گزارش مالی اپل از سه ماهه منتهی به ژوئن 2015 - آیفون همچنان جور آی‌پد را می‌کشد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/5/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 21 جولای 2015 (30 تیر 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه دوم سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه سوم سال مالی این شرکت پایان یافته در 27 ژوئن 2015 -- منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد این سه ماهه 49.6 میلیارد دلار و سود خالص معادل 10.7 میلیارد دلار یا به عبارت دیگر 1.85 دلار در هر سهم اعلام شده است. این ارقام در مقایسه با نتایج مدت مشابه سال گذشته (درآمد 37.4 و سود خالص 7.7 میلیارد دلاری) افزایش چشمگیری را نشان داده و اندوخته نقدی اپل را به 203 میلیارد دلار می‌رساند. هم‌چنین حاشیه سود ناخالص اپل در سه ماهه اخیر نیز معادل 39.7 درصد اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل (39.4 درصد) کمی افزایش داشته است. ناگفته نماند که 64 درصد از درآمد اپل در سه ماهه اخیر در نتیجه فروش محصولات و خدمات این کمپانی در خارج از آمریکا حاصل شده است.

به گفته اپل، رشد شرکت در سه ماهه اخیر مدیون فروش بی‌سابقه آیفون و کامپیوتر‌های Mac، بهترین درآمد این شرکت در بخش خدمات و هم‌چنین عرضه موفق اپل‌واچ است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در جریان تماسی که با تحلیل‌گران داشت درباره فروش آیفون گفت: «از هر جنبه که به قضیه بنگرید، کار ما عالی بوده است. از دیدگاه ما عملکرد آیفون واقعا ممتاز است.» تیم کوک در ادامه، دستاورد‌های شرکت را در سه ماهه اخیر این گونه توصیف کرد: «ما سه ماهه فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتیم؛ درآمد آیفون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 59 درصد رشد همراه بود، در فروش کامپیوتر‌های Mac قدرتمند ظاهر شدیم، اپل‌واچ شروع فوق‌العاده‌ای داشت و به لطف App Store توانستیم بهترین درآمد اپل در بخش خدمات را رقم بزنیم؛ هم‌چنین هیجان کاربران در استقبال از Apple Music باورنکردنی بوده و بی‌صبرانه منتظر آنیم که در پاییز امسال OS X El Capitan ،iOS 9 و watchOS 2 را به مشتریان خود عرضه کنیم.»

Apple Music - اپل میوزیک

لوکا مائستری، مدیر مالی اپل، درباره وضعیت مالی شرکت در سه ماهه اخیر می‌گوید: «نرخ رشد سالانه ما از نیمه نخست سال مالی 2015 سرعت گرفت به طوریکه در سه ماهه گذشته درآمد شرکت و سود هر سهم، نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب با 33 و 45 درصد افزایش همراه بوده است. به‌علاوه ما توانستیم جریان نقدی قدرتمندی معادل 15 میلیارد دلار ایجاد کرده و مطابق برنامه بازگشت سرمایه‌ شرکت، مبلغی بیش از 13 میلیارد دلار را به سهام‌داران خود بازگردانیم.» لازم به ذکر است که هیئت مدیره اپل میزان سود سهام را 0.52 دلار به ازای هر سهم اعلام و عنوان کرده که از تاریخ 13 آگوست (22 مرداد) سهام‌داران می‌توانند سود سهام خود را دریافت کنند.

شرکت اپل وضعیت مالی خود را در سه ماهه آینده این طور پیش‌بینی کرده است:

  • درآمد بین 49 تا 51 میلیارد دلار
  • حاشیه سود ناخالص بین 38.5 تا 39.5 درصد
  • هزینه‌های عملیاتی بین 5.85 تا 5.95 میلیارد دلار
  • درآمد / (هزینه) متفرقه تا 400 میلیون دلار
  • نرخ مالیات 26.3 درصد

Apple Q3 2015 Unaudited Summary Data

البته پیش‌بینی اپل از درآمد خود در سه ماهه آتی اندکی کمتر از 51.1 میلیارد دلاری است که تحلیل‌گران در نظرسنجی Thomson Reuters پیش‌بینی کرده‌اند.

طبق این گزارش، اپل در سه ماهه اخیر موفق به فروش تعداد 47.5 میلیون دستگاه آیفون شده، که در مقایسه با تعداد آیفون‌های فروخته‌شده در مدت مشابه سال گذشته، 35 درصد افزایش داشته است. البته ناگفته نماند تحلیل‌گرانی که در نظرسنجی Fortune شرکت کرده بودند، تخمین می‌زدند که اپل در سه ماهه اخیر 49.4 میلیون دستگاه آیفون را فروخته باشد. از این رو به دلیل اینکه آیفون‌های فروخته‌شده کمتر از میزان تخمین تحلیل‌گران بوده، ارزش سهام اپل در معاملات اوراق بهادار بعد از ساعات اداری، با 7.5 درصد کاهش به 121 دلار رسید.

گفتنی است همانند چند دوره گذشته، در سه ماهه اخیر نیز بیشترین فروش شرکت اپل مربوط به بخش آیفون بوده، به طوریکه فروش آیفون، 63 درصد از کل فروش محصولات و خدمات اپل را در این سه ماهه تشکیل داده است. البته در گذشته آیفون چیزی حدود 50 درصد از درآمد اپل را به خود اختصاص می‌داد، ولی پس از ورود iPhone 6 به بازار و استقبال باورنکردنی مردم از آن، اهمیت مالی این دستگاه برای اپل بیش از پیش مشخص شد.

Apple iPhone 6 and iPhone 6 Plus - اپل آیفون 6 و آیفون 6 پلاس

در مقابل، درآمد حاصل از فروش iPad همچنان با کاهش مواجه بوده و اپل تاکنون نتوانسته این نقطه ضعف را با چیز دیگری جبران کند. طبق گزارش منتشر‌ شده، در سه ماهه اخیر تنها 10.9 میلیون دستگاه iPad به فروش رفته که در مقایسه با iPadهای فروخته‌شده در مدت مشابه سال گذشته (13.3 میلیون دستگاه) با 18 درصد کاهش همراه بوده است. این ششمین فصل متوالی افت فروش iPad محسوب شده و به همین دلیل اپل از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده است. حتی پس از شروع همکاری اپل با IBM در جهت ترغیب بیشتر کارمندان شرکت‌ها و ادارات به استفاده از تبلت‌ها، این امر هنوز محقق نشده است. شاید علت افت فروش iPad این باشد که کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید iPad جدیدتر، تبلت خود را نگه داشته و در عوض آیفون‌هایی با صفحه بزرگ‌تر را برای خرید انتخاب کنند. اپل امیدوار است عرضه iPad Pro، با صفحه بزرگ‌تر، در پاییز امسال راه خروج iPad از بحران را هموار کند.

از طرفی شواهد و قرائن حاکی از آن است که نمی‌توان امید زیادی به اپل‌واچ داشت. تیم کوک مدعی شده که فروش اپل‌واچ فراتر از پیش‌بینی‌های شرکت بوده، ولی مؤسسه تحقیقاتی Slice Intelligence، که بر مبنای رسید‌های ایمیلی، فروش اپل‌واچ را از ابتدای عرضه در سپتامبر 2014 (شهریور 1393) تا ژوئن 2015 (خرداد 1394) حدود 2.79 میلیون دستگاه محاسبه کرده بود، اخیرا اعلام کرد که فروش روزانه اپل‌واچ از اولین هفته عرضه این محصول تا ابتدای جولای (اواسط تیر) تا 90 درصد افت کرده است. شاید به همین دلیل باشد که اپل از افشای جزییات فروش اپل‌واچ در این گزارش خودداری نموده و آمار مربوط به آن را به همراه آمار فروش iPod، اپل TV و هدفون‌های بیتس تحت عنوان "دیگر محصولات" ذکر کرده است. در این زمینه لوکا مائستری در مصاحبه با نیویورک تایمز به ذکر این نکته بسنده کرد که فروش اپل‌واچ در 9 هفته نخست عرضه، در مقایسه با فروش آیفون و آی‌پد در 9 هفته اول ورودشان به بازار، بیشتر بوده است. البته مائستری در مصاحبه با Associated Press به طور ضمنی به این نکته اشاره کرد که درآمد حاصل از فروش اپل‌واچ، حدود 952 میلیون دلار بوده که از سه ماهه دوم به درآمد‌ "محصولات دیگر" اضافه شده است. پس به عبارت دیگر می‌توان گفت اپل‌واچ در سه ماه نخست ورود به بازار، بیش از یک میلیارد دلار فروش کرده است.

Apple Watch

در عین حال فروش کامپیوتر‌های Mac یکی از نقاط قوت اپل در این سه ماهه به حساب می‌آید. اپل در سه ماهه اخیر 4.8 میلیون دستگاه از این کامپیوتر‌ها را به فروش رسانده که نسبت به کامپیوتر‌های فروخته‌شده در مدت مشابه سال قبل (4.4 میلیون دستگاه) 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمار می‌تواند خبر خوبی برای اپل باشد چرا که مؤسسه Gartner چندی پیش اعلام کرد تعداد PCهایی که در سه ماهه دوم سال 2015 از سوی تولیدکنندگان روانه بازار‌های جهانی شده، 9.5 درصد افت داشته است. شایان ذکر است که از سه ماهه سوم سال 2013 تاکنون، این شدیدترین افت فروش کامپیوتر‌های شخصی در جهان محسوب می‌شود.

جدای از موفقیت‌های مالی اپل در سه ماهه گذشته، این گزارش نشان می‌دهد که کند شدن حرکت بازار جهانی موبایل تا حدی دامن اپل را هم گرفته است؛ درست است که فروش آیفون با رشد همراه بوده ولی همانطور که گفته شد کمی پایین‌تر از حد انتظارات ظاهر شده است. به‌علاوه، پیش‌بینی نه‌چندان قوی اپل از سه ماهه پیش رو، افکار را به این ذهنیت سوق می‌دهد که مبادا شرایط تا پایان سال با تغییرات ناگواری مواجه شود. گوشی جدید اپل با نام iPhone 6s، که قرار است در ماه سپتامبر وارد بازار شود، با تغییرات چشمگیری همراه نبوده و این بدان معناست که به احتمال زیاد نمی‌تواند مانند iPhone 6 مشتریان را به سوی خود بکشاند.

یکی از دلایل اصلی فروش چشمگیر آیفون را باید به بازار چین نسبت داد. این کشور در سه ماهه نخست سال 2015 گوی سبقت را از آمریکا ربود و به بزرگترین بازار آیفون در دنیا تبدیل شد. البته اگر اقتصاد این منطقه کند شده و تقاضاها رو به کاهش بگذارد، بازار چین نیز برای اپل قابل اعتماد نخواهد بود. چندی پیش مؤسسه تحقیقاتی Gartner ، گزارش پیش‌بینی رشد سالیانه بازار را به دلیل روند رو به نزول اسمارت‌فون‌ها بازنگری کرد که این بازنگری تا حد زیادی ناشی از افت بازار چین بوده است. ولی با تمام این اوصاف اپل مدعی شده که در سه ماهه سوم، فروش در منطقه چین، هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان با افزایش بیش از دوبرابر، به 13.2 میلیارد دلار رسیده و همین امر باعث شد تا تیم کوک نتایج اپل در این منطقه را "ممتاز" اعلام کند.

منبع : Apple