دلایل برتری بی‌بی‌ام بر آی‌مسیج در توانایی دفع اسپم

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/6/7        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : اسپم Spam ، امنیت Security ، اپل Apple ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir :  آی‌مسیج (iMessage) اپل سیستم خوبی برای فرستادن پیام‌های بدون هزینه و با سرعت بالا است. اما به تازگی اخباری مبنی بر آلوده شدن این سیستم توسط اسپمر‌ها منتشر شده است. می‌توان گفت آن‌ها راهی ارزان و آسان را برای تبلیغ اجناس انتخاب کرده‌اند. در این شرایط بلک‌بری -- که به دنبال محکم کردن بیش از پیش جای پای خود در بازار پیام رسانی موبایل است -- از فرصت استفاده کرده و از طریق انتشار نوشته‌ای امنیت استفاده از پلت فرم پیام رسانی‌اش -- که بی‌بی‌ام (BlackBerry Messenger) نام دارد -- را به کاربرانش یاد آوری کرده است.

یک سال پیش تام لندسمن -- که برای شرکت امنیتی و ضد اسپم Cloudmark کار می‌کند -- گفته بود هرگز در iMessage اسپم ندیده است. اما او و شرکتش اکنون می‌گویند به لطف عملیاتی به شدت تهاجمی که توسط یک تولیدکننده جانک میل صورت گرفت، در حال حاضر 30% پیام‌های اسپم موبایل مربوط به iMessage است.

ارسال پیام‌های اسپم تنها برای تبلیغات نبوده و بسیاری از این گونه پیام‌ها به منظور هک کردن و نفوذ در کامپیوتر و موبایل‌ها انجام می‌شود. با توجه به رواج استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌های شخصی توسط کارمندان برای انجام وظایف در محیط کار، نفوذ اسپمرها به حساب کاربری آن‌ها، امکان صدمه دیدن امنیت سازمانی را نیز به وجود می‌آورد. یکی از دلایل سادگی نفوذ در حساب‌های کاربری iMessage اپل آسان بودن عضویت در این شبکه است -- که تنها به ارائه یک آدرس ایمیل نیاز داد. به گفته‌ی لندسمن اگر شخصی چندین حساب کاربری در دست داشته باشد در مدت 10 دقیقه می‌تواند تعداد بسیار زیادی پیام را ارسال کند.

همچنین یک پارچه بودن کامپیوتر‌های اپل (مک‌بوک و آیمک) و دستگا‌ه‌های موبایل آن (آیفون و آیپد) تولید و فرستادن پیام‌های اسپم در iMessage را ساده کرده است. چرا که اسپمرها می‌توانند تنها با نوشتن یک اسکریپت Mac Os به تمامی دستگاه‌های اپل پیام ارسال کنند. اکثر اوقات آن‌ها برای فرستادن پیام به شماره تلفن همراه نیاز دارند اما اگر کاربر ‌iMessage آدرس ایمیل خود را نیز افزوده باشد ارسال اسپم از طریق آدرس ایمیل نیز امکان پذیر می‌شود. هم‌چنین در اپل با وارد کردن هر شماره تلفن همراه می‌توان از عضویت صاحب شماره مورد نظر در شبکه iMessage مطلع شد. با استفاده از این امکان اسپمر‌ها می‌توانند فهرست بلند بالایی را از اعضای این شبکه تهیه کرده و برای آن‌ها پیام ارسال کنند.

