معرفی دوربین حرارتی Seek Thermal - قابل اتصال به برخی از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیک ترمال Seek Thermal ، دوربین حرارتی Thermographic Camer ، دوربین Camera

واحد خبر mobile.ir : ابزار‌ها و تکنولوژی‌هایی که امروزه با آن‌ها سروکار داریم از مسیری یکسان به دست ما نرسیده‌اند؛ بعضی حاصل پژوهش‌های علمی گسترده و بعضی دیگر نتیجه یک ایده خلاق و دور از ذهن بوده‌اند. حتی بسیاری از تکنولوژی‌ها در ابتدا برمبنای مقاصد نظامی و صرفا به منظور غلبه بر دشمن شکل گرفته‌ ولی بعد‌ها با اقبال اقشار مختلف جامعه مواجه شده‌اند. از نمونه این دستاورد‌ها می‌توان به "دوربین‌های حرارتی" اشاره کرد که به کمک آن‌ها فرد می‌تواند چیز‌هایی را مشاهده کند که با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیست. هرچند تصور داشتن این نوع دوربین‌ها بسیار وسوسه کننده است، اما قیمت گزاف آن‌ها -- که از قدرت خرید مشتریان معمولی بالاتر است -- بسیاری از علاقمندان را ناامید می‌کند. در این میان شرکت نوپای Seek Thermal دست به ابتکار جالبی زده و امکانات یک دوربین حرارتی با کیفیت را در گجتی کوچک و ارزان قیمت گنجانده است.

در روز پنج‌شنبه 25 سپتامبر 2014 (3 مهر 1393) کمپانی Seek Thermal -- واقع در Santa Barbara از توابع کالیفرنیا -- از دوربین حرارتی خود با قیمت 199 دلار رونمایی کرد. این دستگاه کوچک و سبک -- با وزنی حدود 14 گرم -- یک وسیله جانبی بوده و به تنهایی کاربردی ندارد. می‌توانید این دوربین را بر روی تلفن‌های همراه هوشمند سوار کرده و در حالت حرارتی عکس یا فیلم بگیرید.

Seek Thermal

تصویر بالا: دوربین‌های Seek Thermal ویژه آیفون و آیپد (سمت چپ) و دستگاه‌های اندرویدی (سمت راست)

این محصول با تعدادی از گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های اندروید ( 4.4.2 کیت‌کت یا بالاتر) و گوشی‌های آیفون 5 و بالاتر مجهز به نسخه 7 یا بالاتر سیستم‌عامل iOS و نیز تبلت‌های آیپد مینی، آیپد ایر و آیپد 4 سازگار بوده و کاربر می‌تواند آن را از طریق پورت‌های microUSB و Lightning به گوشی خود متصل کند. این دوربین طوری طراحی شده است که منابع گرما را شناسایی کند و قادر است تصاویری با وضوح 156 × 206 پیکسل (معادل 32136 پیکسل حرارتی) تولید نماید. اپلیکیشن به کار‌رفته در این دوربین، امکان آن را فراهم می‌کند که کاربر بتواند تصاویری با 4 حالت مختلف دمانگاری (thermography) تهیه کند و مطابق با سلیقه خود از 9 رنگ مختلف برای نشان دادن میزان حرارت اجسام استفاده نماید.

Seek Thermal

تصویر بالا: دوربین‌های Seek Thermal ویژه آیفون و آیپد (سمت چپ) و دستگاه‌های اندرویدی (سمت راست)

به گفته رابرت اکِر (Robert Acker) -- مدیر عامل Seek Thermal -- این شرکت چندین سال را صرف پیدا کردن راه‌حلی برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول خود کرده است. طبق گفته وی تراشه جدیدی که در ساخت این دستگاه به کار رفته در نتیجه همکاری با شرکت‌های ریتیون (Raytheon، سازنده بزرگ تجهیزات نظامی) و فری‌اسکِیل (Freescale، تولیدکننده انواع ریزپردازنده و کنترل‌گر) به‌دست آمده است. هم‌چنین قطعه مهم دیگر این وسیله، سنسور ارزان قیمت 12 میکرونی آن است که در لنز دوربین تعبیه شده و قادر است اختلاف دما را تا فاصله 305 متری تشخیص داده و بدن انسان را از فاصله 61 متری شناسایی کند.

می‌توانید از این دوربین در مشخص کردن محل نشت آب، پیدا کردن حیوان خانگی خود در تاریکی و یا حتی پی بردن به وجود یک سارق احتمالی در حیاط منزل خود استفاده کنید. شاید در ظاهر این دوربین کاربرد چندانی نداشته و بیشتر جنبه سرگرمی برای افراد داشته باشد، ولی باید گفت کاربران دیگری هم هستند که تنها به دید سرگرمی به این دوربین نگاه نمی‌کنند. به عنوان مثال شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از این وسیله برای شناسایی نقاط ضعیف‌تر در بدنه هواپیما‌ها استفاده کرده و از بروز شکستگی‌های ناخواسته جلوگیری کنند. به‌علاوه، از آنجا که این دوربین قابلیت شناسایی انسان در تاریکی شب را دارد، می‌تواند مورد استفاده ارتش و ارگان‌های نظامی و انتظامی نیز واقع شود. هم‌چنین طیف گسترده‌ای از شرکت‌های فعال در صنایع پزشکی، دریایی، گردشگری و ... نیز ممکن است مطابق با نیاز خود، کاربرد‌های جدیدی برای این دوربین پیدا کنند.

Seek Thermal

تصاویر بالا: نمونه‌هایی از کاربردهای تصاویر حرارتی

البته Seek Thermal تنها دوربین حرارتی موجود در بازار نیست. از دوربین‌های حرارتی مطرح می‌توان به Flir i3 (با قیمت 1195 دلار)، Flir E5 (با قیمت 1495 دلار)، Fluke TiS Thermal Image (با قیمت 1769.95 دلار) و Flir One اشاره کرد که این مورد اخیر از رقبای Seek Thermal محسوب می‌شود. دوربین حرارتی Flir One -- با قیمت 300 دلار -- تنها با iOS سازگار بوده و مثل یک قاب محافظ بر روی گوشی‌های آیفون قرار می‌گیرد و با وزن نسبتا زیادش ممکن است برای کاربر مزاحمت ایجاد کند؛ ولی در مقایسه با Seek Thermal از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهتری برخوردار است. ناگفته نماند که دوربین دیگری به نام Black & Decker TLD 100 Thermal Leak Detector نیز با قیمت باورنکردنی 28.02 دلار تولید شده، ولی به گفته رابرت اکِر نمی‌توان آن را دوربین حرارتی نامید، چرا که در این دوربین خبری از تصویر حرارتی نیست و این وسیله «وقتی که در فاصله بسیار نزدیکی از اجسام نگه داشته شود، تنها دمای سطحی اجسام را مشخص می‌کند.» علاقمندان به دوربین حرارتی Seek Thermal می‌توانند این محصول را از وبسایت رسمی این شرکت، سایت آمازون و در آینده نزدیک از فروشگاه‌های خرده‌فروشی این محصول در سراسر آمریکا خریداری کنند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا