گزارش مالی اپل از سه ماهه منتهی به سپتامبر 2014 - آیفون، مک، آی‌پد؛ عالی، خوب، زشت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/8/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : حدود یک سال قبل برخی به این باور رسیده بودند که اپل از دوران اوج خود فاصله گرفته و از این پس این سامسونگ است که به جای اپل نشسته و سرنوشت بازار را تعیین می‌کند؛ غافل از آنکه در مدت یک سال چه تغییراتی رخ می‌دهد!

کمپانی اپل در روز دوشنبه 20 اکتبر 2014 (28 مهر 1393) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر -- که منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2014 این شرکت است -- منتشر کرد. طبق این گزارش، سود اپل در این سه‌ماهه بالغ بر 8.47 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سود 7.51 میلیارد دلاری این شرکت در مدت مشابه در سال گذشته، نشان از افزایش 13 درصدی دارد.

باید گفت اپل بخش قابل توجهی از این سود را از کانال گوشی‌های آیفون 6 و 6 پلاس -- که در ماه گذشته معرفی شدند -- کسب کرده است. حال با تولید این دو مدل، اپل در حال رسیدن به سامسونگ و دیگر شرکت‌هایی است که در زمینه ساخت اسمارت‌فون‌های صفحه بزرگ پیشگام بوده‌اند.

تیم کوک -- مدیر‌عامل اپل -- در مصاحبه‌ای عنوان کرد که استقبال از آیفون‌های جدید 6 و 6 پلاس، به همراه فروش کم‌نظیر این دو دستگاه، فراتر از پیش‌بینی اپل بوده است. به گفته وی فروش این دو محصول حتی از فروش آیفون 5 اس در سه‌ماهه مشابه سال قبل نیز بالا‌تر بوده؛ البته نباید فراموش کرد که آیفون 6 پلاس 100 دلار از آیفون 5 اس در زمان ارائه آن گران‌تر است (در حال حاضر این اختلاف قیمت 200 دلار است.)

Apple iPhone 6 and iPhone 6 Plus - اپل آیفون 6 و آیفون 6 پلاس

اپل در این گزارش مدعی شده که در سه‌ماهه اخیر تعداد 39.3 میلیون دستگاه آیفون را به فروش رسانده، که از رقم پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران (37.8 میلیون دستگاه) بالا‌تر بوده، و در مقایسه با 33.8 میلیون دستگاه آیفون فروش رفته در همین مدت در سال گذشته، 16 درصد رشد به همراه داشته است.

تیم کوک معتقد است که فروش آیفون‌های جدید هنوز هم جای پیشرفت دارد، چرا که فروش این دستگاه‌ها در چین (بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون در جهان) به تازگی از جمعه 17 اکتبر (25 مهر) شروع شده است. بیل کرِهر (Bill Kreher) -- تحلیل‌گر Edward Jones -- نیز در رابطه با ادامه فروش موفقیت آمیز آیفون می‌گوید: « با نزدیک شدن به فصل فروش در آستانه تعطیلات، کمپانی اپل در حال شتاب گرفتن است.»

بی‌شک بخش قابل توجهی از موفقیت اپل در سه‌ماهه اخیر درنتیجه فروش کم‌سابقه کامپیوتر‌های مک به دست آمده است. پس از گذشت بیش از 3 سال، برای اولین بار بخش لپ‌تاپ و کامپیوتر‌های رومیزی Mac توانست از iPad پیشی گرفته و خود را به عنوان دومین قسمت درآمدزای اپل مطرح کند. این بخش با کسب درآمدی معادل 6.6 میلیارد دلار -- که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی معادل 18 درصد را نشان می‌دهد -- توانست درآمد 5.3 میلیارد دلاری iPad را کمرنگ جلوه دهد. به گفته اپل تعداد دستگاه‌های فروش رفته Mac به میزان 21 درصد، و درآمد حاصل از فروش این کامپیوتر‌ها 18 درصد افزایش داشته است.

Apple Mac Computers

تیم کوک در توصیف فروش کامپیوتر‌های مک مدعی شده که از منظر در اختیار داشتن سهم بازار کامپیوتر، از سال 1995 تا کنون این موفقیت‌آمیز‌ترین سه‌ماهه‌ای بوده که اپل تجربه کرده است. وی افزود: «فقط می‌توانم بگویم که این سه‌ماهه خارق‌العاده بود. واقعا حیرت‌زده شدیم.» به گفته لوکا مائستری (Luca Maestri) -- مدیر مالی اپل -- حضور پررنگ در بازار‌های نوظهور و هم‌چنین افزایش تقاضا برای کامپیوتر‌های Mac قبل از بازگشایی مدارس در فروش چشمگیر این محصولات بی‌تاثیر نبوده است. لازم به ذکر است که این فروش استثنایی در حالی رقم می‌خورد که طبق آمار موسسه تحقیقاتی IDC، فروش جهانی کامپیوتر‌های شخصی در مقایسه با سال گذشته با 1.7 درصد کاهش همراه بوده است.

در حالی که انتظار می‌رفت تبلت‌ و اسمارت‌فون‌ جایگزین PC شوند، کامپیوتر‌های Mac خلاف آن را ثابت کردند. شاید پیامی که از فروش قدرتمند این کامپیوتر‌ها به گوش می‌رسد این باشد که ایده منسوخ شدن کامپیوتر‌های رومیزی به این زودی‌ها محقق نخواهد شد و تا رسیدن به "جهان بعد از PC" هنوز خیلی فاصله داریم.

در مقابل عملکرد قدرتمند آیفون، حرکت کند iPad را شاهد هستیم. بنابر گزارش منتشر شده، در سه‌ماهه اخیر اپل تنها 12.3 میلیون دستگاه از این تبلت را به فروش رسانده که در مقایسه با آمار فروش آن در مدت مشابه سال گذشته (13.1 میلیون دستگاه) باز هم از کاهش فروش حکایت دارد. ناگفته نماند که این سومین سه‌ماهه متوالی است که اپل افت فروش iPad را تجربه می‌کند. iPad که در آوریل 2010 به بازار آمد، موفق شد در ژوئن 2011 کامپیوتر‌های Mac را کنار بزند و پس از آیفون، دومین رکن درآمدزایی اپل لقب بگیرد. ولی پس از گذشت چند سال، در سال جاری عملکرد ضعیفی را از iPad دیده‌ایم. اپل فروش ضعیف این تبلت را به عواملی مثل کاهش تقاضا و مشکلاتی ناشی از انبارداری و ترخیص تعدادی از این دستگاه‌ها نسبت می‌دهد.

با این‌وجود تیم کوک اعتقاد دارد اگر زاویه دیدمان را وسیع‌تر کنیم درمی‌یابیم که در مجموع فروش iPad راضی‌کننده بوده است. وی در اظهارنظری در خصوص افت فروش iPad این طور گفت: «اگر از من بپرسید می‌گویم این تنها یک سرعت‌گیر است، نه یک مساله بزرگ. با این حال ما می‌خواهیم رشد خود را ادامه بدهیم.» این همان جملاتی است که همواره تیم کوک در گذشته برای توجیه کاهش فروش به کار می‌برد.

برخلاف موفقیت چشمگیر آیفون، سامسونگ در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با مشکلاتی است که برای مدتی گریبان‌گیر اسمارت‌فون‌هایش شده و به نظر می‌رسد رویکردِ تولید گوشی در همه ابعاد و قیمت‌ها -- که هنوز توسط سامسونگ دنبال می‌شود -- دیگر جوابگو نیست، چرا که مدتی است موجی از سازندگان چینی تلفن همراه با قیمت‌های پایین خود شرایط بازار را برای سامسونگ دشوار کرده‌اند. از این رو پس از پشت سر گذاشتن سه سه‌ماهه ناموفق، این بار سامسونگ خود پیش‌بینی کرد که سه‌ماهه منتهی به سپتامبر، چهارمین فصل مالی متوالی باشد که در آن سود عملیاتی شرکت، روند نزولی خود را ادامه می‌دهد.

با وجود اینکه سامسونگ در سه‌ماهه اخیر موفق به فروش گوشی‌های بیشتری شده، ولی هزینه‌های سنگین بازاریابی و تبلیغات از یک سو و افت قیمت‌ها از سوی دیگر باعث شد که حاشیه سود این کمپانی عظیم به حد مطلوب نرسد. بنابر آمار موسسه Canaccord Genuity هرچند تعداد گوشی‌های فروش رفته توسط سامسونگ، دو برابر آیفون‌هایی بوده که اپل به فروش رسانده، ولی سوددهی اپل همچنان بیشتر از همتای کره‌ای خود است.

اخیرا اپل با اجرای طرح بازخرید سهام به ارزش 17 میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم و کاهش تعداد حدود 400 میلیون سهم، موفق شد سود هر سهم را 9 سنت افزایش داده و آن را به رقم 1.42 دلار در هر سهم برساند. اپل درآمد خود در سه‌ماهه پیش رو را بین 63.5 تا 66.5 میلیارد دلار تخمین زده، که اگر بتواند به رقم دوم دست پیدا کند، آنگاه درآمد این شرکت از سه‌ماهه مشابه در سال 2010 هم فراتر خواهد رفت.

منبع : Apple