جایگزینی یاهو به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس برای کاربران آمریکایی

نمایش خبر

تاریخ : 1393/10/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : موزیلا Mozilla ، موتور جستجو Search Engine ، گوگل Google ، یاهو Yahoo ، فایرفاکس Firefox

واحد خبر mobile.ir : فایرفاکس با کنار گذاشتن موتور جستجوی گوگل از ماه دسامبر سال جاری میلادی، موتور جستجوی یاهو را به طور پیش‌فرض به کاربران آمریکایی ارائه کرده است.

همانطور که بنیاد موزیلا در تاریخ 19 نوامبر (28 آبان) اعلام کرده بود، موتور جستجوی یاهو از ماه دسامبر به موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر فایرفاکس در نسخه دسکتاپ و موبایل تبدیل گردید. در سال‌های اخیر فایرفاکس با داشتن میلیون‌ها کاربر که حدود صد میلیارد جستجو در سال انجام می‌دهند، یکی از مهمترین منابع ترافیک جستجو و منبع درآمد گوگل بوده است. در واقع گوگل برای مدتی طولانی، موتور جستجوی پیش‌فرض موزیلا بوده است و از این جهت، درآمد عمده موزیلا عمدتا از طریق همکاری با گوگل به دست آمده است. مطابق آمارها، در سال 2012 میلادی 88 درصد درآمد موزیلا از طریق همکاری با گوگل حاصل شده است. اما قرارداد همکاری میان بنیاد موزیلا و گوگل امسال به پایان رسید و ظاهرا یاهو پیشنهاد جذاب‌تری را به این بنیاد ارائه کرده است؛ پیشنهادی که به پایان این همکاری طولانی منجر شده است.

در بخشی از قرارداد پنج ساله جدید میان یاهو و موزیلا، یاهو «تجربه‌ جستجویی دقیق، مدرن و همه جانبه» را به تمامی کاربران موزیلا وعده داده است. یاهو در بخش دیگری از این توافق، به پشتیبانی از قابلیت Do Not Track برای کاربران فایرفاکس اشاره کرده است. این قابلیت گزینه‌ای است که به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک می‌کند و امکان ممانعت از ردیابی و پیگیری فعالیت‌های آنها را میسر می‌سازد.

موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس برای کاربران روس، یاندکس (Yandex) و برای کاربران چینی نیز بایدو (Baidu) خواهد بود. البته خدمات جستجوی گوگل، داک‌داک‌گو، بینگ، ای‌بِی، آمازون، توییتر و ویکی‌پدیا نیز به عنوان سایر گزینه‌های جستجوگر به صورت داخلی (built-in) در فایرفاکس باقی می‌ماند.

Mozilla Search Engines

بنا به گفته کریس برد -- مدیر عامل بنیاد موزیلا -- فایرفاکس مرورگری با کاربری عمومی است که 61 سرویس جستجو را در قالب 88 زبان مختلف به کاربران خود عرضه می‌کند. او با تأکید بر اهمیت استقلال این مرورگر، غیر انتفاعی بودن این بنیاد را عاملی می‌داند که امکان استفاده از گزینه‌های مختلف را فراهم و گستردگی و استقلال خدمات را تضمین می‌نماید. البته گفتنی است که علی‌رغم این تصمیم جدید، گوگل همچنان به پشتیبانی از خدمات Safe Browsing و Geolocation ادامه خواهد داد.

کریس برد در یادداشت خود با اشاره به سیاست کلی بنیاد موزیلا اظهار داشت: «ده سال پیش، ما فایرفاکس را ساختیم تا اینترنت را در اختیار ما قرار دهد و افراد را به کنترل زندگی آنلاین خود قادر سازد. در این سال‌ها تمرکز اصلی ما بر ساخت محصولاتی بوده است که رقابت، انرژی و نوآوری ایجاد می‌کنند. ما همه به دسترسی مداوم به وب نیاز داریم و در هفته گذشته تعهد خود را به پیشرفت بیشتر نشان دادیم.» او با اشاره به قرارداد جدید این بنیاد می‌افزاید : «گوگل از سال ۲۰۰۴ میلادی به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر فایرفاکس مورد استفاده قرار گرفته است. توافقنامه همکاری بایستی در سال جاری تمدید می‌شد؛ بنابراین از این ‌فرصت برای بازبینی استراتژی رقابتی خود و بررسی دیگر گزینه‌ها استفاده کردیم». برد همچنین با اشاره به تصمیم به همکاری با یاهو افزود که موزیلا از همکاری با یاهو بسیار خرسند است و می‌کوشد تجربه جدید و بازسازی‌شده‌ای از جستجوی یاهو را به کاربران آمریکایی ارائه کند.

Yahoo on Mozilla Firefox

مریسا مایر -- مدیر عامل فعلی یاهو که پیش از این از کارمندان ارشد گوگل بوده است -- نیز در وبلاگ این کمپانی، ضمن اشاره به قرارداد پنج ساله یاهو از دلایل همکاری با موزیلا سخن گفته است: «ما در یاهو به جستجو باوری راسخ داریم، زیرا فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. این همکاری به ما کمک می‌کند دامنه‌ی سرویس جستجوی خود را گسترده‌تر کنیم و راه‌هایی برای خلاقیت در جستجو، ارتباطات و محتوای دیجیتال بیابیم.»

همکاری با موزیلا برای یاهو و مایکروسافت فرصتی پیش می‌آورد تا بتوانند حضور قدرتمندتری را در بازار جستجو تجربه کنند. اگرچه استفاده از فایرفاکس در طول چند سال گذشته کاهش یافته است اما هنوز 15 درصد بازار مرورگرها را در آمریکا در اختیار دارد. یاهو در حال حاضر حدود 10 درصد بازار موتور جستجو در آمریکا را در اختیار دارد. اگرچه تبدیل گوگل به موتور پیش‌فرض جستجو در فایرفاکس برای کاربران چند ثانیه بیشتر زمان نمی‌برد اما اکثر کاربران ترجیح می‌دهند از موتور پیش‌فرض پیشنهادی موزیلا استفاده کنند و برخی کاربران نیز ممکن است روش تغییر موتور پیش‌فرض را ندانند. ‌البته در کنار شرایط جدید حاکم بر تجارت بنیاد موزیلا و برتری‌های قرارداد جدید این مجموعه با یاهو، به نظر می‌رسد گسترش روزافزون کاربرد مرورگر کروم نیز در تصمیم جدید موزیلا بی‌تاثیر نیست.

Mozilla Search Engines



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا