دعوی قضایی بیتس الکترونیکس علیه مدیرعامل شرکت ROAM

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بیتس Beats ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : بیتس الکترونیکس -- یکی از شرکت‌های تابعه اپل -- استیو لامار، مدیرعامل و مؤسس شرکت ROAM، را به تبلیغات گمراه‌کننده و استفاده غیر قانونی از برند بیتس متهم کرد.

بیتس الکترونیکس یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید هدفون، گوشی(earphone) و اسپیکر است که توسط خواننده رپ و هیپ‌هاپ آمریکایی، آندره رومله یانگ ملقب به دکتر دِره و جیمی آیووین در سال 2006 تأسیس شد و ابتدای آگوست سال جاری (10 مرداد 1393) به کمپانی اپل پیوست و ادامه مسیر تجاری خود را در چارچوب سیاست‌های آن تعریف نمود. به تازگی نزاع قضایی بر سر ایده اولیه محصولات این شرکت درگرفته است و مدیران اپل و بنیانگذاران بیتس، از فردی به نام استیو لامار -- مؤسس و مالک شرکت ROAM -- برای تبلیغ اموری که به گفته آنان گمراه‌کننده بوده است شکایت کرده‌اند. بر اساس مندرجات شکایت‌نامه 18 صفحه‌ای شرکت اپل، لامار متهم است که از طریق ارسال مطالبی با محتوای کذب در محیط مجازی، به دروغ مدعی شده است که یکی از مؤسسین شرکت بیتس الکترونیکس بوده است. بر اساس گزارش هالیوود ریپوتر، این شکایت روز جمعه گذشته مورخ 26 سپتامبر 2014 ( 4 مهر 1393) به دادگاه شمال کالیفرنیا تسلیم شده است و اینک طرفین در انتظار تشکیل جلسات دادگاه خواهند بود.

Beats Complaint against Steve Lamar

تصویر بالا: طرفین دعوی و عناوین اتهامات مطرح شده در دادخواست بیتس الکترونیکس

مطابق گزارش رسانه‌ها، لامار مدعی است که فکر اولیه تولید هدفون‌های خلاقانه نخستین بار از سوی او در جمع مدیران فعلی بیتس مطرح شده است. البته بنیانگذاران بیتس منکر ارتباط اولیه با لامار نیستند زیرا آن گونه که در متن شکواییه آمده است، در ابتدای سال 2006، دکتر دِره، جیمی آیووین و استیو لامار در خصوص تولید هدفون‌ در چارچوب شرکت SLS International و Jibe Audio -- که متعلق به لامار بود -- به توافق رسیدند اما لامار این توافق شفاهی را نقض کرد و به همین دلیل دِره و آیووین علیه لامار اقامه دعوی کردند. در نتیجه این شکایت، مطابق رأی دادگاه، تمام حقوق مادی و معنوی هدفون‌ها اعم از طراحی و نشان تجاری، به دکتر دِره و جیمی آیووین تعلق گرفت. نخستین سری هدفون‌های بیتس در سال 2008، یعنی دو سال بعد از محکومیت لامار به بازار عرضه شد. از این رو بنیانگذاران بیتس ادعای لامار را درخصوص مالکیت یا مشارکت در مالکیت معنوی هدفون‌ها کاملا بی‌اساس می‌دانند.

Dr.Dre and Steve Lamar

تصویر بالا: دکتر دره (سمت چپ) و استیو لامار (سمت راست)

براساس محتوای شکایت‌نامه، لامار در تاریخ 4 سپتامبر 2014 (13 شهریور 1391) به غلط ادعا کرده است که یکی از بنیان‌گذاران بیتس الکترونیکس بوده است. او همچنین ادعا کرده است که یکی از شرکت‌هایش یعنی Jibe Audio، عهده‌دار طراحی و تولید هدفون‌های بیتس بوده است. از دید طراحان این شکایت، ادعاهای متهم از این رو کذب است که او نه تنها از جمله بنیانگذاران بیتس الکترونیکس نبوده است بلکه Jibe Audio نیز به هیچ عنوان در فرآیند طراحی و تولید هدفون‌های بیتس نقشی نداشته. از این رو، از دید شاکیان پرونده با توجه به ادعای کذب لامار، توییت‌ها و پست‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا بی‌پایه است و لامار به صورت پیاپی با توییت کردن این لینک‌ها به این تعبیر اشتباه و ادعای دروغ دامن زده است.

تصویر بالا: بخشی از متون مندرج در سایت شرکت ROAM

شرکت ROAM در پاسخ به این شکایت‌نامه، آن را پر از ادعاهای نادرست خوانده است. از دید این شرکت، با آن که لامار هرگز ادعای همکاری مستقیم با بیتس را نداشته است اما نقش کلیدی او در تولید هدفون‌ها غیر قابل انکار است. مدیران ROAM ابراز امیدواری کردند که راهکار مناسبی برای پایان این منازعه بیابند، هر چند امید چندانی به یافتن چنین راهکاری ندارند. علیرغم پاسخ ROAM و مدیران مرتبط با لامار، بنیانگذان بیتس معتقدند که اگرچه متهم برخی از این ادعاهای غلط و کذب را از رسانه های اجتماعی و منابع آنلاین حذف کرده، اما آثار ناشی از این ادعای دروغ موجب وارد آمدن زیان به بیتس شده است و لامار باید پاسخگوی این زیان‌ها باشد. به علاوه مدیران بیتس در پی آن هستند که با محکومیت احتمالی لامار در دادگاه، مانع ادامه یافتن این ادعاها از سوی او و یا دیگر افراد شوند. ظاهرا لامار در سری جدید محصولات خود – تحت عنوان ROAM Ropes -- از ایده‌هایی مشابه با بیتس بهره گرفته است، امری که به هیچ روی توسط شرکتی چون اپل که با شدت و دقت تمام از حقوق مالکیت معنوی خود پاسداری می‌کند پذیرفتنی نیست.

ROME Ropes

تصویر بالا: Rome Ropes - محصول جدید شرکت ROAM