مسنجر بلک‌بری به ویندوز‌فون هم رسید

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پیام رسان Messenger ، پیام‌رسان بلک‌بری BBM (BlackBerry Messenger) ، بلک بری BlackBerry ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : همزمان با فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، شاهد استقبال گسترده اقشار مختلف جامعه از برنامه‌های پیام رسان یا همان مسنجر‌ها مانند WhatsApp، Viber، Line و ... بوده‌ایم. ارزش این پیام‌رسان‌ها با علنی شدن پیشنهاد 19 میلیارد دلاری فیس‌بوک برای خرید WhatsApp در فوریه 2014 بیش از پیش مشخص گردید.

در این میان، کمپانی بلک‌بری -- که سهم زیادی از بازار تلفن‌های همراه هوشمند را از دست داده بود --  تصمیم گرفت این بار از درگاه برنامه‌های مسنجر وارد شود و از این رو شروع به گسترش برنامه BBM نمود. BBM (پیام‌رسان بلک‌بری یا BlackBerry Messnger) در ابتدا پیام‌رسان اختصاصی گوشی‌های بلک‌بری بود، ولی این شرکت در اواخر سال گذشته با عرضه نسخه‌های iOS و اندروید این برنامه نشان داد که قصد رقابت جدی با دیگر مسنجر‌ها را دارد. به تازگی این شرکت نسخه بتای این برنامه را برای ویندوزفون نیز عرضه کرده است که در ابتدا به صورت محدود و دعوتی در فروشگاه برنامه‌های ویندوزفون عرضه می‌شود.

توسعه مسنجر بلک‌بری به دیگر پلتفرم‌ها بخشی از استراتژی این کمپانی برای بقا در بازار به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد این راهبرد تا حد زیادی موثر بوده زیرا عرضه نسخه‌های iOS و اندروید این برنامه در اواخر سال گذشته، باعث شد تا 40 میلیون کاربر رسمی به جمع کاربران بلک‌بری اضافه شود. در ماه فوریه نیز جف گدوی (Jeff Gadway) -- مدیر بخش تولید و بازاریابی برند BBM -- به کاربران این وعده را داده بود که در تابستان نسخه جدید این برنامه برای ویندوزفون عرضه خواهد شد. به گفته مسئولان بلک‌بری این اقدام در نتیجه درخواست‌های مکرر کاربران ویندوزفون صورت گرفته است.

BlackBerry Headquarters

به گفته تیم طراح، در اولین نسخه عرضه شده این مسنجر برای ویندوزفون، هدف آن است که کاربران جدید، اشتراک گذاری را در محیط امن و سریع BBM تجربه کنند. کاربران قادر خواهند بود تا با یک یا چندین مخاطب گفتگو کنند و همزمان تصاویر، پیام‌های صوتی، مخاطبین و موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذارند. گروه‌های BBM امکان در ارتباط بودن با 50 مخاطب را فراهم می‌کند. علاوه بر گفتگو‌های گروهی خصوصی، گروه‌های BBM یک آلبوم عکس مشترک در اختیارتان قرار می‌دهد که در آنجا اعضای گروه می‌توانند درباره عکس‌ها، تقویم‌ها و لیست‌های مشترک به گفتگو بپردازند. به منظور دسترسی سریع‌تر به تعداد کثیری از مخاطبین، قابلیت ارسال همزمان پیام به چند نفر (Broadcast Message) نیز در این نسخه تعبیه شده است.

در وبلاگ بلک‌بری آمده است: « مشتریان خواهان اپلیکیشن‌های ساده، با قابلیت استفاده آسان و طراحی زیبا هستند. در طی چند نسخه عرضه شده اخیر تلاش کرده‌ایم که استفاده از BBM تا حد امکان برای کاربران ساده شود تا بتوانند کار‌هایی نظیر ثبت نام، ورود و اضافه کردن مخاطبین را با سهولت بیشتری انجام دهند. در رابطه با طراحی برنامه، همواره شنیده‌ایم که کاربران تمایل دارند یک مسنجر بومی (native) داشته باشند. به این معنا که تجربه کار کردن با مسنجر، احساسی مشابه با تجربه کار کردن با محیط گوشی خودشان را به آنان منتقل کند چرا که به محیط گوشی خود عادت کرده‌اند.» شایان ذکر است که محیط کنونی این نسخه از BBM، همخوانی فراوانی با واسط کاربری ویندوزفون دارد.

واسط کاربری نسخه ویندوزفون BBM بر سه قسمت کلیدی -- که در واقع هسته این برنامه به حساب می‌آیند -- استوار شده است: مخاطبین، گفتگو‌ها و فید‌ها.

مخاطبین (Contacts)

در این قسمت می‌توانید تمام مخاطبین BBM خود را -- اعم از شخص یا گروه -- پیدا کنید. در پایین صفحه مخاطبین، می‌توانید به جستجوی یک مخاطب بپردازید، دوست‌یابی کنید، یک گروه BBM جدید تشکیل دهید یا چندین مخاطب را برای آغاز یک گفتگوی چند نفره انتخاب کنید و در نهایت یک پیام را همزمان به چندین نفر ارسال کنید.

از جمله کار‌های جالب دیگر در این قسمت این است که به منظور سهولت در دسترسی به یک یا چند مخاطب خاص، می‌توان آن مخاطب را به منوی استارت منتقل کرد. در این صورت با انتخاب آن مخاطب از منوی استارت، بلافاصله پنجره گفتگو با آن فرد برای شما باز خواهد شد.

گفتگو‌ها (Chats)

صفحه گفتگو‌ها صفحه ای است که به تنهایی تمام گفتگو‌های شما در BBM، از جمله گفتگو‌های گروهی، گفتگو‌های چند نفره و گفتگو‌های دو نفره را برایتان به نمایش در‌می‌آورد. در حین گفتگو گزینه‌های متعددی برای به اشتراک‌گذاری در اختیار دارید. می‌توانید تصویری را از دوربینتان ضمیمه کنید، یک پیام صوتی اضافه کنید، مخاطبی را ارسال کنید، تصویری از گالری خود را به اشتراک بگذارید و یا موقعیت مکانی خود را بفرستید.

BlackBerry for Windows Phone

فید‌ها (Feeds)

فید‌ها شما را در جریان تک تک اتفاقاتی که برای مخاطبان می‌افتد قرار می‌دهند. مثلا در این قسمت متوجه خواهید شد که یک مخاطب چه زمانی وضعیت یا عکس پروفایل خود را به‌روز‌رسانی می‌کند. اگر می‌خواهید راجع به یکی از به‌روز‌رسانی‌های آنها گفتگو کنید، کافیست اسم مخاطب مورد نظر را لمس کنید تا با این شخص وارد گفتگو شوید. هم‌چنین در این بخش می‌توانید خیلی سریع وضعیت خود را به‌روز کنید و دیگران را از آخرین کاری که قصد انجامش را دارید و یا ایده‌ای که در سر دارید باخبر سازید.

با وجود اینکه چند روزی بیشتر از عرضه نسخه بتای BBM در استور ویندوزفون نمی‌گذرد، امکان دسترسی به آن با محدودیت مواجه شده است. بدین شکل که بلک‌بری برای افرادی که خواهان استفاده از این برنامه هستند، یک صفحه ثبت نام در نظر گرفته است که برای ورود، کاربران ملزم به داشتن شناسه بلک‌بری و حساب کاربری BlackBerry BetaZone هستند. البته مشکل به اینجا ختم نمی‌شود چرا که از صبح جمعه 20 تیر 1393 (11 جولای 2014) اعلام شد که ظرفیت تکمیل گشته و در صورت ثبت نام، تنها نام افراد به لیست انتظار اضافه می‌شود تا در صورت افزایش ظرفیت در آینده به آنان اطلاع رسانی شود. به نظر می‌رسد بلک‌بری قصد دارد ابتدا این نسخه را به دست تعداد معدودی از تست‌کننده‌ها بسپارد و در مرحله بعد نسخه بتای عمومی تری را در اختیار کاربران قرار دهد.

منبع : Inside BlackBerry


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا