قفل‌گشایی تلفن همراه به‌زودی در آمریکا بار دیگر قانونی خواهد شد

نمایش خبر

تاریخ : 1393/5/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آنلاک - شکستن قفل Unlock ، آمریکا USA

واحد خبر mobile.ir :  با تایید مجالس سنا و نمایندگان ایالات متحده آمریکا، قفل‌گشایی (unlocking) گوشی‌های تلفن همراه در آینده نزدیک در آمریکا بار دیگر صورت قانونی خواهد یافت.

قراردادهای تجاری میان تولیدکنندگان گوشی و اپراتورهای ارائه دهنده خدمات، یکی از رویه‌های تجاری معمول در بازار موبایل است. بر اساس چنین قراردادهایی، شرکت تولیدکننده، طراحی و عرضه گوشی‌ تلفن همراه را به نحوی انجام می‌دهد که کاربر تنها امکان استفاده از یک اپراتور را داشته باشد. بر این اساس، قفل‌گشایی یا آنلاک نمودن به طور معمول به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن کاربران قفل (lock) دستگاه‌های گوشی خود را می‌شکنند تا امکان استفاده از اپراتورهای متفاوت برایشان فراهم شود.

کتابخانه کنگره آمریکا که قانون‌گذاران را در تدوین قانون کپی‌رایت این کشور یاری می‌کند، در سال 2012 و در پی تصمیمی عجیب و بحث‌برانگیز، گزارش بازبینی قانون کپی‌رایت آمریکا را منتشر کرد و در آن قفل‌گشایی گوشی‌های موبایل را حتی پس از اتمام قرارداد نیز ممنوع و غیرقانونی اعلام کرد.

این قانون منتقدان بسیاری داشت. این افراد معتقد بودند که غیر قانونی شدن قفل‌گشایی می‌تواند به بسیاری از مشتریان زیان برساند. در واقع مشتریانی که می‌خواهند در هنگام سفر از تلفن خود در خارج از آمریکا استفاده کنند، کسانی که قصد تعویض اپراتور خود را دارند و گروهی که قصد فروش تلفن خریداری‌شده از طریق یک شرکت بی‌سیم را دارند، از دیدگاه این گروه از منتقدان با اجرای این قانون متضرر می‌شدند.

پس از انتشار این گزارش، بیش از 114 هزار کاربر موبایل در آمریکا دادخواستی اینترنتی را برای لغو تصمیم کنگره آمریکا به امضا رساندند و کاخ سفید را به حمایت از تصمیم خود و لغو مصوبه کنگره وادار نمودند. برخی این رویداد و تصویب توافق‌نامه 12 دسامبر را پیروزی تاریخی در حوزه آزادی انتخاب کاربران در آمریکا ارزیابی می‌کنند.

US Operators

این قانون جدید که قانون "آزادسازی انتخاب مشتری و رقابت بی‌سیم" نامیده می‌شود، روز 25 جولای 2014 (3 مرداد 1393) با 295 رأی موافق دربرابر 114 رأی مخالف به تصویب رسید. بر اساس این قانون، کتابخانه کنگره آمریکا موظف است به شرکت‌ها یا اشخاص ثالث اجازه دهد به طور قانونی، موبایل‌های خریداری شده از یک اپراتور را قفل‌گشایی نمایند. قرار است این قانون در سال 2015 و پس از آن هر سه سال یکبار توسط این نهاد بازنگری شود و تا زمان تغییر شرایط ملاک عمل خواهد بود. البته احتمال غیرقانونی شدن مجدد قفل‌گشایی در سال آینده اندک است، اما یقینا مباحث جاری در این زمینه ادامه می‌یابد. اوباما نیز اعلام کرده است که این لایحه را تایید می‌کند تا اجرای آن به صورت قانونی آغاز شود. این امر به عنوان « گامی دیگر در راستای انعطاف‌پذیری بازار و امکان تهیه گوشی تلفن مطابق نیازها و بودجه هر آمریکایی» تحسین اعضای کنگره را برانگیخت.

قانون آزادسازی انتخاب مشتری و رقابت بی‌سیم به پیشنهاد باب گودلت ارائه شده است. سناتور چاک گراسلی، از دیگر حامیان این طرح بر این باور است که قانون جدید، با توجه به وابستگی روزافزون جامعه به ارتباطات سیار، تاثیر مستقیمی بر زندگی تمام آمریکایی‌ها خواهد داشت و رقابت و قدرت انتخاب مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد. در چارچوب این قانون که از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه حمایت می‌شود، « قوانین کپی‌رایت، مرتبط با گوشی‌های تلفن همراه تحت معافیت قرار می‌گیرد و همچنین کتابخانه کنگره موظف است امکان اِعمال این معافیت در خصوص تبلت‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهد.» پیش از این قفل‌گشایی جرمی بود که می‌توانست تا 5 سال زندان را به دنبال داشته باشد. اما لورا موی معتقد است که با رأی مجلس نمایندگان و حذف جرم بودن این اقدام، بسیاری از مشکلات پیش روی مشترکین تلفن همراه کاهش خواهد یافت.

بدین ترتیب، برآیند نظرات در خصوص قانونی‌شدن قفل‌گشایی به وضوح مثبت است و به نظر می‌رسد این قانون با حاکم ساختن شرایط جدیدی بر بازار گوشی‌های موبایل، می‌تواند بر تحرک بازار افزوده و موجب فشار بیشتر بر تولید‌کنندگان، برای تولید محصولات انعطاف‌پذیرتر با قیمت رقابتی گردد. امری که بی‌شک به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود.

منبع : npr.org


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا