند. گفتنی است در فصل اخیر 6.6 درصد از مشتریان جدید اندروید از کاربران سابق ویندوز بوده و 3.3 درصد از آنها از iOS به اندروید مهاجرت کرده‌اند. 2.6 درصد از مشتریان جدید iOS نیز در سه‌ماهه اخیر از ویندوزفون به این پلتفرم روی آورده‌اند.

گفتنی است در فرانسه طی سه‌ماهه اخیر، سهم ویندوزفون از 14.1 درصد به 5 درصد کاهش یافت. همچنین پلتفرم ویندوزفون در ایتالیا شاهد سقوط 8.1 درصدی (از 14.4 درصد به 6.3 درصد) بوده است. وضعیت ویندوزفون در اسپانیا وخیم‌تر بوده و سهم این سیستم عامل از بازار اسمارت‌فون‌ها تنها 0.6 درصد شده، که با این میزان بازار اسپانیا نیز در ردیف بازار‌های موبایل چین و ژاپن قرار می‌گیرد – جایی‌که ویندوزفون هیچ‌گاه پیشرفت نکرد. البته این وضعیت موضوع جدیدی نبوده و مدیران اجرایی مایکروسافت قبلا هم در کنفرانس Build 2016 به این نکته اشاره کرده بودند که اسمارت‌فون‌های مبتنی بر ویندوزفون در سال جاری جزو اولویت‌های این شرکت نخواهند بود.

Kantar Worldpanel smartphone OS data q1 2016 in italy

 

Kantar Worldpanel smartphone OS data q1 2016 in france

دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر واحد کسب‌وکار مؤسسه Kantar Worldpanel ComTech در اروپا، معتقد است که اندروید با تنوعی از برندها و مدل‌ها در قیمت‌های گوناگون، تجربه کاربری بهتری را – در مقایسه با ویندوزفون – برای کاربرانی که از ویندوز به اندروید مهاجرت کرده‌اند به ارمغان می‌آورد. وی در این رابطه می‌افزاید: «در ایتالیا و فرانسه – که زمانی قدرتمندترین بازارهای ویندوزفون به شمار می‌رفتند – طی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2016، حدود 10 درصد از کاربران ویندوزفون به اندروید روی آورده‌اند. در ضمن این افراد ترجیح دادند برندهایی نظیر هواوی، Wiko و Asus را انتخاب کنند که با ارائه دیوایس‌هایی میان‌رده، نسبت به پول پرداخت‌شده ارزش خرید بالایی داشته‌اند. در مقابل، در بریتانیای کبیر عمده رشد اندروید همچنان تحت سیطره سامسونگ بوده و در فصل اخیر این رشد با فروش دیوایس‌های میان‌رده‌ای مانند J5 و A5 رقم خورده است.»

ایالات متحده آمریکا

رشد اندروید در ایالات متحده در نتیجه افزایش فروش گوشی‌های سامسونگ، موتورولا و ال‌جی به دست آمده است. به گفته گوئن‌ور، با وجود اینکه گوشی گلکسی اس7 فقط در چند هفته پایانی فصل اخیر در دسترس مشتریان قرار گرفت، توانست با کسب میزان 4.2 درصد از کل اسمارت‌فون‌های به فروش رسیده، عنوان پنجمین دیوایس پرفروش فصل را از آن خود کند. از آنجا که سامسونگ قبل از عرضه گلکسی اس7، قیمت گلکسی اس6 را کاهش داد، این اسمارت‌فون نیز با فروش خوبی همراه شد. گوئن‌ور در ادامه خاطر نشان کرد که موتورولا در سه‌ماهه اخیر موفق شد فروش خود را – به‌ویژه به لطف همکاری با اپراتور Verizon – در آمریکا افزایش داده و 9.8 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های این کشور را در اختیار خود بگیرد. ناگفته نماند سهم موتورولا از بازار در مدت مشابه سال گذشته، 6.9 درصد بود.

Samsung Galaxy S7 edge

مناطق شهری چین

به گفته تامسین تیمپسون (Tamsin Timpson)، مدیر بینش استراتژیک مؤسسه Kantar Worldpanel ComTech در بخش آسیا، فروش آیفون – و متعاقبا سیستم عامل iOS – در چین همچنان رو به کاهش بوده و از 26.1 درصد در سه‌‌ماهه نخست سال 2015، به 21.1 درصد در سه‌ماهه اخیر رسیده است. ولی در مقابل، اندروید از سه‌ماهه منتهی به اکتبر سال 2014 تاکنون بهترین رشد سالانه خود در چین را در فصل اخیر تجربه نموده و با رشد 5.9 درصد، میزان سهم خود را به 77.7 درصد رسانده است. تیمپسون افزود: «هواوی با گسترش کسب‌وکارش موفق شد به بالاترین سهم فروش خود تاکنون – یعنی 24.6 درصد – نائل آید که عمده این موفقیت را مدیون فروش دیوایس رده بالای Mate 8 و گوشی ارزشمند [به نسبت قیمت] Honor 5X بوده است. کمپانی Oppo نیز که همواره به ساخت گوشی‌های ارزشمند [به نسبت قیمت] مشهور است، 6.5 درصد از فروش اسمارت‌فون در چین را به خود اختصاص داد.»

Huawei Mate 8

گوئن‌ور می‌گوید: «رشد سهم [بازار] گوشی گلکسی اس7 – که انتظار می‌رود یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های سال باشد – هنوز در منطقه EU5 به وقوع نپیوسته است. ولی پس از اینکه تأثیر اس7 نمایان شود، ممکن است ماهیت و مسیر بازار اندروید تغییر کند.»

Apple iPhone SE

به اعتقاد گوئن‌ور این احتمال نیز وجود دارد که سهم اندروید به شکل منفی تحت تأثیر تقاضای بالا برای آیفون SE قرار گیرد. این گوشی‌های میان‌رده هستند که در بازار چین نقش تعیین‌کننده را ایفا می‌کنند و از این رو فروش آیفون SE در چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تأثیر این عوامل، بیشتر در سه‌ماهه بعدی بروز خواهد کرد. 

منبع : Kantar WorldPanel