معرفی پردازنده اکسینوس 5430 سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1393/6/1        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، آرم ARM ، پردازنده Processor ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : اکسینوس 5430 -- محصول جدید سامسونگ -- نخستین پردازنده‌ اپلیکیشن موبایل (Mobile Application Processor) است که با بهره‌گیری از فن‌آوری 20 نانومتری (High-k Metal Gate) HKMG ساخته شده است. اولین دستگاهی که در آن از اکسینوس 5430 استفاده شده سامسونگ گلکسی آلفا است که چندی پیش از آن رونمایی شد و گفته می‌شود در ماه سپتامبر روانه بازار خواهد شد.

اکسینوس 5430 دست آوردی منحصر به فرد است که در مقایسه با پردازنده‌های قبل خود ویژگی‌های مهمی را دارا است. مهم‌ترین ویژگی این پردازنده استفاده از فناوری 20 نانو متری در آن است که سبب می‌شود با وجود قدرتمند بودن این پردازنده مصرف انرژی آن کاهش یابد که میزان این کاهش بنا به گفته سامسونگ تا 25 درصد است.

با وجود آن که هنوز هم از ترانزیستور تخت در این محصول استفاده شده است اما ایجاد چند تغییر مهم موجب شده است که پردازنده 20 نانومتری HKMG نسبت به پردازنده‌ی 28 نانومتری HKMG سابق پیشرفت بزرگی به حساب آید. گیت دی‌الکتریک در نمونه جدید بر خلاف نمونه قبلی که در ابتدای فرایند ساخت ترانزیستور شکل می‌گرفت، در انتهای این فرایند شکل می‌گیرد. این عمل موجب می‌شود در طی فرایند ساخت با تغییرات دمایی به وجود آمده آسیبی به آن وارد نشود. همچنین استفاده از دی الکتریک lower-k (دارای ثابت دی‌الکتریک پائینتر) در اتصال لایه‌ها موجب کاهش ظرفیت الکتریکی میان فلزات خواهد شد. و در آخر بهره‌ گیری از فناوری پیشرفته کشش سیلیکونی باعث بهبود جریان در ترانزیستور می‌شود که می‌تواند سبب کاهش مصرف انرژی و افزایش کارآیی گردد. در نهایت می‌توانیم انتظار 125 میلی‌ولت کاهش ولتاژ را داشته باشیم که با کاهش 25 درصدی توان مصرفی که سامسونگ مدعی آن است سازگار است.

Samsung Exynos 5430

ویژگی دیگر 5430 پشتیبانی آن از نمایشگر‌های با رزولوشن بالا مثل (2560x1440) WQHD  و (2560x1600) WQXGA است که ویژگی ممتازی به حساب می‌آید.

اما در قسمت CPU تغییرات مهمی نسبت به اکسینوس 5420 و 5422 به وجود نیامده است. تنها تغییرات کوچکی در فرکانس هسته‌های A15 و A7 است که به ترتیب به 1.8 و 1.3 گیگاهرتز افزایش پیدا کرده‌اند. و اما تغییر بزرگتری که می‌توان به آن اشاره کرد ارتقای معماری هسته‌های CPU است که از نسخه r2p4 به نسخه جدیدتر r3p3 تغییر یافته است. انتظار می‌رود این تغییر موجب کاهش مصرف انرژی و عملکرد بهتر بخش CPU از SoC شود. در قسمت GPU نیز تغییر کوچک ایجاد شده، تغییر فرکانس آن در Mali T628MP6 به 600 مگاهرتز است.

از جمله ویژگی‌های دیگر، بهره‌گیری اکسینوس 5430 از سخت‌افزار رمزگشای HEVC است که توانایی رمزگشایی آن را با Qualcomm’s Snapdragon 805 برابری می‌کند. همچنین در قسمت مربوط به پردازش صدا از پردازنده‌ی کمکی Cortex A5 به نام Seiren استفاده شده است. با استفاده از این زیر‌سیستم جدید امکان پردازش و پخش انواع فایل‌های مربوط به صدا به وجود می‌آید و رمزحوانی فایل هایی به سادگی MP3 تا فایل‌های DTS یا DS1 Dolby فراهم می‌شود. همچنین در آن از تراشه‌ای حساس به صدای کاربر استفاده شده است که می‌توان آن را برای روشن کردن صفحه نمایشگر دستگاه به کار برد.

Samsung Exynos 5430

بخش حافظه همان گونه که بوده باقی مانده‌است و از رابط 2x32-bit LPDDR3 استفاده می‌کند و قادر است فرکانس‌های تا اندازه 2133 مگاهرتز یا 17 گیگا بایت بر ثانیه را متحمل شود. همان گونه که انتظار می‌رفت تغییری در اندازه‌ی حافظه نهان L2 ایجاد نشده و 2 مگابایت برای هسته‌ی A15 و 512 کیلوبایت برای هسته‌ی A7 در نظر گرفته شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا