گزارش مالی سامسونگ از سه ماهه سوم سال 2014 - کار ناکامی‌ها از هت‌تریک هم گذشت

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز چهارشنبه 29 اکتبر 2014 (7 آبان 1393) گزارش مالی خود را از سه ماهه سوم سال 2014 منتشر کرد. درآمد سامسونگ در سه ماهه اخیر 47.45 تریلیون وون کره (44.16 میلیارد دلار) اعلام شده که در مقایسه با درآمد این شرکت در فصل مالی مشابه در سال گذشته (59.8 تریلیون وون معادل 55.6 میلیارد دلار) با کاهش 20 درصدی مواجه بوده است. از طرفی سامسونگ با کسب سود عملیاتی 3.9 میلیارد دلار در سه ماهه اخیر همچنان روند نزولی سوددهی خود را حفظ کرده است، چرا که این رقم در مقایسه با سود این شرکت در مدت مشابه سال قبل (9.5 میلیارد دلار) نشان از افت 60 درصدی دارد. ناگفته نماند که این چهارمین فصل مالی متوالی به حساب می‌آید که سامسونگ شاهد افت سوددهی بوده و سه‌ماهه اخیر، بعد از سه‌ ماهه دوم سال 2011، کم‌سود‌ترین فصل مالی این کمپانی لقب می‌گیرد.

به گزارش موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics این سومین فصل مالی متوالی بود که از ارزش سهام این کمپانی کره‌ای کاسته می‌شد و اکنون شرایط برای سامسونگ طوری شده که در بازار محصولات رده‌بالا پشت سر اپل حرکت می‌کند و در زمینه محصولات رده‌پایین نیز از شرکت‌هایی مثل Xiaomi و Lenovo جا مانده است.

سود بخش IT و ارتباطات موبایلی برای دومین بار است که به‌دلیل افت قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها کاهش پیدا می‌کند. طبق گزارش منتشر شده، سود عملیاتی این بخش نسبت به سه ماهه سوم سال 2013 با افت شدید به میزان 73.9 درصد به 1.6 میلیارد دلار رسیده است. بنابر آنچه در سایت CNET آمده می‌توان بخشی از افت غیرمنتظره اخیر را اینطور توجیه کرد که مشتریان چندی است به دنبال مدل‌های قدیمی‌تر با قیمت پایین‌تر بوده‌اند و خرید آنها بیشتر به سمت اسمارت‌فون‌های رده متوسط متمایل شده‌ بود. حال اگر سامسونگ می‌توانست تعداد بیشتری از پرچمدار‌های رده‌بالای گلکسی، مثل Galaxy S5، را به فروش برساند متوسط قیمت فروش قطعاً بالاتر می‌رفت و در نتیجه احتمالاً سود افزایش می‌یافت.

سامسونگ طی یک مصاحبه مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «اگرچه شرکت امیدوار است که تقاضا برای فبلت Galaxy Note 4 و مدل‌های جدید اسمارت‌فون‌های رده‌متوسط در فصل جاری افزایش یابد، ولی به‌دلیل موج عرضه اسمارت‌فون‌های جدید شرکت‌های رقیب در پایان سال جاری، وضعیت بخش موبایل هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت و از این رو احتمالاً سامسونگ نیاز به افزایش هزینه‌های بازاریابی برای فروش‌های ویژه پایان سال خواهد داشت.»

Samsung Galaxy Note 4 - سامسونگ گلکسی نوت 4

تصویر بالا: فبلت گلکسی نوت 4 سامسونگ

چهارمین ناکامی متوالی سامسونگ در سوددهی -- که این شرکت را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده -- می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ یکی اشباع بازار اسمارت‌فون‌های رده‌بالا و دیگری فشار مضاعفی که از جانب بازار گوشی‌های رده‌پایین بر سامسونگ تحمیل شده است. این شرکت در ماه گذشته اعلام کرده بود که «تولید نسلی از اسمارت‌فون‌ها با به کارگیری مواد جدید و طراحی نوآورانه، در کنار تولید گوشی‌های رده‌متوسط و رده‌پایین، که بتوانند از لحاظ سخت‌افزاری و قیمت با گوشی‌های شرکت‌های رقیب به رقابت بپردازند» تنها گزینه‌ای است که می‌تواند سامسونگ را نجات دهد. این دقیقا همان نکته‌ای است که کیم هیون جون (Kim Hyun-joon) -- معاون ارشد سامسونگ -- در آخرین ویدیوکنفرانس خود بر آن تاکید داشت. ولی این اظهار‌نظر‌ها فقط روی کاغذ امیدوارکننده هستند، چرا که در واقع ممکن است وضع سامسونگ از این هم وخیم‌تر شود.

سامسونگ مدت مدیدی بود که به لطف مهارت مثال‌زدنی‌اش در حوزه سخت‌افزار و بازاریابی امیدوار بود بتواند با جذب مشتریان جدید جای آیفونِ اپل را بگیرد. اما اینک در مواجهه با سازندگان گوشی‌های ارزان‌قیمت، مانند شرکت چینی Xiaomi و کمپانی هندی Micromax، احساس خطر می‌کند، زیرا بعید است سامسونگ بتواند قیمت‌های خود را در حد شرکت‌های چینی و هندی پایین بیاورد. از طرفی اپل اخیرا با تولید اسمارت‌فون‌های صفحه بزرگ نظیر آیفون 6 و 6 پلاس تهدیدی بزرگتر از قبل برای سامسونگ محسوب می‌شود، زیرا از این پس خرید گوشی‌های صفحه بزرگ الزاما معادل تقریبی خرید برند سامسونگ نخواهد بود.

به عقیده برخی از تحلیلگران، سامسونگ برای در اختیار داشتن بازار مجبور است از رسیدن به حاشیه سود بالا چشم‌پوشی کند. به گفته این کارشناسان در سال‌های آتی رشد بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها در گروِ تولید گوشی‌های ارزان قیمت خواهد بود و این بدان معناست که در آینده شاهد گرایش قیمت‌ها به سمت پایین خواهیم بود.

در طرف دیگر، بخش اقلام الکترونیک مصرفی -- که تولیداتش از تلویزیون تا دیگر لوازم خانگی را شامل می‌شود -- نتوانست انتظار شرکت را در سه ماهه اخیر برآورده کند. سامسونگ این ناکامی را به افت قیمت فروش تلویزیون‌ها و هم‌چنین اتمام زودهنگام فصل خرید کولر‌های گازی نسبت می‌دهد. با این حال سامسونگ انتظار دارد که در سه ماهه پیش‌رو شاهد رشد فصلیِ تقاضا برای خرید تلویزیون باشد.

شاید بتوان گفت تنها نقطه امیدوارکننده در گزارش مالی سامسونگ، عملکرد بخش تراشه‌ها باشد. این بخش با کسب سود عملیاتی 2.26 تریلیون وون (2.1 میلیارد دلار) در سه ماهه اخیر موفق شد بهترین سودآوری خود را بعد از سومین فصل مالی سال 2010 رقم بزند. سرمایه گذاری 14.7 میلیارد دلاری اخیر این کمپانی برای احداث کارخانه تولید تراشه در کره جنوبی نیز حکایت از توجه بیش از پیش سامسونگ به این بخش سودآور شرکت است.

Samsung Electronics Q3 2014 Results

جدول بالا: نتایج مالی بخش‌های گوناگون سامسونگ الکترونیکس در سه ماهه‌های اخیر

(CE: Consumer Electronics, IM: IT & Mobile Communications, DS: Device Solutions, DP: Display Panel)

باتوجه به انتشار گزارش‌های مالی کمپانی‌های اپل و مایکروسافت در هفته‌های اخیر، می‌توان با مقایسه آمار و ارقام این گزارش‌ها به یک جمع‌بندی کلی از وضعیت این سه غول عرصه تکنولوژی دست پیدا کرد. طبق آمار منتشر شده از عملکرد این شرکت‌ها در سه ماهه منتهی به سپتامبر، اپل با کسب سودی معادل 8.47 میلیارد دلار موفق شد از مایکروسافت و سامسونگ -- که به ترتیب 4.5 و 3.9 میلیارد دلار سود به دست آورده بودند -- با فاصله زیاد پیشی بگیرد. البته لازم به ذکر است که در بین این سه کمپانی تنها اپل است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، توانست سود خود را 13 درصد افزایش دهد ولی سود هر دو شرکت مایکروسافت و سامسونگ نسبت به فصل مالی مشابه در سال قبل به ترتیب 13 و 60 درصد افت داشته است. با این اوصاف مشخص است که کمپانی کره‌ای از رقبای آمریکایی خود به مراتب ضعیف‌تر عمل کرده و در آمریکا نیز روزگار روی بهتری را به اپل نشان می‌دهد.

منبع : Samsung Tomorrow


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا