ویندوز 10 در راه است - وعده مایکروسافت: 7 مرداد 1394

نمایش خبر

تاریخ : 1394/3/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ویندوز 10 Windows 10 ، سیستم عامل Operating System ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : ویندوز همواره به عنوان سیستم‌عامل عمده رایانه‌های شخصی در جهان مطرح بوده و هم‌اکنون شالوده بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها در سراسر دنیا به ویندوز وابسته است. اما با جان گرفتن سیستم‌های عامل ارزان‌تر و ارائه نسخه ضعیف ویندوز 8، مایکروسافت برای مدتی با انتقادات فراوان مواجه گشت. از این‌رو، این شرکت با طراحی ویندوز 10 قصد دارد با جبران مافات ناشی از کم‌فروغیِ ویندوز 8، به جایگاه سابق خود باز گشته و کاربران را مجاب کند که ارتقا به ویندوز 10 مزیت‌های فراوانی به دنبال خواهد داشت.

کمپانی مایکروسافت در روز دوشنبه 1 ژوئن 2015 (11 خرداد 1394) در وبلاگ رسمی ویندوز، تاریخ عرضه رسمی ویندوز 10 را اعلام و بخشی از ویژگی‌های آن را برای کاربران تشریح کرد. گفتنی است این نسخه از ویندوز -- که قرار است در 29 جولای 2015 (7 مرداد 1394) به طور رسمی در اختیار کاربران قرار بگیرد -- پس از آزمایش توسط بیش از 4 میلیون ویندوز اینسایدر و ارائه بازخورد از طرف آنان به تکامل رسیده است. از جمله تغییرات عمده‌ای که درنتیجه بازخورد کاربران در ویندوز 10 اعمال شد می‌توان به تغییرات جدی در دکمه استارت و حذف رابط کاربریِ تبلت-محور ویندوز 8 اشاره کرد.

ارتقا به ویندوز 10 برای کاربرانی که رایانه مجهز به ویندوز 7 و بالاتر دارند رایگان خواهد بود. این نکته برای دارندگان تبلت‌های مجهز به ویندوز 8.1 نیز صدق می‌کند. کاربران واجد شرایط می‌توانند از 1 ژوئن (11 خرداد) با مراجعه به این صفحه، دریافت ارتقا را رزرو کنند.

Windows 10 - ویندوز 10

گفتنی است این ارتقای رایگان تا 29 جولای 2016 (8 مرداد 1395) ادامه خواهد داشت و پس از آن تمام متقاضیان ناگزیر به خرید لایسنس خواهند بود. طبق قیمت‌گذاری‌های انجام شده، ویندوز 10 در نسخه‌های Home و Pro به ترتیب با 119 و 199 دلار به فروش خواهد رسید. آن دسته از کاربرانی هم که تمایل دارند ویندوز خود را از نسخه Home به نسخه Pro ارتقا دهند، می‌توانند با پرداخت 99 دلارنسخه Pro ویندوز 10 را دریافت کنند. به گفته مایکروسافت این قیمت‌ها مشابه قیمت‌های ویندوز 8 است.

Windows 10 - ویندوز 10

مایکروسافت معتقد است ویندوز 10 نسل جدیدی از ویندوز است که با رویکردی به سمت رایانش شخصی‌تر، موبیلیتی و پویایی در حین کار با دستگاه‌های مختلف و تعاملات طبیعی با دستگاه‌های ویندوزی، از جمله تعامل از طریق کلام، لمس، قلم (همراه با فناوری Ink مایکروسافت) و هولوگرام، با نسخه‌های قبلی تفاوتهایی اساسی دارد. ویندوز 10 به نحوی طراحی شده تا بتواند در طیف گسترده‌تری از دستگاه‌های مایکروسافت، از جمله رایانه شخصی، تبلت، تلفن همراه، اینترنت اشیا، Microsoft Surface Hub، Xbox One و Microsoft HoloLens به کار گرفته شود.

ویندوز 10، در عین تفاوت‌های چشمگیر، محیطی آشنا را برای کاربر تداعی می‌کند. به عنوان مثال همان منوی استارتی که می‌شناسید در این نسخه نیز مشاهده می‌شود.

Windows 10 - ویندوز 10

عملکرد ویندوز 10 نسبت به نسخه‌های قبل سریع‌تر شده چرا که عمل بالا آمدن ویندوز (startup) و ازسرگیری (resume) از سرعت بیشتری برخوردار است. از دیگر نکات قابل‌توجه در ویندوز 10 تمهیدات امنیتی است که در این نسخه پیش‌بینی شده؛ به عنوان مثال می‌توان به Windows Defender (ضدبدافزار رایگان) اشاره کرد. هم‌چنین وبلاگ ویندوز مدعی شده که ویندوز 10 تنها پلتفرمی است که در مدت طول عمر پشتیبانی‌شده دستگاه، به‌روزرسانی‌های امنیتی را به صورت رایگان و پیوسته به کاربران ارائه می‌کند. در ادامه به بررسی چند مورد از ویژگی‌های دیگر ویندوز 10 می‌پردازیم:

  • کورتانا: کورتانا نام دستیار شخصی ویندوز است که از طریق کلامی و تایپ کردن با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. باوجود برخی کاستی‌های مشاهده شده در مقایسه کورتانا با Siri و Google Now، مایکروسافت همچنان معتقد به برتری کورتانا است. کورتانا پس از فراگیری علایق کاربر می‌تواند پیشنهاد‌هایی مطابق با میل وی را ارائه کند، اطلاعات مورد علاقه او را سریعا در اختیارش قرار دهد و یادآوری‌های مهم را به وی گوشزد کند. کورتانا نه تنها در رایانه شخصی بلکه در اسمارت‌فون نیز حضور دارد.

Windows 10 - ویندوز 10

  • Microsoft Edge: "مایکروسافت اِج" نام مرورگر جدید مایکروسافت است که قرار است به صورت پیش‌فرض در ویندوز 10، جایگزین "اینترنت اکسپلورر" شود. وجه تسمیه این مرورگر -- که قبلا "پروژه اسپارتن" (Spartan Project) نام گرفته بود -- از موتور رندرینگِ آن با نام Edge گرفته شده است. از ویژگی‌های این مرورگر می‌توان به قابلیت نظردهی از هر دو طریق تایپ کردن و استفاده از قلم و فناوری Ink، به اشتراک گذاری نظرات و حالت خواندن (reading view) جدیدی اشاره کرد که خواندن محتوای صفحات را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. به علاوه، مرورگر Microsoft Edge در ویندوز 10 با کورتانا یکپارچه شده و همین امر باعث می‌شود تا این مرورگر بتواند نتایج و محتوا را مطابق علایق کاربر ارائه نماید. از دیگر نکات جالب درباره Microsoft Edge آن است که افزونه‌های مرورگر‌های فایرفاکس و کروم نیز می‌توانند با اعمال تغییرات جزئی در Microsoft Edge پورت شوند.

Windows 10 - ویندوز 10

  • آفیس جداگانه بر روی ویندوز: علاوه بر مجموعه کامل آفیس 2016، کاربران ویندوز 10 می‌توانند از اپلیکیشن‌های Word ،Excel و PowerPoint به‌طور جداگانه نیز بهره‌مند شوند. این اپلیکیشن‌ها با پشتیبانی از قابلیت لمسی -- که می‌تواند در دستگاه‌های مختلف به کار گرفته شود -- productivity کاربران را افزایش خواهد داد. با وجود کنترل‌های لمسی در Excel، از این پس برای ایجاد یا به‌روزرسانی فایل‌های صفحه‌گسترده (spreadsheet) نیازی به کیبورد یا موس نخواهید داشت. هم‌چنین با ویندوز 10 می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های اضافی از آخرین نسخه‌های برنامه‌های OneNote و Outlook نیز استفاده کنید.
  • Xbox Live و اپلیکیشن یکپارچه‌شده Xbox App: سرویس آنلاینِ Xbox Live به همراه اپلیکیشن یکپارچه‌شده Xbox، تجربه بازی جدیدی را به ویندوز 10 می‌آورند. Xbox بر روی ویندوز 10، شبکه بازی گسترده Xbox Live را برای ویندوز -- چه بر روی رایانه‌های شخصی و چه بر روی تبلت‌ها -- به ارمغان می‌آورد. با استفاده از قابلیت Game DVR، می‌توانید بهترین لحظات بازی خود را ثبت و ویرایش کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید. از دیگر امکانات جالب ویندوز 10 آن است که کاربر می‌تواند در فضای خانه، مستقیما بازی را از کنسول Xbox One به رایانه یا تبلتی که مجهز به ویندوز 10 است، استریم کرده و سپس به بازی مشغول شود. هم‌چنین بازی‌هایی که برای DirectX 12 در ویندوز 10 طراحی می‌شوند، از سرعت، کارایی و گرافیک بالاتری برخوردار خواهند بود. گفتنی است DirectX به مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) گفته می‌شود که کار‌های مربوط به محیط‌های چندرسانه‌ای در پلتفرم‌های مایکروسافت را بر عهده داشته و به‌طور اختصاصی در برنامه‌نویسیِ بازی‌های رایانه‌ای و ویدیو‌های سه‌بعدی به کار می‌رود.
  • Windows Continuum: قابلیت Windows Continuum در ویندوز 10 موجب می‌شود تا لپتاپ‌ها و دستگاه‌های 2-در-1 امروزی از یک فرم‌فاکتور به فرم‌فاکتور دیگر تغییر حالت دهند، و بدین ترتیب به راحتی تبلت شما به رایانه شخصی و بالعکس تبدیل شود. به علاوه با اتصال گوشی‌های ویندوزی جدید مجهز به Continuum، به نمایشگر، موس و یا صفحه‌کلید می‌توانید همانند یک رایانه شخصی از تلفن همراه خود کار بکشید. به بیان ساده‌تر Continuum باعث می‌شود تا ویندوز 10 و اپلیکیشن‌های آن، خود را به سرعت با اندازه صفحه نمایش دستگاه تطبیق دهند.
  • Windows Hello: این برنامه که به طور پیش‌فرض در ویندوز 10 وجود دارد در موقع بالا آمدن ویندوز ابتدا با یک لبخند به شما خوش‌آمد می‌گوید. ولی کاربرد این برنامه به اینجا ختم نمی‌شود. درواقع Windows Hello یک قابلیت امنیتی پیشرفته محسوب می‌شود. این ویژگی قادر است کاربر را با استفاده از سامانه احراز هویت "زیست‌سنجی" (biometric) -- از طریق چهره، الگوی عنبیه و اثر انگشت -- شناسایی کند و اجازه دهد کاربر بدون وارد کردن کلمه عبور، به سرعت وارد سیستم شود.
  • Windows Store: کاربران می‌توانند با ورود به استورِ ویندوز به انبوهی از اپلیکیشن‌های قابل اطمینان دسترسی پیدا کرده و به راحتی آنها را نصب و یا حذف کنند. هم‌چنین استور ویندوز با پشتیبانی از روش‌های مختلف پرداخت، خرید پلیکیشن‌ها را برای کاربران بسیار ساده نموده است.

Windows 10 - ویندوز 10

اما مهم‌ترین جنبه ویندوز 10 چیزی فراتر از ویژگی‌های فوق است؛ همان جنبه‌ای که می‌توان فلسفه مایکروسافت از طراحی ویندوز 10 را در آن خلاصه کرد: یک ویندوز برای همه دستگاه‌ها. باتوجه به استقبال نه چندان خوب کاربران از اسمارت‌فون‌های ویندوزی از یک طرف، و افت فروش رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز از طرف دیگر، می‌توان گفت طراحی یک سیستم‌عامل جامع که بتواند دستگاه‌های مختلف مایکروسافت را به هم پیوند بزند بهترین گزینه این کمپانی برای بازگشت به روز‌های اوج خود است؛ به این ترتیب کاربران ترغیب می‌شوند تا صاحب رایانه، تبلت و اسمارت‌فونی باشند که همگی با یک ویندوز کار می‌کنند. البته می‌توان گفت این اقدام تا حدی شبیه کاری است که اپل برای آیفون، آی‌پد و رایانه‌های Mac انجام داد (که البته در مورد محصولات اپل، این محصولات با داشتن دو سیستم عامل متفاوت به خوبی با یکدیگر تعامل می‌کنند).



خواندنی های دیگر...

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا