توافق پنج اپراتور موبایل بزرگ امریکایی برای تسهیل در ضوابط و فرایندهای آنلاک کردن موبایل‌ در این کشور

نمایش خبر

تاریخ : 1392/10/4
برچسب‌ها : آنلاک - شکستن قفل Unlock ، CTIA ، آمریکا USA

واحد خبر mobile.ir : برخی اپراتورهای موبایل در کشورهای مختلف با هدف حفظ مشترکین خود اقدام به فروش موبایل‌ها و تبلت‌هایی می‌کنند که فقط تحت شبکه خدمات همان اپراتور فعال بوده و در اصطلاح، تلفن همراه را بر روی شبکه خود قفل‌ (Lock) می‌کنند. این اتفاق در کشور امریکا معمول‌تر است و اغلب اپراتورهای موبایل در این کشور شرایط و ضوابط بسیار سخت و پیچیده‌ای را برای آنلاک‌کردن (Unlocking) موبایل‌ها وضع کرده‌اند تا از این طریق، مشترکین را مجبور به تمدید قرارداد با شرکت خود کنند. به عنوان مثال اگر کاربر، تلفن همراهی را تحت قرارداد دوساله از یکی از اپراتورهای امریکایی خریداری نماید، تا پایان مدت قرارداد خود نمی‌تواند از خدمات سایر اپراتورهای امریکایی یا اپراتورهای کشورهای دیگر استفاده کند و آنلاک‌کردن موبایل پس از پایان قرارداد نیز در مورد برخی اپراتورها دشواری‌های زیادی در پی خواهد داشت.

البته این شرایط مزایایی نیز برای کاربران دارد. به عنوان مثال کاربر با پذیرش شرایط قرارداد، هزینه کمتری را برای خرید تلفن همراه می‌پردازد. یعنی اگر یک تلفن پرچمدار در حالت آنلاک به قیمت 699 دلار فروخته می‌شود، همین تلفن همراه تحت قرارداد دوساله با اپراتور ممکن است به قیمت 199 دلار به کاربر تحویل شود. همچنین شرکت‌ها در فضای رقابتی مجبور هستند کیفیت خدمات خود را افزایش داده و همزمان هزینه‌ خدمات را کاهش دهند تا مشترکین موبایل را از سمت رقبا به سوی خود بکشانند.

با وجود همه مزایا و معایب این طرح، مشترکین موبایل در اقصی نقاط جهان خصوصا کاربران امریکایی همواره از سیاست‌های محدودکننده اپراتورها در قراردادها شکایت داشته و خواهان انعطاف بیشتری در مفاد قرارداد و تسهیل فرایند آنلاک کردن دستگاه خود پس از اتمام قرارداد یا در حین قرارداد با اپراتور بوده‌اند.

بر اساس اعلام وب‌سایت مؤسسه بین‌المللی CTIA، پنج اپراتور بزرگ امریکایی AT&T Inc ،Verizon Wireless ،Sprint Corp ،T-Mobile US و U.S. Cellular داوطلبانه متعهد شده‌اند که کاربران را به‌صورت کاملاً شفاف از زمان آنلاک‌شدن ابزارهایشان مطلع کرده و فرایند آنلاک‌کردن را در طی حداکثر دو روز کاری انجام دهند. امضای این توافقنامه که مفاد آن در تاریخ 12 دسامبر 2013 توسط وبلاگ CTIA در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، خبر بسیار خوبی برای مشترکین موبایل در امریکا محسوب می‌شود و اگرچه هنوز تا آزاد شدن کامل استفاده از خدمات اپراتورها در این کشور فاصله زیادی وجود دارد اما این توافقنامه نویدبخش آینده‌ای است که در آن کاربر بتواند هر زمان که خواست، بدون نیاز به هماهنگی با اپراتور و پرداخت وجه بیشتر، دستگاه خود را آنلاک کرده و از خدمات سایر اپراتورها استفاده نماید.

مؤسسه خدمات بی‌سیم CTIA یک نهاد غیر انتفاعی بین‌المللی مستقر در امریکاست که از سال 1984 تاکنون به تحقیق و پژوهش در صنعت ارتباطات بی‌سیم مشغول بوده و به نمایندگی از تمام ذی‌نفعان خود از حقوق متقابل کاربران، تأمین‌کنندگان خدمات مبتنی بر داده‌ها، اپراتورها و ... دفاع می‌کند. وظیفه اصلی CTIA این است که بر تدوین و به‌روزرسانی مجموعه قوانین حوزه خدمات بی‌سیم نظارت کرده و اطمینان حاصل نماید که این قوانین به خوبی از حقوق مشتریان و همچنین نوآوری‌های ارائه‌دهندگان خدمات حمایت می‌کنند. آقای استیو لارجنت (Steve Largent) نماینده سابق ایالت اوکلاهاما در کنگره امریکا در سال‌های 1994 تا 2001 ریاست این مؤسسه را بر عهده دارد.

مجموعه قوانین ذکرشده با نام "Consumer Code for Wireless Service" برای اولین بار در سال 2003 تدوین شده و در سال‌های 2010 و 2011 به‌روز شده است. در حال حاضر این مجموعه قوانین در 11 ماده به امضای 9 سرویس‌دهنده بزرگ خدمات بی‌سیم در امریکا (متشکل از چند اپراتور مطرح موبایل در این کشور) رسیده است و اعضا ملزم و متعهد به رعایت مفاد آن هستند. عناوین کلی این 11 ماده عبارتند از:

1. افشای نرخ و ضوابط دریافت خدمات به مشتریان
2. در دسترس قرار دادن نقشه‌های جغرافیایی که محدوده دسترسی به خدمات را نشان دهد
3. ارائه ضوابط قرارداد به مشتریان و اطلاع‌رسانی در خصوص تغییرات در شرایط قرارداد و خدمات
4. ایجاد امکان استفاده آزمایشی از خدمات جدید در یک دوره موقت
5. ارائه اطلاعات دقیق در تبلیغات
6. تفکیک هزینه‌های خدمات اپراتور و هزینه‌های مالیاتی در قبض‌های پرداخت
7. ایجاد امکان لغو قرارداد توسط مشتری در شرایطی که تغییراتی در ضوابط قرارداد پیش آمده باشد
8. ایجاد امکان دسترسی آسان به بخش امور مشتریان برای رفع مشکلات پیش آمده برای کاربر
9. پاسخ فوری به سؤالات و شکایاتی که کاربران به سازمان‌های دولتی ارسال نموده‌اند
10. متعهد ماندن به ضوابط و تعهداتی که برای محافظت از حریم خصوصی کاربران پذیرفته شده است
11. ارائه اعلان‌های هشداردهنده به کاربر در خصوص خدمات صوت، داده، پیامک و رومینگ بین‌الملل

برای اطلاعات کاملتر می توانید به متن اصلی این قانون که به زبان انگلیسی است مراجعه نمایید.

توافقنامه 12 دسامبر 2013، پس از فشارهای وارده از سوی مشتریان و سازمان‌های قانون‌گذار در حوزه خدمات ارتباطی در امریکا بر روی پنج اپراتور بزرگ موبایل در این کشور به تصویب رسید. در ادامه بخش‌هایی از متن این توافقنامه و همچنین 6 الزامی را که اپراتورها به آن متعهد شده‌اند آمده است:

تعهدنامه داوطلبانه آنلاک‌کردن ابزارهای موبایل

تمامی امضاکنندگان این سند، متعهد هستند تا استانداردهای زیر را رعایت کنند. این استانداردها به فراهم‌آوری امکان آنلاک‌کردن موبایل‌ها و تبلت‌ها (ابزارهای موبایل بی‌سیم) توسط مشتریان فعلی، مشتریان قبلی و سایر دارندگان ابزارهای قفل‌شده توسط اپراتورها مربوط می‌شود.

باید به این نکته توجه شود که معمولا اپراتورها از فرکانس‌های رادیویی و فناوری‌های متفاوتی برای ارائه خدمات دسترسی به شبکه موبایل برای مشترکین خود استفاد می‌کنند. به همین دلیل، ابزاری که بر روی شبکه یک اپراتور فعال است ممکن است بر روی شبکه سایر اپراتورها عمل نکند. "آنلاک کردن موبایل" تنها به معنای غیرفعال کردن نرم‌افزاری است که موجب می‌شود کاربر نتواند ابزار فعال بر روی شبکه یک اپراتور را بر روی شبکه اپراتورهای دیگر فعال نماید، حتی اگر هر دو اپراتور از لحاظ تکنولوژی و فرکانس با هم مطابقت داشته باشند. به عبارت دیگر، "آنلاک کردن" یک ابزار لزوما منجر به این نمی‌شود که بتوان با آن به سایر شبکه‌ها متصل شد. علاوه بر این، آنلاک‌کردن ممکن است تنها برخی عملکردهای جدید را به دستگاه اضافه نماید و منجر به افزوده شدن تمام قابلیت‌های ممکن نشود.

1. افشا. هر اپراتور باید هزینه‌های آنلاک‌کردن موبایل را در حالت پیش از اتمام قرارداد و پس از اتمام قرارداد، به‌صورت شفاف، دقیق و با امکان دسترسی آسان، در وب‌سایت خود منتشر نماید.
2. ضوابط آنلاک‌کردن پس‌پرداختی (مربوط به سیم‌کارت‌های دائمی). اپراتورها بر حسب تقاضا باید پس از اتمام زمان قرارداد پس‌پرداختی و اجرای کامل مفاد قرارداد توسط دو طرف، ابزارهای موبایل را آنلاک کنند یا اطلاعات لازم را برای آنلاک کردن ابزار قفل‌شده در اختیار مشتریان فعلی و مشتریان سابق خود قرار دهند. حق دریافت هزینه معقول برای آنلاک نمودن دستگاه‌های افرادی که مشتریان کنونی یا قبلی این اپراتورها نیستند برای اپراتورها محفوظ است.
3. ضوابط آنلاک کردن پیش‌پرداختی (مربوط به سیم‌کارت‌های اعتباری). اپراتورها باید بر حسب تقاضای ارائه‌شده در مدت زمان کمتر از یک سال از فعال‌سازی اولیه، متناسب با “زمان، مبلغ و میزان استفاده” مورد نیاز و معقول، دستگاه دارای سیم‌کارت اعتباری را آنلاک کنند.
4. اطلاع‌رسانی. اپراتورهایی که دستگاه‌ها را قفل می‌کنند باید در زمانی که کاربران می‌توانند دستگاه خود را آنلاک کنند، آنها را به‌وضوح از این موضوع آگاه کرده یا از راه دور، دستگاه را بدون دریافت هزینه اضافی از مشترکین فعلی یا پیشین آنلاک نمایند. البته اپراتور حق دارد برای آنلاک کردن دستگاه، هزینه دریافت کند به شرط اینکه مبلغ آن در مفاد قرارداد ذکر شده باشد. این آگاه‌سازی برای آنلاک‌کردن پیش از اتمام قرارداد باید در هنگام عقد قرارداد، در زمانی که کاربران می‌توانند دستگاه خود را آنلاک کنند یا در بیانیه‌ای کاملا شفاف و دقیق در وب‌سایت اپراتور انجام شود.
5. زمان پاسخ‌دهی. در مدت زمان دو روز کاری پس از دریافت تقاضای کاربر، اپراتور موظف است دستگاهی را که واجد شرایط است آنلاک کرده یا درخواستی را برای OEM (سازنده دستگاه) ارسال نماید تا دستگاه را آنلاک نماید یا توضیحاتی درباره اینکه چرا دستگاه واجد شرایط آنلاک‌شدن نیست یا اینکه چرا اپراتور به زمان بیشتری برای آنلاک کردن دستگاه نیاز دارد، ارائه دهد.
6. ضوابط آنلاک کردن دستگاه‌های مأموران. اپراتورها موظف هستند ابزارهای موبایل پرسنل ارتش را که در مأموریت هستند به نحوی که به خوبی با شرایط مأموریت آنها مطابقت داشته باشد، آنلاک کنند.
این حق برای اپراتورها محفوظ است که درخواست‌های آنلاک‌‌شدنی را که بر مبنای یک دلیل منطقی، تقلبی تشخیص داده شده‌اند یا مربوط به دستگاه‌های دزدیده شده هستند، رد کنند.

اپراتورها متعهد هستند حداقل 3 بند از توافقات و استانداردهای فوق را در مدت 3 ماه پس از پذیرش توافقنامه اجرا نمایند و کل مفاد این قرارداد را در مدت زمان 1 سال پس از پذیرش آن، پیاده‌سازی کنند.

برای اطلاعات کاملتر می‌توانید به متن اصلی این توافقنامه مراجعه نمائید.

گفتنی است "کتابخانه کنگره امریکا" که مسئولیت مباشرت در تدوین قانون کپی‌رایت این کشور را برعهده دارد، در سال 2012 و پس از تصمیمی عجیب و بحث‌برانگیز، گزارش بازبینی سه‌سالانه‌ی قانون کپی‌رایت امریکا را منتشر و در آن، آنلاک کردن موبایل را حتی پس از اتمام قرارداد نیز ممنوع و غیرقانونی اعلام کرده‌ بود. پس از این اتفاق، بیش از 114 هزار کاربر موبایل در امریکا یک دادخواست اینترنتی را برای لغو تصمیم کنگره امریکا به امضا رساندند و بنابراین، کاخ سفید مجبور به حمایت از تصمیم کاربران موبایل و لغو تصمیم کنگره شد. این اتفاق و به تبع آن تصویب توافقنامه 12 دسامبر را می‌توان یک پیروزی تاریخی در حوزه آزادی انتخاب کاربران در امریکا دانست.

منبع : CTIA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا