پیش‌بینی IDC از رشد 173 درصدی بازار ابزار‌های پوشیدنی در سال جاری میلادی

نمایش خبر

تاریخ : 1394/4/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch

واحد خبر mobile.ir :  به نظر می‌رسد ابزار‌های پوشیدنی به مرور زمان جای خود را در بین کاربران باز کرده‌اند. پس از ورود کمپانی‌های جدید، مانند اپل، به عرصه تولید ابزار‌های پوشیدنی، بازار این محصولات مسیر رو به رشد خود را در سه‌ماهه نخست سال 2015 همچنان حفظ کرده و آینده روشنی پیش رو دارد.

پس از انتشار گزارشی درباره آمار فروش ابزار‌های پوشیدنی در سه‌ماهه نخست سال 2015، مؤسسه تحقیقاتی IDC در جدیدترین گزارش خود در روز پنج‌شنبه 18 ژوئن 2015 (28 خرداد 1394) پیش‌بینی خود را از رشد بازار این ابزار‌ها اعلام کرد. IDC در این گزارش برآورد کرد که تا پایان سال 2015 چیزی حدود 72.1 میلیون دستگاه پوشیدنی از کمپانی‌های سازنده روانه بازار خواهد شد که در مقایسه با 26.4 میلیون دستگاه ارائه شده به بازار‌ در سال 2014 نشان از رشد چشمگیر 173.3 درصدی خواهد داشت. مؤسسه IDC نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) را برای ابزار‌های پوشیدنی در بازه زمانی پنج سال آینده، 42.6 درصد تخمین زده است به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 تعداد ابزار‌های پوشیدنی که وارد بازار می‌شوند به 155.7 میلیون دستگاه برسد.

دسته محصول ارائه به بازار در سال 2014 (میلیون واحد) ارائه به بازار در سال 2015 (میلیون واحد) پیش‌بینی ارائه به بازار در سال 2019 (میلیون واحد) رشد فروش سالانه 2015 رشد ترکیبی سالانه 2014 - 2019
ابزارهای پوشیدنی ساده 22.1 39.0 66.3 76.0% 24.5%
ابزارهای پوشیدنی هوشمند 4.2 33.1 89.4 683.0% 84.1%
مجموع 26.4 72.1 155.7 173.3% 42.6%

جدول ارائه ابزارهای پوشیدنی به بازار، رشد سالانه و رشد ترکیبی سالانه (CAGR) برای سال‌های 2014، 2015 و 2019 

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC، در این باره می‌گوید: «تقاضا برای ابزار‌های پوشیدنیِ ساده (آن دسته از ابزار‌هایی که اپلیکیشن‌های جانبی را اجرا نمی‌کنند) فوق‌العاده بوده است. کمپانی‌هایی نظیر Fitbit و شیائومی با دستگاه‌های ارزان قیمت خود -- که زیر صد دلار قیمت‌گذاری شده‌اند -- سهم به‌سزایی در حرکت رو به جلوی بازار داشته‌اند و IDC پیش‌بینی می‌کند که این حرکت تا پایان سال 2015 به همین شکل ادامه داشته باشد.» مؤسسه IDC بر این باور است که از جمله مهم‌ترین عوامل رشد بازا‌ر پوشیدنی‌ها قیمت پایین این دستگاه‌هاست، به طوری که بیش از 40 درصد از پوشیدنی‌های موجود در بازار بهایی کمتر از صد دلار دارند.

IDC Wearable Device Shipments Forecast - Q1 2015

نمودار پیش‌بینی بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی

اوبرانی افزود: «پیش‌بینی ما این است که در سال 2016، پوشیدنی‌های هوشمند -- که از قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های جانبی نیز برخوردارند -- بازار را در دست خواهند گرفت. پوشیدنی‌های هوشمند -- مانند اپل‌واچ و عینک هوشمند Hololens (محصول مایکروسافت) -- تغییر قریب‌الوقوعی را در نحوه رایانش این دستگاه‌ها نوید می‌دهند. هم‌چنین پروسه انتقال از پوشیدنی‌های ساده به پوشیدنی‌های هوشمند، فرصت‌های فراوانی را برای کمپانی‌های سازنده، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و سازندگان لوازم جانبی فراهم خواهد کرد.»

به عنوان نمونه اپل‌واچ از اپلیکیشن‌های خوبی برخوردار است ولی برای کارایی بیشتر -- به ویژه در زمینه تناسب اندام و سلامت -- به اپلیکیشن‌های جانبی وابسته خواهد بود. گفتنی است در زمینه لوازم جانبی نیز با وجود اینکه اپل بند‌های متنوعی را برای اپل‌واچ طراحی کرده، ولی این بدان معنا نیست که مشتریان به این بند‌ها محدود باشند چون این ساعت هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که بند‌های سازندگان دیگر را نیز می‌پذیرد.

عینک Hololens هم، با طراحی به عنوان یک پوشیدنی سه‌بعدی هوشمند، کامپیوتر ویندوز 10 مایکروسافت است که می‌تواند تصاویر تمام‌نگاری (holographic) قابل تعامل را نمایش دهد. در واقع این عینک هوشمند در حوزه نوپای "واقعیت افزوده" قرار می‌گیرد که کار آن یکپارچه‌سازی اجسام مَجازی با دنیای واقعی است. مایکروسافت در ژوئن 2015 در جریان نمایشگاه E3 Hololelens را به علاقمندان معرفی کرد ولی هنوز قیمت و زمان عرضه این محصول را تعیین نکرده است. مطمئنا زمانی که Hololens وارد بازار شود، مایکروسافت برای جلب مشتری به توسعه‌دهندگانی نیاز دارد که بتوانند اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده طراحی کنند.

رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقات ابزار‌های پوشیدنی در مؤسسه IDC، در این رابطه می‌گوید: «رشد بازار پوشیدنی‌های هوشمند زمینه را برای رقابت هرچه بیشتر بین پلتفرم‌های این دستگاه‌ها فراهم خواهد کرد. پلتفرم‌های مطرح نظیر "WatchOS" (محصول اپل)، "اندروید ور" (محصول گوگل) و "تایزن" (محصول مشترک سامسونگ و اینتل) با ارتقای واسط کاربری و اپلیکیشن‌های خود سعی در جذب کاربران بیشتر دارند. از این رو سطح توقع کاربران از یک پوشیدنی هوشمند بالاتر رفته و رقابت بین پلتفرم‌ها نیز سخت‌تر می‌شود. البته در حال حاضر به چنین مرحله‌ای نرسیده‌ایم ولی با توجه به شواهد و قرائن، چنین آینده‌ای دور از انتظار نیست.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا