معامله 2.5 میلیارد دلاری کوالکام با شرکت سی‌اس‌آر

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/3        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سی‌اس‌آر Cambridge Silicon Radio (CSR)

واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام (Qualcomm) -- مشهورترین تولید کننده تراشه موبایل در جهان که مقر اصلی آن در آمریکاست -- اعلام نمود که قصد دارد با پرداخت مبلغ 1.56 میلیارد پوند (معادل حدود 2.5 میلیارد دلار) به شرکت انگلیسی سی‌اس‌آر (Cambridge Silicon Radio) این شرکت را با خود ادغام کند.

شرکت سی‌اس‌آر با تولید محصولاتی مانند تراشه‌های مورد استفاده در بلندگوهای قابل حمل و هدفون‌های بیتس -- که اکنون متعلق به شرکت اپل است -- در زمینه تکنولوژی اتصالات تخصص خوبی کسب کرده است. هر چند بر اثر کاهش فروش دستگاه‌هایی مثل دوربین‌های دیجیتال این شرکت با کاهش درآمد مواجه شده، اما در تلاش است تا با تولید تراشه‌های مورد استفاده در تکنولوژی‌های در حال گسترش این کاهش درآمد را جبران کند. از تولیدات سی‌اس‌آر می‌توان به نوعی بلوتوث با مصرف انرژی پایین اشاره کرد که با گسترش تکنولوژی اتصال دستگاه‌های مختلف، روز به روز به کاربرد آن افزوده می‌شود.

در ماه جولای سال 2012 شرکت سی‌اس‌آر بخش موبایل خود را در ازای دریافت مبلغ 310 میلیون دلار به سامسونگ واگذار کرد. در ماه آگوست سال جاری میلادی نیز Microchip Technology -- تولید کننده تراشه‌های دیجیتال و آنالوگ -- و سی‌اس‌آر گفت‌و‌گوهای اولیه‌ای را برای ادغام دو شرکت انجام داده بودند اما مبلغ پیشنهادی Microchip از سوی سی‌اس‌آر پذیرفته نشد.

هرچند کوالکام تاکنون در زمینه تولید تراشه‌های گوشی‌های هوشمند نقش برجسته‌ای داشته اما یکی از اهداف این شرکت از ادغام با سی‌اس‌آر قدم نهادن در عرصه‌های فراتر از بازار موبایل است. فناوری IoE) Internet of Everything) از جمله زمینه‌هایی است که در حال حاضر به سرعت در حال گسترش بوده و به نظر می‌رسد شرکت کوالکام قصد دارد در تولید تراشه‌های مربوط به این فناوری فعالیت داشته باشد. هدف IoE امکان ایجاد اتصال همه چیز مثل لامپ، لوازم خانگی یا حتی سنسورهای سلامت با گوشی‌های هوشمند یا سایر مانیتورها است. به گفته Van Beurden -- مدیر اجرایی سی‌اس‌آر -- «در آینده شما قادر خواهید بود به طور کلی همه چیز و همه کس را به گوشی هوشمندتان متصل کنید».

Qualcomm Headquarters

تصویر بالا: مقر اصلی کوالکام در سن دیگو

تحلیلگران Liberum از ادغام کوالکام و سی‌اس‌آر متعجب شده‌اند چرا که هر دو شرکت به تولید بلوتوث، جی‌پی‌اس و وای‌فای می‌پردازند. اما در نظر Beurden هرچند این دو شرکت در برخی از تولیدات اشتراک دارند اما هر کدام در بازار متفاوتی فعالیت می‌کنند. از دید او این معامله به نظر منطقی می‌رسد زیرا باعث می‌شود قدرت کوالکام در بخش گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی SIM با توانایی‌های سی‌اس‌آر در طراحی و تولید تراشه‌های لوازم جانبی گوشی‌ ترکیب شود. بر خلاف تحلیل گران Liberum برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند با توجه به این که اخیرا کوالکام در تلاش بوده است تا در زمینه‌ دستگاه‌های هوشمند پیشرفت داشته باشد، این معامله به جا بوده و تعداد اندکی از تولیدکنندگان توانایی رقابت با کوالکام را خواهند داشت. Steven M. Mellonkopt -- مدیر عامل کوالکام -- در مورد پیوستن سی‌اس‌آر به کوالکام اظهار داشت: «با ترکیب تکنولوژی ارتباطی پیشرفته سی‌اس‌آر با پیشینه قوی موفقیت‌های به دست آمده در این زمینه‌ها فرصت‌های جدیدی برای پیشرفت ایجاد خواهد شد. ما امیدواریم با گروه سی‌اس‌آر به صورت جهانی همکاری کنیم و جایگاه تکنولوژی خود را در کمبریج و انگلیس تقویت کنیم».

تکمیل فرایند پیوستن سی‌اس‌آر به کوالکام منوط به تأیید آن توسط مراجع قانونی و موافقت سهام‌داران سی‌اس‌آر خواهد بود. انتظار می‌رود که در صورت حصول این شرایط، تا پایان تابستان 2015 شاهد نهایی شدن تملک سی‌اس‌آر توسط کوالکام باشیم.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا