گزارش مالی مایکروسافت از سه ماهه منتهی به سپتامبر 2014 - ابرهایی از جنس طلا

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت در روز پنجشنبه 23 اکتبر 2014 (1 آبان 1393) گزارش مالی خود را از سه ماهه منتهی به سپتامبر 2014 -- که منطبق بر سه ماهه نخست سال مالی 2015 این کمپانی است -- منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد مایکروسافت با 25 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 23.2 میلیارد دلار رسیده است. ولی این افزایش درآمد الزاما به معنی افزایش سوددهی نیست زیرا سود خالص مایکروسافت در فصل مالی اخیر 4.5 میلیارد دلار (54 سنت در هر سهم) اعلام شده که در مقایسه با سود 5.2 میلیارد دلاری (62 سنت در هر سهم) که در فصل مالی مشابه در سال گذشته به دست آمده بود، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

شاید بتوان گفت این کاهش سود به میزان 13 درصد، از عواقب تعدیل نیروی 18 هزار نفری در ماه جولای  است که آن هم به نحوی به خرید کسب و کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا توسط مایکروسافت برمی‌گردد. بد نیست ذکر شود که عمده نیرو‌های تعدیل شده، از کارکنان سابق نوکیا بودند. با این حال مایکروسافت هنوز هم در مرحله گذار به سر می‌برد و علی‌رغم اینکه همچنان در بازار موبایل متحمل ضرر می‌شود، قسمت‌های رایانش ابری، نرم‌افزار و تبلت‌های سرفس به رشد خود ادامه می‌دهند.

Microsoft Revenue - Q1 2015

جدول بالا: درآمد مایکروسافت در سه ماهه‌های مالی اخیر (به میلیارد دلار)

از زمانی که مایکروسافت تولید گوشی‌های لومیا را به دست گرفت، این دستگاه‌ها با رشد خوبی همراه بوده‌اند و مایکروسافت امیدوار است این اقدام بتواند محبوبیت محصولات و خدمات ویندوزی را در جهان افزایش دهد. اما این تمام داستان نیست. طبق آمار در سه ماهه اخیر حدود 9.3 میلیون دستگاه گوشی لومیا به فروش رفته که در مقایسه با فروش 8.8 میلیون دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، 5.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. ولی واقعیت آن است که علی‌رغم افزایش فروش در بخش تلفن‌های همراه و کسب درآمد 2.6 میلیارد دلاری از این طریق، مایکروسافت رقمی حدود 1.14 میلیارد دلار را در نتیجه تعدیل نیروی شرکت و دیگر هزینه‌های بازسازی در بخش اسمارت‌فون‌ها از دست داده است. با توجه به آنکه مایکروسافت پیش‌بینی کرده 500 میلیون دلار دیگر نیز برای بازسازی در این بخش نیاز است، نتیجه می‌گیریم نوکیا هنوز هم مانعی در برابر سودآوری مایکروسافت به حساب می‌آید.

اما نقطه قوت مایکروسافت در قسمت سخت‌افزار به فروش تبلت‌های سرفس مربوط می‌شود. با احتساب فروش تبلت جدید Surface Pro 3، درآمد حاصل از فروش تبلت‌های سرفس در سه ماهه اخیر به 908 میلیون دلار رسید که در قیاس با فصل مالی مشابه سال قبل، 127 درصد رشد داشته است. باوجود اینکه مایکروسافت در سال گذشته تصمیم گرفت تبلتی 7 اینچی را که رسانه‌ها آنرا Surface Mini می‌نامیدند و زمزمه‌های عرضه آن به گوش می‌خورد روانه بازار نکند، ولی به نظر می‌رسد این کار در سایه موفقیت چشمگیر Surface Pro 3، نتوانست عملکرد مثبت بخش تبلت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

Microsoft Surface Pro 3

تصویر بالا: تبلت Surface Pro 3 که با اتصال صفحه کلید به یک دستگاه دوکاره تبدیل می‌شود

بخش‌های دیگر مایکروسافت نظیر نرم‌افزار، سرور‌ها، کامپیوتر‌ها و بازی‌های کامپیوتری نیز هم‌چنان راضی کننده هستند. در این بین، بهترین عملکرد از آنِ بخش "رایانش ابری" بود که توانست فروش خود را به بیش از 2 برابر برساند. ولی ضعیف‌ترین بخش، عنوانی است که به ویندوز تعلق می‌گیرد چرا که با 1 درصد افت، نتوانست در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود. ولی در کل باز هم در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، که ویندوز کاهش 7 درصدی در فروش را تجربه می‌کرد، این بار توانسته عملکرد قابل‌قبول‌تری را از خود به نمایش بگذارد.

پس از آنکه شرکت‌هایی مثل IBM و HP نتوانستند از بخش رایانش ابری سود قابل ملاحظه‌ای کسب کنند، سرمایه‌گذاران مایکروسافت قدری نگرانِ سوددهی سرویس‌های ابری مایکروسافت شدند. با این حال این کمپانی هنوز از رقم دقیق درآمد سرویس‌های ابری خود حرفی به میان نیاورده، اما مدعی شده که درآمد بخش تجاریِ سرویس‌های ابری به میزان 128 درصد و سرویس‌های مبتنی بر پلتفرم اَژِر (Azure) حدود 121 درصد افزایش داشته است.

ساتیا نادلا، مدیر‌عامل مایکروسافت، بر این نکته تاکید دارد که به جای بسنده کردن به قابلیت ذخیره‌سازی و قدرت محاسباتیِ سرویس‌های ابری، بایستی مایکروسافت از این سرویس‌ها به منظور فروش خدمات به مشتریان نیز بهره بگیرد. وی می‌گوید: «سرویس‌های برتر ما در قسمت Azure فرصت‌های پولسازی جدیدی را در بخش‌های رسانه، داده‌ها، یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل سریع و موبیلیتی سازمانی برای شرکت فراهم خواهد کرد.»

Satya Nadella

تصویر بالا: ساتیا نادلا - مدیر عامل مایکروسافت

کمپانی مایکروسافت همواره جزو باثبات‌های عرصه تکنولوژی بوده، ولی در حال حاضر تغییرات چشمگیری را تجربه می‌کند. این تغییرات زمانی رخ می‌دهند که مایکروسافت تلاش می‌کند خود را با وضعیت متغیر دنیای تکنولوژی هماهنگ کند؛ چه در زمینه محصولات الکترونیک مصرفی مانند تلفن همراه، تبلت و PC و چه در زمینه امور پشتیبانی مثل فروش ماشین‌آلات، نرم‌افزار و خدمات به دیگر شرکت‌ها. ولی در مجموع به نظر می‌رسد ساتیا نادلا از نتایج سه ماهه اخیر و جهت‌گیری شرکت در راستای شعار "mobile-first, cloud-first" (دنیایی که در آن فناوری‌های موبایل و ابری حرف اول را می‌زنند) رضایت دارد.

به گفته صاحب‌نظران نیز، مایکروسافت در مقایسه با رقبا در جایگاه مطلوبی قرار دارد. دنیل آیوز (Daniel Ives) ، تحلیلگر FBR Capital Markets، معتقد است «با در نظر گرفتن نتایج ضعیف شرکت‌های پیشرو مانند اوراکل، VMware ،SAP ،IBM و EMC، معلوم می‌شود مایکروسافت برخلاف آنها موفق ظاهر شده و می‌توان گفت سه ماهه اخیر دستاوردی مطمئن را برای این کمپانی در بر داشته است.» هم‌چنین مِرو آدریان (Merv Adrian) ،تحلیلگر Gartner، در رابطه با عملکرد مایکروسافت در فصل مالی اخیر به سایت CNET گفت: «مایکروسافت نمره خوبی گرفته و به رغم حجم بالای تغییر ساختار، این شرکت می‌کوشد تا حالت گذارِ فعلی را به سمتی هدایت کند که در نهایت شاهد یک کسب و کار سخت افزاری بی‌نقص باشد (دقیقا همان چیزی که ساتیا نادلا بر آن تاکید دارد.)»

ساتیا نادلا که در ماه فوریه سکان هدایت مایکروسافت را از استیو بالمر تحویل گرفت، تمرکز شرکت را به سمت دستگاه‌های موبایل و خدمات اینترنتی مکمل آنها معطوف کرده است. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند مایکروسافت باید از تولید اقلام مصرفی فاصله بگیرد، نادلا بدون توجه به این نظرات به تقویت بخش‌هایی مثل تبلت‌های سرفس، گوشی‌های ویندوزفونی و کنسول‌‌های Xbox پرداخته است. وی در ویدیو‌کنفرانسی در روز پنجشنبه، با لحنی که نشان از حس مسئولیت‌پذیری او داشت، عنوان کرد: «قصد داریم تغییراتی که باعث تثبیت جایگاه ما در آینده می‌شوند را باجدیت ادامه دهیم. ما در برابر مشتریان، سهامداران و شرکای خود مسئول بوده و در دست‌یابی به حوزه‌هایی که در درازمدت پتانسیل رشد دارند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم.»

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا