کناره‌گیری استیو بالمر از هیأت مدیره مایکروسافت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/6/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : استیو بالمر Steve Ballmer ، ساتیا نادلا Satya Nadella ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  استیو بالمر که در اوایل فوریه سال گذشته پس از 14سال، از سمت مدیرعاملی مایکروسافت استعفا داده بود، روز سه‌شنبه 19 آگوست 2014 (28 مرداد 1393) به طور رسمی از عضویت در هیأت مدیره مایکروسافت نیز کناره‌گیری کرد و به این ترتیب به تمامی ارتباطات کاری خود با این شرکت پایان داد.

بالمر با انتشار نامه‌ای، که سایت مایکروسافت آن را رسماً منتشر کرده است، خطاب به ساتیا نادلا -- مدیر عامل فعلی شرکت -- کناره‌گیری رسمی خود را از فعالیت‌های مایکروسافت اعلام کرده است. در زیر بخش‌هایی از این نامه آمده است:

ساتیای عزیز،

شش ماه از بازنشستگی من و انتخاب تو به عنوان مدیر عامل مایکروسافت گذشته است و من در این مدت، به موضوعات زندگی‌ام، مالکیت سهام مایکروسافت و درگیری با امور شرکت اندیشیده‌ام و به نتایجی رسیده‌ام که می‌خواهم با تو در میان بگذارم. می‌دانم که ماه آگوست، ماهی کلیدی است که در طول آن شرکت اعلامیه مجمع عمومی سهامداران را آماده می‌کند و به همین جهت شاید از نظر زمانی نیز هنگام فکر کردن به چنین مسائلی است.

پیش از هر چیز باید بگویم که مایکروسافت حاصل یک عمر کار من است که به آن افتخار می‌کنم و از دیدن آنچه پیش روی شرکت و تیم رهبری‌کننده آن قرار دارد بسیار هیجان‌زده هستم. البته چالش‌هایی نیز در پیش رو هستند اما فرصت‌ها در قیاس با آنها بسیار بیشترند. هیچ شرکتی در جهان ترکیب مهارت‌های نرم‌افزاری، ابری و سخت‌افزاری مایکروسافت را در اختیار ندارد. ما امتیاز سرمایه‌گذاری بر فرصت‌های بلندمدت را در کنار بهره‌گیری از عملکردهای کوتاه مدت پیش روی خود داریم. تو اینک در آستانه‌ی شروعی خاص و هیجان‌انگیز ایستاده‌ای.

...

من حتی تا پایان آخرین روز کاری‌ام در مایکروسافت نیز به دوران پس از فعالیت مشترک با شرکت نیاندیشیده‌ام. در شش ماه گذشته و پس از ترک سمت مدیر عاملی، مشغله‌های بسیاری داشته‌ام و مسائل مرتبط با [باشگاه] کلیپرز، مشارکت‌های اجتماعی و مدنی و مطالعه و آموزش زمان زیادی از من گرفته است. به رویکرد شرکت در خصوص موبایل و شبکه ابری ایمان دارم و تأکید عمده بر خلاقیت در مورد پلت‌فرم‌ها و Productivity و فراهم آوردن ظرفیت‌های بیشتر در ارتباط با دستگاه‌ها و سرویس‌ها به عنوان محرکه‌های اصلی هسته کسب و کار را رویکردی کاملا صحیح می‌دانم.

...

حال با توجه به اعتمادی که به من شده و تعهدات جدید، تصور می‌کنم که ادامه فعالیت در هیأت مدیره برایم عملی نیست و بهتر است که از عضویت در آن کناره‌گیری کنم. در واقع قرار گرفتن میان یک برنامه آموزشی جدید و آغاز فصل جدید ان.‌بی.‌ای (N.B.A) باعث می‌شود که این جدایی بلافاصله اجرایی گردد.

من به این مجموعه افتخار می‌کنم و از مالکیت سهام خود سود خواهم برد. قول می‌دهم که ، به عنوان یکی از سهامداران به هر شکلی که بتوانم پشتیبان و مشوق مدیریت متهوارانه در این شرکت باشم..

با آرزوی بهترین‌ها

استیو

استیو بالمر از جهات بسیاری مدیری منحصر به فرد برای مایکروسافت محسوب می‌شد و صرف نظر از آنکه دورانی طولانی و از جنبه‌هایی موفق را در حیات مایکروسافت مدیریت کرد، به سبب حرکات عجیب و غریب و شخصیت پرانرژی خود شهرت بسیاری دارد. رفتارها و گفتارهای دیوانه‌وار او در جلسات سخنرانی و فریادهای عجیب برای تشویق حاضران و یا پرسنل شرکت یقینا در خاطره‌ها باقی خواهد ماند. او چنانکه خود اشاره کرده است، تیم بسکتبال لس‌آنجلس کلیپرز را به بهایی معادل دو میلیارد دلار خریداری کرده و در نامه‌ای که به نادلا نوشته نیز از شغل جدیدش در این حوزه یاد کرده است.

Steve Ballmer - Los Angeles Clippers

ساتیا نادلا، مدیرعامل فعلی مایکروسافت نیز که جانشین بالمر شده است، در نامه‌ای ضمن اعلام حمایت از این تصمیم، از خدمات بالمر تشکر کرده است:

استیو،

در ابتدا از تو برای تمام حمایت‌هایی که در طول امسال در خلال طی شدن مراحل انتقال من داشتی و همین طور برای 34 سال گذشته سپاسگزارم. کار با تو فرصت مغتنمی بود و چیزهای زیادی از تو آموختم. تحت رهبری تو ما توانستیم شالوده‌ای چنان استوار بنا کنیم که بتوانیم به ساختن بر روی آن ادامه دهیم -- و مایکروسافت در جهانی که فناوری‌های موبایل و ابری حرف اول را در آن می‌زند به پیش خواهد رفت.

در حقیقت با آنکه جای خالی رهبری و بینش تو در هیأت مدیره به شدت احساس خواهد شد، اما من به تصمیم تو احترام می‌گذارم و از آن حمایت می‌کنم.

در مسیر جدیدی که در پیش گرفته‌ای نیز یقین دارم که فعالیت تو اثرگذاری، شجاعت و احساساتی مشابه با آنچه در مایکروسافت ایجاد کردی را به ارمغان خواهد آورد و ما برای تو موفقیت فوق‌العاده‌ای را آرزو می‌کنیم. همچنین در انتظار همکاری با تو به عنوان یک سهامدار خواهم بود.

از طرف همه افراد مایکروسافت و اعضای هیأت مدیره از تو تشکر می کنم.

ساتیا

البته این کناره‌گیری چندان دور از ذهن نبود و شایعات پراکنده از احتمال این امر حکایت داشت. طبیعی است که حضور مدیرعاملی با دیدگاه‌های متفاوت در کنار مدیرعامل پیشین می‌تواند به موقعیت‌های دشواری منتهی شود. خود بالمر نیز در نامه کناره‌گیری به صورت ضمنی به این مساله اشاره کرده است که که « مایکروسافت باید جسور باشد و برای رسیدن به موفقیت، ریسک‌های بزرگ کند» زیرا کمپانی بر محور دیدگاه نادلا مبنی بر "mobile-first, cloud-first world" (اولویت تکنولوژی‌های موبایل و ابری) پیش می‌رود و این مسیر متفاوتی که نادلا می‌کوشد شرکت را در آن هدایت کند، احتمالا مورد پذیرش بالمر نبوده است.

ظاهرا سایر اعضای شرکت نیز از دشواری‌های حضور بالمر در هیأت‌ مدیره آگاه بوده‌اند. به علاوه سیاست‌های بالمر همواره مخالفان جدی داشته است و به طور مثال، دیوید آینهورن -- مدیر صندوق تأمین Capital Greenlight -- در سال 2011 دوران مدیریت او را «بزرگترین تهدید برای سهام مایکروسافت» نامید. برخی دیگر نیز توسعه کسب ‌و کار آنلاین مایکروسافت را عامل از دست رفتن منابع مالی شرکت می‌دانستند و از همین زاویه عملکرد بالمر را مورد نقد قرار می‌دادند.

Steve Ballmer

حال با آنکه کناره‌گیری رسمی بالمر از هیأت ‌مدیره می‌تواند جایگاه مدیرعامل جدید را تقویت کند و به نوعی، برتری دیدگاه منتقدان او را در سطوح تصمیم‌گیری تثبیت نماید، اما این جدایی به معنای قطع ارتباط کامل بالمر با شرکت نیست و چنانکه خود اشاره کرده است، نقش سهامدار همچنان برای او محفوظ باقی خواهد ماند. این اشاره، جدای از تلاش برای تقویت و روحیه‌بخشی به تیم جدید به صورت ضمنی و پنهان بر این نکته نیز تاکید می‌کند که بالمر همچنان از جایگاه یک سهامدار توانایی اثرگذاری بر سیاست‌های شرکت را خواهد داشت و شاید در خصوص تصمیمات کلان و سرنوشت‌ساز از این موقعیت و جایگاه خود استفاده نماید.