گزارش مالی فوریه 2016 اچ‌تی‌سی - ضعیف‌ترین فوریه مالی این شرکت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/12/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir :  بر کسی پوشیده نیست که طی 12 ماه گذشته کمپانی HTC از وضعیت فاجعه‌باری رنج می‌برده است. از زمان رونمایی از اسمارت‌فون One M9، پرچمدار اچ‌تی‌سی در نمایشگاه MWC 2015، سود این کمپانی تایوانی تقریبا در تمام طول سال 2015 با کاهش شدید مواجه شده است. عده‌ای از کارشناسان دلیل عمده ناکامی شرکت را به فروش کم‌فروغ One M9 نسبت می‌دهند؛ اسمارت‌فونی که نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت نظر هواداران اچ‌تی‌سی و منتقدان را به خود جلب کند. البته نمی‌توان One M9 را تنها عامل عدم موفقیت HTC دانست بلکه باید گفت فروش ضعیف One M9 فقط مشکلات مالی اچ‌تی‌سی را تشدید کرد؛ شرکتی که سال‌هاست تلاش می‌کند تا جایگاه خود را مجددا در بازار اسمارت‌فون‌های رده بالا تثبیت کند. البته خبرها همچنان از وخیم‌تر شدن اوضاع حکایت دارند.

htc ceo cher wang

کمپانی HTC در روز جمعه 4 مارس 2016 (14 اسفند 1394) ارقام مربوط به درآمد خود در فوریه سال جاری میلادی -- که چندان هم جالب به نظر نمی‌رسند -- را در وب‌سایت این شرکت منتشر نمود. طبق این وب‌سایت درآمد اچ‌تی‌سی در فوریه 2016 در حدود 4.2 میلیارد دلار جدید تایوان بوده که در حال حاضر تقریبا برابر با 129 میلیون دلار آمریکاست. در وب‌سایت مذکور، می‌توان به آمار مالی 10 سال گذشته این شرکت نیز دسترسی پیدا کرد. پس از مقایسه درآمد HTC در ماه اخیر با درآمد شرکت در سال‌های گذشته، به این نتیجه می‌رسیم که فوریه 2016 ضعیف‌ترین درآمد را در بین ماه‌های فوریه‌ گذشته عاید اچ‌تی‌سی نموده است (گفتنی است پیش از این، پایین‌ترین درآمد HTC در ماه فوریه به فوریه سال 2007 در نه سال قبل باز می‌گردد). برای درک میزان کاهش درآمد اچ‌تی‌سی اشاره به این نکته لازم است که درآمد ماه فوریه در مقایسه با درآمد شرکت در ماه ژانویه 35 درصد کمتر شده است؛ اوضاع زمانی بدتر می‌شود که درآمد فوریه 2016 را با مدت مشابه سال گذشته (9.2 میلیارد دلار جدید تایوان) قیاس کنیم که در آن صورت با افت تقریبا 55 درصدی در درآمد مواجه خواهیم شد.

htc one m9

کمپانی HTC در سه‌ماهه پایانی سال 2015 با کسب درآمدی معادل 25.7 میلیارد دلار جدید تایوان (766 میلیون دلار آمریکا) متحمل زیانی خالص به ارزش 3.4 میلیارد دلار جدید تایوان (101 میلیون دلار آمریکا) شده است. این شرکت تایوانی در سه‌ماهه سوم سال 2015 نیز زیان خالصی معادل 4.48 میلیارد دلار جدید تایوان را تجربه و اعلام کرده بود که از این پس از پیش‌بینی درآمد شرکت خودداری خواهد نمود. اچ‌تی‌سی در بازار رقابتی اسمارت‌فون‌ها، با سازندگانی نظیر اپل، سامسونگ و برخی شرکت‌های چینی رقابت داشته و برای بقا در این بازار شدیدا تلاش می‌کند. 

htc vive vr

آمار فاجعه‌بار از وضعیت مالی HTC به این معنی نیست که این شرکت کاملا از پا درآمده، بلکه هنوز هم روزنه‌های امید دیده می‌شود. ارائه جدیدترین اسمارت‌فون این برند با نام HTC 10 در ماه آوریل یکی از این روزنه های امید است که در صورت استقبال از این محصول، بخشی از ناکامی‌های اخیر شرکت در زمینه درآمد جبران خواهد شد. هم چنین امید آن می رود که هدست واقعیت مجازی این شرکت -- با نام Vive VR -- نیز در این روند تاثیر مثبتی برجای بگذارد. به گفته HTC تا بحال کاربران زیادی برای خرید این هدست واقعیت مجازی پیش‌سفارش داده‌اند.  

منبع : HTC