اعلام ورشکستگی شرکت جی‌تی‌ - یاقوت کبود ترک برداشت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : جی‌تی ادونسد تکنولوجیز GT Advanced Technologies ، کورنینگ Corning ، کورنینگ گوریلا گلس Corning Gorilla Glass ، ورشکستگی Bankruptcy ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : همزمان با ظهور تکنولوژی touch screen و تغییر ذائقه کاربران از گوشی‌های دکمه‌ای به سمت اسمارت‌فون‌های لمسی، اهمیت یک موضوع بیش از پیش جلوه می‌کرد و آن مقاومت صفحات این گوشی‌ها در برابر ضربه و خراشیدگی بود. در سال 2006 بود که استیو جابز -- مدیر عامل فقید اپل -- از شرکت کورنینگ (Corning) درخواست کرد تا ساخت شیشه‌ای مقاوم را برای گوشی‌های آیفون شروع کند و این شرکت موفق شد شیشه‌ای باریک و محکم را با نام تجاری Gorilla Glass در ساخت آیفون‌های اپل نهادینه کند. از آن پس بود که Gorilla Glass به عنوان برندی قابل اطمینان در تامین شیشه صفحات نمایش تلفن‌های همراه مطرح شد. ولی در اواخر سال 2013 با انتشار خبر عقد قرارداد بین دو شرکت اپل و GT Advanced Technologies، رقیبی جدید برای کورنینگ پیدا شد. شرکت GT با تولید صفحاتی محکم از جنس یاقوت کبود (sapphire) توجه صنعتگران را به خود جلب کرده بود و می‌رفت که تهدیدی جدی برای Gorilla Glass باشد که ناگهان خبر اعلام ورشکستگی این شرکت همگان را شوکه کرد.

شرکت GT Advanced Technologies در روز دوشنبه 6 اکتبر 2014 (14 مهر 1393) ضمن اعلام ورشکستگی، پروسه‌ای حقوقی را برای استفاده از قانون حمایت از ورشکستگان در آمریکا آغاز کرد. (به موجب فصل 11 این قانون، مدیران شرکت‌ها می‌توانند در هنگام اعلام ورشکستگی، درخواست ورود به مرحله بازسازی و تجدید ساختار را به دادگاه ارائه دهند.)

کمپانی GT در نوامبر 2013 با عقد قراردادی 578 میلیون دلاری، همکاری خود را با اپل آغاز نمود. به موجب این قرارداد اپل موافقت کرد که مبلغ 578 میلیون دلار را به عنوان پیش‌پرداخت -- البته در قالب وام -- در اختیار GT قرار دهد. GT این پول را صرف ساخت تاسیساتی به وسعت 120,000 متر‌مربع در منطقه Mesa واقع در آریزونا نمود تا بتواند با 700 نفر نیروی کار، تولید صفحات یاقوت کبود را شروع کند. (طبق قرارداد GT موظف است این مبلغ را از ابتدای سال 2015، طی 5 سال به اپل بازگرداند.)

GT Advanced Technologies

بعد از آن بود که GT افزایش بی‌سابقه‌ای را در ارزش سهامش تجربه کرد، به‌ طوری که در فاصله نه ماهه بین بسته شدن قرارداد در نوامبر 2013 تا قبل از رونمایی از گوشی‌های آیفون 6 و 6 پلاس در سپتامبر 2014، ارزش سهام GT به بیش از دو برابر رسید. دلیل این افزایش آن بود که رصدکنندگان دنیای تکنولوژی و سرمایه‌گذاران انتظار داشتند اپل آخرین آیفون‌های خود را با صفحه‌هایی از جنس یاقوت کبود عرضه کند، اما پس از آنکه در رونمایی از آیفون‌های 6 و 6 پلاس مشخص شد که اپل باز هم از یاقوت کبود در تولید این دو دستگاه استفاده نکرده است، سهام GT با کاهش ناگهانی 36 درصدی مواجه شد و این کاهش همچنان ادامه داشت؛ حتی خبر استفاده اپل از یاقوت کبود در دو مدل از ساعت هوشمند Apple Watch نیز نتوانست جلوی روند نزولی کاهش ارزش سهام این شرکت را بگیرد. پاول مالکانف (Pavel Molchanov) -- تحلیل‌گر Raymond James -- در این رابطه می‌گوید: «اعلام ورشکستگی GT نه‌تنها بازار، بلکه همگان را غافلگیر کرد.» وی افزود با توجه به اینکه اپل سرمایه‌گذاری در این شرکت را متوقف کرده است، اعلام ورشکستگی از جانب GT می‌تواند نشان‌دهنده «شکستی بزرگ» در روابط بین اپل و GT باشد.

با توجه به مقاومت بیشتر یاقوت کبود در برابر خراشیده شدن، به اعتقاد بسیاری این ماده به شیشه برتری دارد. این در حالیست که شرکت کورنینگ همواره یاقوت کبود را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است که این ماده نسبت به Gorilla Glass گران‌تر، سنگین‌تر و البته شکننده‌تر است. یکی از سخنگویان کورنینگ -- که از اظهار‌نظر راجع به ورشکستگی GT امتناع می‌کرد -- به خبرنگاران گفت: «Gorilla Glass استاندارد صنعت برای تولید صفحه‌های نمایش باریک و محکم بوده و به اعتقاد ما بهترین ماده برای پاسخگویی به بسیاری از نیاز‌های بازار است.» وی افزود که شرکت کورنینگ تا پایان سال نسل جدیدی از Gorilla Glass را به مرحله تولید خواهد رساند.

پس از اعلام ورشکستگی GT، سهام این شرکت با افت شدید 90 درصدی در معاملات روز دوشنبه 6 اکتبر (14 مهر) به قیمت 1 دلار رسید و در زمان نگارش این مطلب قیمت آن با کاهشی بیشتر به 0.81 دلار رسیده. شاید اعلام ورشکستگی GT بیش از همه به سود کورنینگ باشد و اپل را در تامین یاقوت کبود برای Apple Watch دچار تردید کند، ولی خبر‌های رسیده حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد با استفاده از قانون حمایت از ورشکستگان در آمریکا دوباره خود را احیا کند و امیدوار است بتواند به‌زودی کسب‌و‌کار خود را از سر بگیرد. تام گوتی‌یه‌رِز (Tom Gutierrez) -- مدیر‌عامل GT -- در اظهار‌نظری در روز دوشنبه عنوان کرد: «اقدام اخیر از جانب ما به معنی تعطیل شدن شرکت نیست، بلکه این کار زمینه را برای اجرای برنامه‌های کاری ما در بستری قوی‌تر مهیا کرده ... و موجب بهبود ترازنامه ما خواهد شد.»

GT Advanced Technologies

نمودار ارزش هر سهم کمپانی GT Advanced Technologiew طی یک سال گذشته

شرکت GT -- که در زمینه تولید محصولات الکترونیکی (در دو بخش اقلام مصرفی و انرژی)، صفحات خورشیدی و نمایشگر‌های LED نیز فعال است -- اعلام کرده که تا تاریخ 29 سپتامبر 2014 (7 مهر 1393) حدود 85 میلیون دلار موجودی نقدی داشته و اکنون به دنبال آن است که مجوز استفاده از طرح "بدهکارِ مالک" را به دست آورد. گفتنی است بدهکارِ مالک (debtor-in-possession) در آمریکا به فرد یا شرکتی اطلاق می‌شود که باوجود اعلام ورشکستگی، می‌تواند مالک دارایی کنونی خود باشد، حتی اگر بستانکار حق حبس ِدارایی بدهکار را داشته باشد.