توافق شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات دنیا برای مبارزه با سرقت تلفن‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1393/2/2
برچسب‌ها : CTIA ، ضد سرقت Anti Theft ، امنیت Security

واحد خبر mobile.ir : امروزه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به نزدیک‌ترین دوست ما انسان‌ها تبدیل شده‌اند طوری که اغلب ما روزانه ده‌ها بار به تلفن همراه خود مراجعه می‌کنیم و ساعت‌ها با آن مشغول می‌شویم. تلفن‌های‌ هوشمند با وجود اپلیکیشن‌ها و امکانات ارتباطی فراوان، نیازهای مختلف اطلاعاتی و سرگرمی ما را تأمین می‌کنند.

اغلب ما از تلفن همراه به جای نقشه، دوربین، تلویزیون، کنسول بازی، دفترچه تلفن، دفترچه یادداشت خریدهای روزانه، ضبط‌کننده صدا در جلسات، تقویم کاری و یادآور قرارهای ملاقات، محاسبه‌کننده تعداد ضربان قلب و ... استفاده می‌کنیم و به همین دلیل اطلاعات شخصی بسیار زیادی را بر روی این دستگاه‌ها به جا می‌گذاریم.

حجم روزافزون این اطلاعات شخصی که بر روی تلفن‌های هوشمند ذخیره می‌شود، باعث شده است که سرقت اطلاعات کاربران پس از گم‌شدن یا دزدیده‌شدن تلفن هوشمند به یک نگرانی بزرگ برای کاربران تبدیل شود و شرکت‌های سازنده تلفن‌همراه، اپراتورها، سازندگان سیستم‌های عامل و نرم‌افزارها و در نهایت دولت‌ها در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای رفع این نگرانی باشند.

در این راستا، قوانین محلی و بین‌المللی بسیاری تدوین و اپلیکیشن‌ها و راه‌حل‌های متعددی نیز پیش‌بینی شده است و برخی شرکت‌های بزرگ همانند اپل با ارائه اپلیکیشن “Find My iPhone” و گوگل با ارائه اپلیکیشن "Android Device Manager" به‌صورت ازپیش‌نصب‌شده بر روی دستگاه‌های تولیدی خود، سعی می‌کنند با دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی کاربران در هنگام گم یا دزدیده شدن دستگاه، مبارزه کنند.

بر اساس اعلام وب‌سایت مؤسسه بین‌المللی CTIA، چندی پیش 5 اپراتور بزرگ امریکایی به همراه تعدادی از شرکت‌های بزرگ و نام‌آشنای صنعت فناوری اطلاعات و ابزارهای همراه هوشمند، داوطلبانه با امضای تعهدنامه‌ای متعهد شده‌اند که یک اپلیکیشن امنیتی را برای تلفن‌های همراهی که از ماه جولای سال 2015 به بعد در بازار امریکا عرضه خواهند کرد، در نظر گرفته و به‌وسیله این اپلیکیشن به مبارزه با سرقت اطلاعات کاربران بپردازند. این اپلیکیشن قرار است امکان قفل شدن دستگاه یا حذف کامل اطلاعات شخصی کاربر در صورت دسترسی غیرمجاز به تلفن هوشمند را فراهم کند و اگر تلفن هوشمند دوباره به دست صاحب اصلی‌اش بازگردد باید قابلیت بازگردانی اطلاعات کاربر را داشته باشد.

متن کامل این تعهدنامه داوطلبانه به شرح زیر است:

تعهدنامه داوطلبانه ضدسرقت تلفن‌های هوشمند

بخش 1

تولیدکنندگان ابزارهای همراه هوشمند یا تولیدکنندگان سیستم‌عامل که بخش 1 از این «تعهدنامه داوطلبانه ضدسرقت تلفن‌های هوشمند» را امضا کرده‌اند، توافق می‌کنند که مدل‌های جدید تلفن هوشمند خود را که پس از جولای سال 2015 برای خرده‌فروشی در ایالات متحده امریکا تولید و عرضه خواهند کرد، بدون هزینه برای خریداران به یک ابزار ضد سرقت که به‌صورت ازپیش‌نصب‌شده بر روی تلفن هوشمند قرار می‌گیرد یا قابل دانلود خواهد بود تجهیز نمایند. این ابزار یا اپلیکیشن، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1. در شرایطی که تلفن هوشمند گم شود یا دزدیده شود، امکان حذف کامل اطلاعاتی را که کاربر مجاز بداند (به‌عنوان مثال اطلاعاتی که پس از خرید تلفن هوشمند توسط مشتری به آن اضافه شده باشد مثل لیست مخاطبین و تماس‌ها، تصاویر، ایمیل‌ها و ...) به‌صورت از راه دور فراهم کند.

2. اگر تلفن هوشمند به دست کاربر غیرمجاز افتاد، آن را به‌صورت غیرقابل استفاده درآورد (مثلا تلفن هوشمند را قفل کند تا بدون ورود رمز عبور یا پین‌کد، نتوان از آن استفاده کرد)؛ البته به جز مواردی که مطابق قوانین FCC ‌برای ارتباطات اورژانسی 911 در نظر گرفته شده است و همچنین شماره‌های اورژانسی که توسط کاربر مجاز تعریف شده است (مثلا شماره منزل).

3. تا جایی که امکانات تکنولوژیکی اجازه می‌دهد (به طور مثال با قفل‌کردن تلفن مطابق بند 2)، از فعال‌سازی مجدد دستگاه بدون اجازه کاربر مجاز (شامل تلاش برای بازآوری تنظیمات کارخانه) جلوگیری کند.

4. اگر تلفن هوشمند دوباره به دست کاربر مجاز افتاد، آن را از حالت غیرقابل استفاده درآورده و تا جایی که امکانات تکنولوژیکی اجازه می‌دهد (مثلا بازگردانی اطلاعات از روی سرور ابری)، داده‌ها و اطلاعات کاربر را بازآوری کند.

اگر تلفن هوشمند کاربر قابلیت ارائه راه‌حل‌های دیگری را نیز علاوه بر موارد ذکرشده در این اپلیکیشن داشته باشد، کاربر باید بتواند از آن راه‌حل‌های تکنولوژیکی نیز استفاده کند.

بخش 2

هر اپراتور شبکه‌ای که بخش 2 از این «تعهدنامه داوطلبانه ضد سرقت تلفن‌های هوشمند» را امضا کرده است، تعهد می‌دهد که امکان وجود و قابلیت استفاده کامل از یک ابزار پایه‌ای ضدسرقت را که به‌صورت ازپیش‌نصب‌شده بر روی ابزارهای هوشمند بی‌سیم قرار خواهد گرفت یا قابل دانلود است و در این توافقنامه مشخص‌گردیده، فراهم نماید.

اپراتورهای شبکه، تولیدکنندگان ابزارها و اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌عاملی که در این تعهدنامه داوطلبانه مشارکت دارند عبارتند از:

Apple Inc.; Asurion; AT&T; Google Inc.; HTC America Inc.; Huawei Device USA; Motorola Mobility LLC; Microsoft Corporation; Nokia Inc.; Samsung Telecommunications America L.P.; Sprint Corporation; T-Mobile USA; U.S. Cellular; Verizon Wireless.

مؤسسه خدمات بی‌سیم CTIA یک نهاد غیر انتفاعی بین‌المللی مستقر در امریکاست که از سال 1984 تاکنون به تحقیق و پژوهش در صنعت ارتباطات بی‌سیم مشغول بوده و به نمایندگی از تمام ذی‌نفعان خود از حقوق متقابل کاربران، تأمین‌کنندگان خدمات مبتنی بر داده‌ها، اپراتورها و ... دفاع می‌کند. وظیفه اصلی CTIA این است که بر تدوین و به‌روزرسانی مجموعه قوانین حوزه خدمات بی‌سیم نظارت کرده و اطمینان حاصل نماید که این قوانین به خوبی از حقوق مشتریان و همچنین نوآوری‌های ارائه‌دهندگان خدمات حمایت می‌کنند. آقای استیو لارجنت (Steve Largent) نماینده سابق ایالت اوکلاهاما در کنگره امریکا در سال‌های 1994 تا 2001 ریاست این مؤسسه را بر عهده دارد.

منبع : CTIA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا