دعوی قضایی مجدد مایکروسافت علیه سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سامسونگ Samsung ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : اختلاف مایکروسافت و سامسونگ بار دیگر به دادگاه کشیده شد. بنا به گزارش‌های وال استریت ژورنال و رویترز به نقل از بلاگ مایکروسافت، این کمپانی مجددا علیه سامسونگ شکایتی را به دادگاه فدرال نیویورک تسلیم کرده است.

منازعه قضایی جاری میان دو غول فن‌آوری جهان، در روابط سال‌های اخیر دو کمپانی ریشه دارد. در واقع مایکروسافت و سامسونگ برای پایان بخشیدن به بخشی از رقابت میان خود و همسو شدن نیروهای تولیدی، در ماه سپتامبر سال 2011 (مهر 1390) توافقنامه‌ای امضا کردند که مطابق آن، هر دو کمپانی لایسنس متقابل حق اختراعات یکدیگر را به دست ‌آوردند و در عین حال، سامسونگ متعهد شد به مدت هفت سال به ازای فروش هر گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید مبلغی را به مایکروسافت پرداخت نماید. البته سامسونگ نخستین شرکتی نبود که با مایکروسافت به چنین تفاهمی می‌رسید و پیشتر اچ‌تی‌سی نیز طی قراردادی، شرایط مشابهی را برای استفاده از برخی محصولات تولیدشده توسط مایکروسافت پذیرفته بود و پس از آن نیز شرکت‌های گوناگون دیگری --  منجمله ال‌جی، سونی، ایسر و هون‌های -- به این جرگه پیوستند؛ امری که بنا بر گزارشات، سود حاصل از گوشی‌های اندرویدی را برای مایکروسافت حتی از سود گوشی‌های مجهز به ویندوزفون نیز فراتر برده است.

یکی از دلایل اصلی امضای این تفاهم‌نامه میان مایکروسافت و تولیدکنندگانی چون سامسونگ آن است که در تجهیزاتی مانند گوشی تلفن همراه و تبلت، از سیستم عامل اندروید و نرم‌افزارهای مبتنی بر آن استفاده شده است؛ محصولاتی که مایکروسافت مدعی است برخی از patentهای این شرکت -- مانند روش‌هایی برای نمایش چند پنجره در مرورگر وب -- در آنها به کار رفته است. در نتیجه از دید مایکروسافت، سامسونگ و دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند باید مبلغی را بعنوان حق ثبت اختراع به ازای هر گوشی اندرویدی فروخته‌شده به این کمپانی پرداخت کنند. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، کمپانی‌های مایکروسافت و سامسونگ در توسعه و بازاریابی ویندوز فون نیز با یکدیگر همکاری خواهند نمود و سامسونگ متعهد شده است که در مسیر توسعه این محصول گام‌های جدی بردارد.

ظاهرا پس از خرید کسب و کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا توسط کمپانی مایکروسافت، این همراهی و توافق آسیب دیده است و همین امر پس از چندین ماه به شکایت اخیر مایکروسافت از سامسونگ انجامیده است. به نظر می‌رسد طرف کره‌ای بر این باور است که خرید انجام شده توسط مایکروسافت این شرکت را مستقیما به بازار گوشی‌های هوشمند وارد کرده و از این جهت توافق‌نامه میان دو شرکت از اعتبار ساقط شده است. بر اساس همین تحلیل، کمپانی سامسونگ با تأخیر در پرداخت حق ثبت اختراع به مایکروسافت در سال دوم، اعتراض خود را نشان داد؛ هر چند پس از مذاکرات میان دو کمپانی، در ماه نوامبر سال 2013 (آذر 1392) نسبت به پرداخت یک میلیارد دلار بابت حق ثبت اختراع اقدام نمود؛ اما ظاهرا این امر مسئولان مایکروسافت را قانع نکرده است و از این رو آنها در شکایت نامه قضایی خود، سود ناشی از دیرکرد پرداخت این مبلغ را از سامسونگ طلب کرده‌اند.

مطابق نوشته دیوید هوارد -- نایب رئیس و قائم مقام مشاور عمومی مایکروسافت -- در تاریخ 3 اکتبر 2014 (11 مهر 1393) در سایت مایکروسافت، مدیران این شرکت از طرح شکایت علیه سامسونگ دو هدف عمده را تعقیب می‌کنند. نخست این که مدیران مایکروسافت معتقدند که چون کمپانی متبوع آنها قرارداد مابین دو شرکت را نقض نکرده است، سامسونگ باید مطابق تعهدات خود در متن قرارداد فی‌مابین، وظایف خود را در خصوص توسعه و تولید محصولات مبتنی بر ویندوز فون به انجام رساند. در کنار این امر، چنان که اشاره شد مایکروسافت در پی دریافت سود دیرکرد مبلغ مورد توافق با سامسونگ است؛ مبلغی در حدود 6.9 میلیون دلار که در صورت رأی دادگاه به سود مایکروسافت، باید توسط سامسونگ پرداخت شود.

این شکایت که چندمین مورد قضایی میان غول‌های فن‌آوری هوشمند در روزهای اخیر است، به خوبی اوج‌گیری رقابت میان طرف‌های درگیر در بازار این محصولات را نشان می‌دهد. رقابتی که به سبب نزدیک شدن تکنولوژی‌های تولیدشده توسط کمپانی‌های مختلف و درهم‌تنیدگی شدید محصولات هوشمند با یکدیگر، هر روز بیش از پیش به پرونده‌های قضایی منتهی می‌شود و طرفین برای اثبات حقانیت خود به رأی نهایی قضات نیازمند می‌شوند. در این میان سامسونگ، که یکی از پر مناقشه‌ترین کمپانی‌های جهان است و بارها از سوی تولیدکنندگان مختلف به دادگاه فراخوانده شده است، تاکنون نسبت به آخرین مورد قضایی علیه خود سکوت کرده است. اما آنچه مسلم است، خرید کسب و کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا توسط مایکروسافت فضای حاکم بر توافق سال 2011 میان دو کمپانی را از میان برده است و از این رو صرف نظر از نتیجه دادگاه مرتبط با پرونده فعلی، ادامه همکاری میان دو کمپانی در هاله‌‌ای از ابهام است؛ هر چند هوارد ضمن اعلام پایبندی به قرارداد میان دو کمپانی، اظهار امیدواری کرده که شراکت میان مایکروسافت و سامسونگ ادامه داشته باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا