بازگشت HTC به سود عملیاتی در سه ماهه دوم سال 2014 با عرضه وان ام 8 و کاهش برخی هزینه‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، HTC One M8 ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی HTC پس از تجربه سه فصل پیاپی زیان عملیاتی -- که البته در سه ماهه پایانی سال 2013 با سود غیر عملیاتی حاصل از فروش سهام در Beats Electronics همراه بود -- با عرضه پرچمدار جدید خود به نام One M8 مجددا به دوره سودآوری بازگشت و با کاهش هزینه‌های بازاریابی، ضرر‌های ناشی از افت فروش خود را جبران کرد. این شرکت تایوانی در روز پنج‌شنبه 12 تیر 1393 (3 جولای 2014) از افزایش 80 درصدی در سود خالص خود در سه ماهه دوم سال -- که حتی از پیش‌بینی تحلیل‌گران هم فراتر بوده -- خبر داد، و گفته می‌شود این موفقیت در نتیجه به کارگیری استراتژی تحول (Turnaround Strategy) توسط این کمپانی بدست آمده.

سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال به 2.26 میلیارد دلار تایوان (75.6 میلیون دلار امریکا) رسید که در مقایسه با ضرر 62.7 میلیون دلار امریکا در سه ماهه نخست سال و سود 41.7 میلیون دلار امریکا در همان بازه در سال قبل، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. شایان ذکر است که رقم سود HTC در سه ماهه دوم، بالاتر از برآورد تحلیل‌گران بوده است. به عنوان مثال چهارده نفر از تحلیل‌گران سایت بلومبرگ (Bloomberg) و هفده تحلیل‌گر نظرسنجی شده توسط خبرگزاری رویترز، سود HTC در سه ماهه دوم را به ترتیب 2.06 و 2.17 میلیارد دلار تایوان (68.7 و 72.4 میلیون دلار امریکا) پیش‌بینی کرده بودند.

HTC - Quietly Brilliant

همزمان با کند شدن سرعت رشد بازار تلفن‌های هوشمند رده بالا (high-end) در سراسر جهان، HTC تلاش کرده است تا در رقابت با کمپانی‌هایی نظیر اپل و سامسونگ، سهم خود را در بازار حفظ کند. در حال حاضر HTC دو درصد از بازار جهانی را در اختیار داشته و برای بازگشت به جایگاه قبلی خود (سهم ده درصدی از بازار) بر آن شد تا پرچمدار خود به نام One M8 را عرضه کند و در کنار آن، دامنه تولید گوشی‌های رده متوسط خود را گسترش دهد.

رابرت چنگ (Robert Cheng) تحلیل‌گر Bank of America در تایپه، در گزارش خود نوشت: « ما بر این باوریم که به احتمال زیاد، سه ماهه دوم سال جاری، اوج فروش HTC در سال 2014 باشد. اگرچه به نظر می‌رسد One M8 از زمان عرضه تا کنون عملکرد قابل توجهی داشته است، ولی با توجه به چرخه عمر کوتاه مدت آن، HTC به مدل‌های بیشتری نیاز دارد.»

جدای از One M8، اچ‌تی‌سی گوشه چشمی هم به گوشی‌های رده متوسط خود یعنی سری Desire دارد تا بتواند شتاب رشد فروش خود را تا پایان سال حفظ کند. حتی امکان عرضه محصولات پوشیدنی (wearable) و تبلت نیز دور از انتظار نیست. به گفته ریچارد کو (Richard Ko) تحلیل‌گر KGI Securities، تنها یک تغییر بنیادین در رده محصولات -- مانند تولید ابزار‌های پوشیدنی -- است که می‌تواند HTC را به جایگاه ممتاز خود در سال‌های نه چندان دور بازگرداند. ناگفته نماند که HTC در زمینه تولید ابزار‌های پوشیدنی قصد همکاری با گوگل را دارد.

HTC One M8 - اچ تی سی وان ام 8

تصویر بالا: HTC One M8 - پرچمدار 2014 اچ تی سی

One M8 به عنوان محصول اصلی HTC در سال 2014، در ماه مارس عرضه شد، و یک ماه بعد -- در ماه آوریل -- توانست بیشترین میزان رشد درآمد ماهیانه را (از سال 2013 تا کنون) برای این شرکت در پی داشته باشد. ولی به دلیل شدت گرفتن رقابت با کمپانی‌هایی مثل Xiaomi در ماه ‌های جون و می، HTC مجددا شاهد افت فروش بود. این افت فروش 8 درصدی، درآمد HTC را به 65.1 میلیارد دلار تایوان (2.175 میلیارد دلار امریکا) رساند. این در حالیست که خود کمپانی، رقم فروش را بین 65 تا 70 (2.17 تا 2.3 میلیارد دلار امریکا) ، و تحلیل‌گران این رقم را تا 66.9 میلیارد دلار تایوان تخمین زده بودند. با وجود اینکه فروش HTC نتوانست به رقم پیش‌بینی شده تحلیل‌گران برسد، ولی نباید از این نکته غافل بود که این افت فروش، از سه ماهه آخر سال 2011 تاکنون، کمترین میزان افت فروش HTC بوده است. با این حال چانگ چیالین (Chang Chialin) مقام ارشد مالی HTC طی ویدیو کنفرانسی که در ششم می با سرمایه‌گذاران این شرکت داشت، به آنان این نوید را داده بود که با بهبود روند فروش در سال جاری، درآمد‌ها در سه ماهه دوم با سودآوری همراه خواهد بود.

طبق آمار ارایه شده در گزارش مالی HTC، سود عملیاتی شرکت در سه ماهه دوم 2.43 میلیارد دلار تایوان (81 میلیون دلار امریکا) بوده است که در مقایسه با 1.05 میلیارد دلار در سال قبل، و نیز در قیاس با متوسطِ برآورد تحلیل‌گران (2.17 میلیارد دلار تایوان) افزایش قابل توجهی داشته است. ولی هنوز مشخص نیست که چرا HTC تنها به انتشار این ارقام در قالب یک گزارش مختصر مالی از سهام شرکت و یک خبر کوتاه بدون ذکر جزییات بیشتر بسنده کرده است.

علی‌رغم رشد جهانی 39 درصدی در فروش تلفن‌های همراه هوشمند در سال گذشته، طبق برآورد موسسه تحقیقاتی IDC، احتمال می‌رود که این میزان در سال جاری 23 درصد باشد. IDC هم چنین پیش‌بینی کرد که میانگین رشد فروش بین سال‌های 2013 تا 2018، 12.3 درصد باشد. این دورنما فشار مضاعفی را بر دوش تولیدکنندگان گوشی‌هایِ رده بالا قرار می‌دهد تا دست به تولید مدل‌های شاخص بزنند. امری که به اذعان برخی صاحب نظران، HTC تمام تلاش خود را بر روی آن متمرکز کرده است. از سویی دیگر، ریچارد کو بر این باور است که چالش‌هایی مثل عرضه احتمالی یک آیفون جدید توسط اپل و نیز افزایش تولید گوشی‌های باکیفیت چینی، کار HTC را دشوارتر خواهند کرد. وی با اشاره به عرضه One M8 در ماه مارس، قبل از انتشار گزارش مالی HTC، اظهار داشت: «هر سال شاهد عرضه یک محصول بی‌رقیب، و متعاقبا یک جهش اندک در فروش سه ماهه هستیم. اما این وضعیت به سرعت فروکش می‌کند. باید در نظر داشته باشید که امسال رقابت شدیدتری نیز بر بازار حاکم است.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا