تولید صفحه نمایش 11K توسط سامسونگ تا سال 2018

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/4/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ از طراحی و تولید صفحه نمایش جدید 11K خود تا زمستان 2018 خبر داد.

کمپانی‌های تولیدکننده ابزارهای هوشمند در رقابتی همه‌جانبه حاضر هستند. این رقابت حوزه‌های گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و تولیدکنندگان در حوزه‌هایی چون پردازنده، قابلیت‌های مرتبط با باتری و کیفیت نرم‌افزاری در پی تثبیت و افزایش سهم خود از بازار هستند. اما بدون شک یکی از ویژگی‌های اصلی هر ابزار هوشمند که به طور مستقیم با تجربه کاربری آن ارتباط دارد، کیفیت صفحه نمایش آن است.

بر همین اساس، کمپانی سامسونگ به عنوان یکی از غول‌های تولیدکننده سخت‌افزار دیجیتال در همکاری مشترک با بخش صنعتی و دانشگاهی، طراحی و تولید صفحه نمایش فوق‌العاده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. این پروژه EnDK نام دارد و در صورت موفقیت آن نمایشگری تولید خواهد شد که مرزهای کنونی این صنعت را در خواهد نوردید. بنابر اعلام چو های یونگ -- مدیر بخش تکنولو ژی صفحه نمایش در سامسونگ -- نمایشگر جدید 11K دارای فشردگی یا تراکم 2,250 پیکسل در اینچ خواهد بود که این عدد سه برابر تراکم پیکسلی در نمایشگرهای کنونی است. تراکمنمایشگرهای فعلی در بالاترین سطح در حدود 600 پیکسل در اینچ است و با تولید این نمایشگر جدید امکان نمایش اشیاء به صورت سه بعدی فراهم می‌شود.

این پروژه با همکاری دولت کره و 13 کمپانی دیگر (در کره و خارج از این کشور) انجام خواهد شد و سرمایه‌گذاری 26.5 میلیون دلاری در طول مدت زمان پنج سال از سوی دولت صورت خواهد پذیرفت. پروژه EnDK بخشی از برنامه بلند مدتی است که وزارت علوم کره‌جنوبی، ICT این کشور و مرکز برنامه‌ریزی آینده (Future planning) در پی اجرای آن هستند.

برای درک هدف بلندپروازانه کمپانی سامسونگ کافی است این ایده را با محصول فعلی این شرکت، یعنی گلکسی اس 6 مقایسه کنیم. گوشی گلکسی اس 6 با صفحه نمایش 5.1 اینچی دارای رزولوشن QHD (یا 1,440x2,560 پیکسل) و تراکم پیکسلی 577ppi است. در حالی که صفحه نمایش جدید حدود 4 برابر این کیفیت نمایش را ارائه خواهد داد که تغییری قابل توجه محسوب می‌شود. البته سامسونگ مختصات دقیق طرح خود را ارائه نکرده است اما بر اساس محاسبات می‌توان تخمین زد که برای دستیابی به تراکم پیکسلی 2,250ppi روی یک صفحه نمایش گوشی تلفن همراه، رزولوشن چنین صفحه نمایشی باید در حدود 11,000 در 6,000 پیکسل باشد.

Samsung Galaxy S6 - سامسونگ گلکسی اس 6

صفحه نمایش Samsung Galaxy S6 با رزولوشن QHD فاصله بسیاری با فناوری جدید سامسونگ دارد

برخی منتقدان در خصوص پروژه جدید سامسونگ بر این باور هستند که ارائه چنین کیفیتی در یک صفحه کوچک نمایشگر کاملا بی‌معنا خواهد بود. در واقع پرسش اینجاست که چنین کیفیت بالایی چه کاربرد خاصی برای خریداران خواهد داشت؛ چرا که با صفحه نمایشی محدود و نزدیک به چشم، بیننده با میدان دید کوچک امکان دیدن چنین کیفیتی را نخواهد داشت. موافقان و مسئولان این پروژه در پاسخ به این نکته اشاره کرده‌اند با آنکه چنین سطحی از کیفیت نمایشگر در خصوص تصاویر دوبعدی بی‌فایده خواهد بود، اما امکان نمایش تصاویر و افکت‌های سه‌بعدی را فراهم خواهد کرد. به گزارش ETNews با چنین وضوح بالایی می‌توان یک اثر ۳ بعدی را بدون نیاز به عینک با نمایشگر شبیه سازی کرد. در واقع کمپانی سامسونگ قصد دارد با تولید این نمایشگر توانایی نمایش رنگ‌ها و سایه‌ها را بالاتر برده و تجربه بصری و سه‌ بعدی جالب ‌توجهی را در اختیار کاربر قرار دهد.

البته تولید این محصول جدای از طراحی آن به ارتقای قابل توجه توانایی صنعتی در تولید صفحات نمایش هم نیازمند است. امری که مدیران سامسونگ امیدوارند در طول سال‌های آتی به آن دست یابند. به علاوه جای دادن این نمایشگر جدید روی محصولات هوشمند به تحول و پیشرفت جدی در تامین انرژی محصولات (باتری) و نیز افزایش قدرت پردازنده‌ها نیز وابسته است. از این جهت، تولید نمایشگر 11K چالشی همه‌جانبه را پیش روی سامسونگ قرار می‌دهد که باید منتظر نتایج آن در آینده بود.

به گفته چو هی یونگ (Chu Hye Yong) -- مدیر اجرایی Samsung Display -- سامسونگ امیدوار است «با ارتقای سطح تکنولوژی ساخت، امکان ارائه این محصول تا المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ فراهم شود». از دید او «گرچه رزولوشن 11K ممکن است از دید برخی بیش از نیاز مصرف‌کنندگان به نظر برسد، اما در عین حال دستیابی به چنین سطحی از تکنولوژی برای صنعت ساخت صفحه نمایش در کره جنوبی پیشرفت بی‌نظیری محسوب می‌شود».

علاقمندان به محصولات سامسونگ باید تا زمان المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ در سال 2018 برای عرضه نمونه اولیه این نمایشگر جدید صبر کنند و پس از آن نیز محصولات دارای این تکنولوژی فوراً به بازار عرضه نخواهد شد. بنابر گزارش‌ها فرآیند پروژه EnDK از ابتدای ژوئن سال جاری میلادی (11 خرداد ماه) آغاز شده است و اگر به گزارش مدیران سامسونگ استناد کنیم، دستِ کم بیش از دو سال تا معرفی نخستین نسخه از این نمایشگر جدید زمان باقی است.