BBM vs iMessage

تصویر بالا: iMessage (راست) در مقابل BBM (چپ)

شرکت بلک‌بری در طی پستی که منتشر کرده‌ است 5 دلیل برای ارجحیت بی‌بی‌ام بر iMessage را متذکر شده که همه این دلایل بر توانایی بی‌بی‌ام در جلوگیری از اسپم مربوط می‌شوند:

  1. بی‌بی‌ام به گونه‌ای طراحی شده است که از 85 میلیون کاربرش در برابر اسپم‌ها محافظت می‌کند. در iMessage هر کس می‌تواند با داشتن شماره‌ی موبایل یا اپل آی‌دی دیگری برای او پیام ارسال کند. اما در بی‌بی‌ام با توجه به سیستم "دعوت و پذیرفتن" کاربر کنترل بیشتری بر پیام‌های دریافتی دارد. یعنی برای رد و بدل کردن پیام‌ هر دو طرف باید با پیام رسانی با یکدیگر موافقت کرده باشند.
  2. بی‌بی‌ام به شما امکان کنترل کردن می‌دهد. به دلیل سیستم امنیتی داخلی بی‌بی‌ام هیچ اسپمی در آن وجود ندارد. کاربر‌ها کنترل فهرست کانتکت خود را در دست دارند و هرکس تنها می‌تواند به افراد فهرست کانتکت پیام ارسال کند. شما نمی‌توانید انتخاب کنید که چه کسی در خانه‌ی شما را می‌زند اما می‌توانید انتخاب کنید که در خانه را باز کنید یا خیر. در بی‌بی‌ام هرکسی می‌تواند برای شما درخواست افزوده شدن به فهرست کانتکت ارسال کند اما شما مجبور به پذیرفتن درخواست نیستید.
  3. بی‌بی‌ام از مسائلی که موجب آسیب رسیدن به امنیت می‌شود جلوگیری می‌کند. حفظ حریم خصوصی مهم‌ترین موضوع در iMessage و اسپم است. در بی‌بی‌ام ارسال پیام تنها به افراد تایید شده امکان پذیر است و این گونه بی‌بی‌ام از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کند. خدمات پیام رسانی سازمانی مطمئن بلک‌بری -- موسوم به BBM Protected -- با اضافه نمودن یک لایه پیشرفته رمزگذاری به امنیت بی‌بی‌ام افزوده است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که در طی ارسال پیام‌ها از عدم نفوذ جاسوس یا هکر‌ها به پیام‌های خود اطمینان یابید.
  4. بی‌بی‌ام به شما این امکان را می‌دهد که از خود در برابر پیام‌های ناخواسته محافظت کنید. اگر پیام اسپم یا تبلیغ برای شما ارسال شود -- که احتمال آن بسیار کم است -- تنها با بلاک کردن فرد عضو کانتکت می‌توانید از دسترسی و دریافت پیام از سوی او جلوگیری کنید.
  5. امکانات ضد اسپم بی‌بی‌ام بر روی هر پلت‌فرمی اجرا می‌شود. در بی‌بی‌ام هر فرد با هر دستگاهی PIN مخصوص به خود را دارد که برای هر کاربر منحصر به فرد است. بی‌بی‌ام یک شبکه‌ی مولتی پلت‌فرم واقعی است که به شما این امکان را می‌دهد که در امنیت کامل با کاربران بلک‌بری، iOS، ویندوز فون و اندروید – یعنی تمام گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها -- پیام رد و بدل کنید. اما iMessage تنها برای محصولات اپل قابل استفاده است.

به گفته‌ی لندسمن در سال گذشته هیچ محدودیتی در سرعت ارسال پیام‌های iMessage وجود نداشته است اما اخیرا با نفوذ هکرها کمپانی اپل محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. همچنین کاربران iMessage می‌توانند به چند طریق محدود از دریافت اسپم جلوگیری کنند. یکی از این راه‌ها ارسال اسکرین شات پیام اسپم به همراه آدرس ایمیل یا شماره اسپمر و تاریخ و ساعت دریافت پیام برای اپل از طریق ایمیل است. طبق گزارشات متاسفانه این روند به کندی انجام می‌گیرد. به نظر می‌رسد شرکت اپل باید به دنبال راه حلی اساسی برای مبارزه با پیام‌های اسپم و حفظ موقعیت iMessage در میان کاربرانش باشد.

منبع : BlackBerry