گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2016 - خدمات، دومین منبع درآمدزایی اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/3/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 26 آوریل 2016 (7 اردیبهشت 1395) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2016 -- منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2016 این کمپانی پایان یافته در 26 مارچ-- منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد اپل در فصل اخیر 50.6 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (58.01 میلیارد دلار) نزدیک به 13درصد کاهش داشته است. سودخالص شرکت نیز با 22.5 درصد کاهش معادل 10.5 میلیارد دلار یا به عبارت دیگر 1.90 دلار در هر سهم عنوان شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 2.33 دلار بوده است. هم‌چنین حاشیه سود ناخالص از 40.8 درصد در زمان مشابه در سال گذشته به 39.4 درصد (یا 19.9 میلیارد دلار) در سه‌ماهه اخیر افت نموده است. گفتنی است 67 درصد از درآمد اپل در فصل اخیر از فروش بین‌المللی این شرکت حاصل شده است. به گزارش CNN، پس از اولین فصل از سال 2003 تا کنون این نخستین باری است که درآمد اپل با کاهش مواجه شده است. باوجود اینکه نتایج مالی اپل در فصل اخیر نتوانست انتظارات را برآورده نماید، ولی اینکه یک کمپانی بتواند 13 سال را بدون حتی یک افت سالانه در درآمد سپری کند، در نوع خود جالب است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، عملکرد شرکت در سه‌ماهه منتهی به مارچ را این‌گونه توصیف می‌کند: «تیم ما در مواجهه با ناملایمات اقتصادی کلان، عملکرد بسیار خوبی داشته است. به لطف حضور قدرتمند اکوسیستم اپل و تعداد رو به رشد بیش از یک میلیارد کاربر فعال، از رشد مستمر درآمد حاصل از خدمات بسیار خرسندیم.»

Apple ceo tim cook

اپل هم‌چنین اعلام کرد که هیئت مدیره این شرکت دستور افزایش 50 میلیارد دیگر در برنامه شرکت مبنی بر بازگشت سرمایه به سهام‌داران را تصویب نموده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد در حدود 250 میلیارد دلار از موجودی نقدی خود را تا پایان مارچ 2018 صرف این برنامه کند.

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، درباره برنامه بازگشت سرمایه می‌گوید: «در سه‌ماهه منتهی به مارچ موفق شدیم جریان نقدی عملیاتی به ارزش 11.6 میلیارد دلار را ایجاد نموده و 10 میلیارد دلار را طبق برنامه بازگشت سرمایه به سهام‌داران برگردانیم. حال به لطف نتایج قدرتمند در کسب‌وکار، امروز با خرسندی اعلام می‌کنیم که اعتبار برنامه بازگشت سرمایه را تا 250 میلیارد دلار افزایش داده‌ایم.» گفتنی است به موجب بخشی از این برنامه، هیئت مدیره اختیار باز خرید سهام را از 140 میلیارد دلار در سال گذشته به 175 میلیارد دلار افزایش داد. به علاوه، اپل امیدوار است که روند اعطای واحدهای سهامی محدود به شکل net-share-settle را ادامه دهد.

از دیگر تصمیمات هیئت مدیره می‌توان به موافقت اعضا با افزایش 10 درصدی در سود سهام شرکت در سه‌ماهه اخیر اشاره کرد. به موجب این تصمیم سودی به ارزش 0.57 دلار در هر سهم در تاریخ 12 می (23 اردیبهشت) به آن دسته از سهام‌دارانی که تا پایان روز کاری 9 می (20 اردیبهشت) به جمع سهام‌داران اصلی اپل می‌پیوندند قابل پرداخت خواهد بود.

از آغاز برنامه بازگشت سرمایه در آگوست 2012 تا پایان فصل نخست سال 2016، اپل مبلغ بیش از 163 میلیارد دلار را به سهام‌داران بازگردانده که 117 میلیارد دلار آن در قالب طرح بازخرید سهام بوده است. اپل در نظر دارد بودجه مورد نیاز برای برنامه بازگشت سرمایه را با دسترسی به بازارهای اوراق قرضه داخلی و بین‌المللی تأمین کند. تیم مدیریت و هیئت مدیره تک‌تک عناصر برنامه بازگشت سرمایه را بررسی کرده و قصد دارند به شکل سالانه این برنامه را به روز رسانی نمایند.

پیش‌بینی اپل از نتایج مالی این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2016 این کمپانی) به قرار زیر است:

• درآمد بین 41 تا 43 میلیارد دلار

• حاشیه سود ناخالص بین 37.5 تا 38 درصد

• هزینه‌های عملیاتی بین 6 تا 6.1 میلیارد دلار

• دیگر درآمدها/ (هزینه‌ها) تا 300 میلیون دلار

• نرخ مالیاتی 25.5 درصد

Apple Q2 2016 financial report

درست است که فروش آیفون کند شده، اما پس از پشت سر گذاشتن فصول موفق در سال گذشته، چیزی نمانده بود که اپل از افت فروش آیفون در آستانه تزلزل قرار گیرد. عرضه آیفون‌ 6 و آیفون 6 پلاس رشد سالیانه 40 درصدی و رشد 46 درصدی نسبت به فصل قبل از آن را در فروش آیفون رقم زد که اپل سهم زیادی از این رشد را مدیون فروش خوب آیفون در چین بود چرا که در آن زمان چین بازار بکر و دست‌نخورده‌ای برای اپل به شمار می‌رفت. اما از یک سال پیش درآمد حاصل از فروش آیفون در چین 26 درصد نسبت به سال قبل افت کرده است. اپل همواره در تلاش بوده تا وابستگی خود به آیفون را کمتر کند، اما این اتفاق هنوز به طور کامل رخ نداده و به همین دلیل است که وقتی این قسمت کمی ضعیف شود، تأثیر قابل توجهی بر نتایج مالی اپل خواهد داشت؛ اتفاقی که دقیقا در سه‌ماهه اخیر رخ داد.

Apple iphone 6s and iphone 6s plus اپل آیفون 6 اس و اپی آیفون 6 اس پلاس

تقریبا در تمام گزارش‌های مالی اپل، عمده بحث بر سر فروش آیفون است و این گزارش نیز تفاوت چندانی با بقیه ندارد. اپل در سه‌ماهه اخیر 51.2 میلیون دستگاه آیفون را به فروش رساند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16 درصد کاهش داشته است. درآمدی که اپل از فروش این تعداد آیفون به دست آورد نیز 32.86 میلیارد دلار ذکر شده که آن هم با افت سالانه 18 درصدی مواجه گشته است. بیشتر بودن میزان افت درآمد آیفون از افت تعداد آیفون‌های فروخته شده به این معناست که متوسط قیمت فروش آیفون نیز پایین‌تر آمده است. با این وجود، حتی در فصلی نه چندان ایده‌آل همچون فصل جاری، آیفون همچنان 65 درصد از درآمد اپل را تشکیل داده است. هرچند که بخش‌های دیگر نیز عملکرد چندان درخشانی نداشته‌اند.

آی‌پد سیر نزولی خود را طی کرده و با فروش 10.251 میلیون دستگاه در سه‌ماهه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی 19 درصدی را تجربه کرد. درآمد اپل از رهگذر فروش آی‌پد در فصل اخیر 4.4 میلیارد دلار عنوان شده که آن هم با افت سالانه 19 درصد مواجه بوده است. طی یکی دو سال اخیر افت فروش آی‌پد به اتفاقی معمولی تبدیل شده و محصولی که در ابتدا به عنوان قطبی برای رشد اپل مطرح می‌شد، به سرعت به بازاری مبدل شده که پیوسته در حال افت کردن است. البته سرانجام روزی این روند به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید، اما به نظر می‌رسد علی‌رغم تولید آی‌پدهای جدیدی نظیر iPad Pro 9.7 ،iPad Pro (در اندازه‌ای کوچک‌تر) و iPad Mini 4، بازار تبلت‌های اپل سریعا به نقطه‌ای رسیده که کاربران با همان سرعت که آیفون‌های خود را تعویض می‌کنند، برای خرید آی‌پد جدیدتر اقدام نمی‌کنند.

Apple ipad pro 9.7 اپل آیپد پرو 9.7

شکی نیست که بازار رایانه‌های شخصی چندی است رو به افول بوده و شرایط خوبی ندارد، اما Mac به‌رغم مشکلات موجود به حیات خود ادامه داده و توانسته بود حتی در دوران رکود نیز عملکردی بالاتر از بازار PC از خود به نمایش بگذارد. ولی همین روند هم در سه‌ماهه اخیر متوقف گشت و اپل در این مدت تنها 4 میلیون دستگاه از کامپیوترهای Mac را به فروش رساند که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است. درآمدی که از فروش این تعداد کامپیوتر عاید اپل شد 5.1 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9 درصد افت نموده است. از آمار فوق درمی‌یابیم که با وجود کاهش فروش، متوسط قیمت فروش Mac کمی افزایش داشته است. نکته دیگر آنکه -- به جز مجهز نمودن نسل جدید MacBook به پردازنده‌های Skylake -- اپل مدتی است Mac را به‌روزرسانی نکرده و افت فروش Mac را به این عامل نیز می‌توان نسبت داد.

Apple Macbook pro 2016 اپل مکبوک پرو 2016

بخش خدمات اپل -- که سرویس‌های اینترنتی، AppleCare، ApplePay و دیگر خدمات را شامل می‌شود -- در سه‌ماهه اخیر با کسب درآمدی معادل 5.99 میلیارد دلار (که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته) پس از آیفون به دومین منبع درآمدزایی اپل مبدل شد. گفتنی است درآمد این بخش در سه‌ماهه اخیر در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن -- که سه‌ماهه منتهی به دسامبر بوده و فصل فروش مقارن با تعطیلات به شمار می‌رفت -- تقریبا تغییری نکرده، در حالی که بقیه بخش‌ها در سه‌ماهه اخیر نسبت به سه‌ماهه منتهی به دسامبر، افتی قابل توجه (و البته قابل پیش‌بینی) را شاهد بودند. کمتر ممکن است که کسی به اپل به دید یک شرکت خدمات‌رسانی نگاه کند، ولی واقعیت آن است که سرویس‌هایی مانند iTunes، Apple Music و دیگر خدمات هم‌اکنون محصول شماره 2 اپل به حساب می‌آیند، که این امر قدری تعجب‌برانگیز است. شاید بخش خدمات در سه‌ماهه آتی در رتبه دوم درآمدزایی قرار نگیرد، اما با وجود بیش از یک میلیارد کاربری که در حال حاضر از سرویس‌های اپل استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود فروش در این بخش همچنان قدرتمند باقی بماند.

اپل موزیک Apple Music

آخرین بخش کمپانی اپل که به بررسی عملکرد آن می‌پردازیم "محصولات دیگر" نام دارد که اپل‌واچ، اپل‌تی‌وی، iPod، Beats و لوازم جانبی را شامل می‌شود. این بخش نیز با کسب درآمدی معادل 2.189 میلیارد دلار به رشد سالانه 30 درصد دست یافت که در نوع خود بسیار قابل توجه است. هرچند اپل جزئیات مربوط به محصولات این بخش را به وضوح عنوان نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد با اضافه شدن اپل‌ واچ سهم به‌سزایی از بخش "محصولات دیگر" به این گجت پوشیدنی اپل اختصاص یافته باشد چرا که در سال گذشته اپل‌واچ در این دسته‌بندی قرار نداشت.

Apple watch اپل واچ

منبع : Apple