دفاع اقبال ارشد -- نائب رئیس توسعه محصولات موتورولا -- از موتو ایکس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1392/5/19
برچسب‌ها : موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به یک هفته پیش موتورولا نخستین محصول شاخص خود را مدت ها پس از پیوستن این کمپانی به گوگل روانه بازار نمود. در شرایطی که باور بسیاری از مردم و کارشناسان این بود که موتورلا تحت حمایت گوگل محصولی معجزه آسا را روانه بازار می کند، اما ظاهراً moto X علی رغم شایستگی های خود نتوانست آن محصولی باشد که انگشت حیرت را بر دهان افراد زیادی بنشاند. برخی مشخصه های فنی این محصول فاصله زیادی با پرچمداران کمپانی های دیگر داشت (به جدول مقایسه مشخصات moto X با سه پرچمدار اندرویدی مراجعه نمائید) و از این رو شاهد برخی انتقادها از موتورولا و گوگل بودیم.

برای روشن شدن موضوع و پاسخ به دغدغه های منتقدین، سایت CNET به گفتگو با آقای اقبال ارشد (Iqbal Arshad) -- نائب رئیس پاکستانی توسعه محصولات موتورولا -- نشسته که در زیر ترجمه بخش های منتشر شده این گفتگو در سایت CNET را پیش رو خواهید داشت:

Motorola Moto X - موتورولا موتو ایکس

س: انتقادهای زیادی در مورد Moto X وجود دارد، به ویژه در ارتباط با انتخاب پردازنده 2 هسته ای و رزولوشن 720p برای صفحه نمایش. برخی مصرف کنندگان ناراضی می گویند پردازنده دو هسته ای و رزولوشن 720p فناوری سال پیش است. آیا ممکن است توضیح دهید که چرا موتورولا به این سمت حرکت کرد؟

ارشد: دو سوء برداشت اصلی که به گمانم مردم در مورد Moto X دارند به فناوری های پردازنده و صفحه نمایش مربوط است.

با فناوری پردازنده بحث را آغاز می کنم. نخست آنکه ما از پردازنده سال پیش کوالکام استفاده نکرده ایم. این پردازنده محصول امسال است. این یک پردازنده دو هسته ایست، اما چیزی که مردم باید دریابند این است که در دستگاه های موبایل تعداد CPU بالاتر لزوماً به معنای دستگاه سریعتر نیست [مترجم: نوکیا مدت هاست این را می گوید.] در حقیقت در هر لحظه معمولاً حداکثر دو پردازنده مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً الگوریتم های کنترل کننده دستگاه سعی می کنندبه منظور ذخیره نمودن توان CPU ها را خاموش کنند.

در آزمون های فشار (Stress Test) که بر روی دستگاه های رقیب انجام دادیم 24 وب سایت را به طور همزمان بر روی هر دستگاه باز کردیم و هیچ یک از دستگاه ها بیش از دو CPU همزمان را به کار نگرفتند. بنابراین در 90 درصد مواقع هسته های اضافه موجود بر روی CPU ها خاموش بوده و از این رو حتی اگر شما یک دستگاه چهار هسته ای یا هشت هسته ای نیز داشته باشید تمامی توان محاسبانی همزمان مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.

بدین ترتیب این نخستین سوء برداشت است. این پردازنده متعلق به سال گذشته نیست. نکته دیگری که مردم آنرا نمی دانند این است که ما پردازنده های اختصاصی نیز داریم که برخی عملیات را انجام می دهند.

س: منظورتان همان طراحی چیپ ست X8 است؟ درست است؟

ارشد: بله. ما از سریعترین پردازنده دو هسته ای کوالکام برای محاسبات عمومی استفاده کرده ایم. درکنار آن، پردازنده های دیگری -- نظیر پردازنده گرافیکی و پردازنده های اختصای زبان طبیعی و محاسبات Contextual -- را به کار برده ایم که وظایف دیگر را بر عهده دارند. بدین ترتیب کارآیی افزایش می یابد و در عین حال باطری نیز عمری طولانی خواهد داشت.

برای آنکه درک درستی از اینکه چرا این انتخاب ها را در طراحی انجام داده ایم داشته باشید ابتدا باید از فلسفه ما آگاه شوید. با Moto X ما تعریفی دوباره از چگونگی عملکرد دستگاه های موبایل ازائه کرده ایم. باورمان این است که آینده دستگاه های موبایل در گرو محاسبات هوشمند است. این تنها مربوط به محاسبات بیشتر نیست، بلکه به توسعه دستگاه هایی که تصمیمات هوشمندانه می گیرند نیز مرتبط است. و این امر نیاز به تغییراتی بنیادین در معماری دستگاه ها دارد.

اگر در این مورد بیندیشید خواهید دید که بازار تقریباً راکد شده است. همه چیز با این چیپ ها و صفحه نمایش های استاندارد ساخته می شود و همه ما آموخته ایم که نسبت به تغییرات کوچک در این اجزاء واکنش نشان دهیم. اما دیدگاه موتورولا تغییر دادن واقعی نحوه عملکرد گوشی های هوشمند است. کامپیوتر های کوچکی که در جیب هایمان همه جا همراه خود داریم به راستی هوشمند نیستند. منظورم این است که چه کاری را می توانید با گلکسی اس 4 سامسونگ انجام دهید که پیش از آن با گلکسی اس 3 قادر به انجامش نبودید؟ پاسخ این است: هیچ کاری.

ما فناوری را صرفاً برای فناوری توسعه نمی دهیم، بلکه سعی مان این است که محاسبات موبایل را هوشمندتر سازیم و می خواهیم نحوه تعامل کاربران با دستگاه ها را تغییر دهیم تا دستگاه ها با سبک زندگی مردم بهتر سازگار گردند. البته می خواهیم همه این کارها را بدون قربانی کردن طول عمر باطری به انجام رسانیم.

Motorola Moto X - موتورولا موتو ایکس

س: چطور یک معماری متفاوت امکان انجام کاری منحصر به فرد را برایتان میسر می کند؟

ارشد: ما یک معماری پردازنده نوینی را به کار گرفته ایم که انجام کارهایی نظیر کنترل گوشی بدون لمس کردن آن و بدون هدر دادن توان باطری را امکانپذیر می کند. برای آنکه یک گوشی سامسونگ یا اچ تی سی بتواند عملکرد مشابهی داشته باشد به سه باطری نیاز خواهد داشت. به همین علت است که هیچ کس دیگری کنترل بدون لمس را به انجام نرسانده. هیچ کسی این کار را نکرده، چرا که برای عمر باطری مرگبار است.

هیچ پردازنده دیگری قادر نیست با وجود حذف نمودن نویز و داشتن هوشمندی مشابه، توان مصرفی پائینی داشته باشد. کاری که ما با Moto X به انجام رسانده ایم پیش از این انجام نشده است. این اولین نمونه در جهان است و گمان ما این است که نحوه برقراری تماس و استفاده از گوشی را برای مردم دگرگون می کند.

س: بنابراین احساستان این است که درک صحیحی از پتانسیل مزایا و فناوری خارق العاده Moto X به عمل نیامده؟

ارشد: این بسیار دشوار است، چرا که [ذهن مردم] توسط صنعت اینگونه برنامه ریزی شده که به چیزهایی نظیر تعداد هسته های پردازشی یک چیپ و اینکه آیا صفحه نمایش گوشی 1080p است یا خیر نگاه کنند. تولیدکنندگان چیپ ها و صفحات نمایش محصولات خود را اینگونه متمایز می سازند. اما ما هزاران ساعت زمان مهندسی صرف کرده ایم تا نوع جدیدی از معماری پردازشی را بسازیم که واقعاً نحوه استفاده مردم از گوشی هایشان را تغییر خواهد داد.

بنابراین درک آن دشوار است، چرا که معماری هایی را مقایسه می کنید که از بنیان با یکدیگر متفاوتند. مثل این است که کسی که به یک خودروی الکتریکی Tesla نگاه می کند انتظار داشته باشد که یک موتور V-8 بر روی آن سوار باشد. وقتی در مورد یک موتور الکتریکی صحبت می کنید برای مردمی که عادت به مقایسه مشخصه های خودروهای متداول کرده اند دشوار است که به درک درستی از نحوه مقایسه موتور الکتریکی با موتورهای معمولی برسند، چرا که این دو کاملاً متفاوتند.

بنابراین مردمی که نگاه کردن به تعداد هسته های پردازشی، تعداد پیکسل بر اینچ و اینکه آیا صفحه نمایش 1080p است یا خیر را آموخته اند، چارچوب مقایسه ای را در اختیار ندارند.

س: این بحث من را به انتقادهای مطرح شده در مورد رزولوشن صفحه نمایش سوق داد. چرا موتورولا تصمیم گرفت تا رزولوشن پائینتری را انتخاب کند؟ منظورم این است که به نظر می رسد تمامی اسمارت فون های سطح بالای دیگر منجمله LG G2 که همین امروز معرفی شد از صفحه نمایش 1080p بهره می برند، و وقتی صحبت از پیکسل بر اینچ باشد گلکسی اس 4 گوشی Moto X را مغلوب می کند.

ارشد: نخست اینکه آنچه سامسونگ با صفحه نمایش GS4 عرضه کرده یک 1080p واقعی نیست. سامسونگ در واقع از صفحه نمایش PenTile استفاده کرده. هر پیکسل از سه زیر-پیکسل رنگی تشکیل شده. بدین ترتیب یکی از پیکسل ها مفقود خواهد بود. ما از یک صفحه نمایش سفارشی با الگوی RGB واقعی که رنگ های واقعی را بدون هدر دادن طول عمر باطری تولید می کند استفاده کرده ایم.

سامسونگ از پردازنده گرافیکی استفاده می کند اما نه از راه درست، و کارآیی آنها در واقع کمتر از ما است. آنها باطری سوزی بیشتری دارند. در مورد HTC باید گفت که آنها از صفحه نمایش LCD استفاده می کنند که فناوری پائین تری محسوب می شود.

ضمناً چشم انسان قادر به تفکیک رزولوشن فراتر از 300 پیکسل بر اینچ نیست و ما از آن فراتر رفته ایم. بنابراین چشم حتی نمی تواند تفاوت را حس کند. اما چشم می تواند تفاوت های محسوس در غلظت رنگ و بازسازی رنگ را حس کند. در اصل باید گفت که این مورد حتی از رزولوشن هم مهمتر است. بنابراین [به جای بالا بردن رزولوشن] ما تصمیم گرفتیم تا تمرکز خود را بر روی این جنبه قرار دهیم.

Motorola Moto X - موتورولا موتو ایکس

س: برخی از مردم نیز از اینکه Moto X به جای نسخه جدید 4.3 اندروید با نسخه پیشین یعنی نسخه 4.2.2 به فروش می رسد مأیوس شده اند. اما موتورولا در تملک گوگل است، بنابراین چرا گوشی پرچمدار موتورولا با آخرین نرم افزار عرضه نمی شود؟

ارشد: تیم اندروید جدا از موتورولا است و موتورولا بیزینس مستقلی در گوگل به شمار می رود. تیم اندروید با شرکای برنامه نکسوس کار می کند. فایروال سفت و سختی وجود دارد که موتورولا را از تیم اندروید جدا می سازد. گوگل می خواهد اطمینان یابد که با همه در اکوسیستم [اندروید] یکسان رفتار می شود.

به عبارت دیگر تملک توسط گوگل این فرصت بزرگ را در اختیار ما می گذارد که دستگاهی نظیر Moto X بسازیم، اما این مزیت را که پیش از دیگر شرکای نکسوس به نرم افزار دستیابی داشته باشیم در اختیارمان قرار نمی دهد. ما فرصت بزرگی را برای عرضه اندروید و سرویس های گوگل به معنای واقعی می بینیم در حالی که در حال تغییر دادن روشی هستیم که محاسبات موبایل بر مبانی آن انجام می شود.

این چیزی است که ما را از بقیه جدا می کند. رقبای ما ویژگی های نرم افزاری بی اهمیتی را به اندروید اضافه می کنند و این معمولاً به کارآیی دستگاه آسیب می رساند. بنابراین وقتی آنها تمامی این ویژگی های نرم افزاری را در لایه ای بالای اندروید قرار می دهند، تجربه کاربری بدی را برای مصرف کنندگان به وجود می آورند. و این موضوع تنظیمات متفاوتی را برای دستگاه به وجود می آورد و سطح پیچیدگی دستگاه را بالاتر می برد که موجب می شود تا به روز رسانی نرم افزار دشوارتر و زمان بر تر گردد.

س: یکی از انتقادات دیگر در مورد این محصول این است که باطری قابل تعویض ندارد. چرا موتورولا این گوشی را به گونه ای طراحی نکرده که بتوان باطری آن را عوض کرد؟

ارشد: این امر دلایل زیادی دارد. اما مهمترین دلیل این است که از نظر طراحی برای آنکه گوشی انحنای پشتی خود را داشته باشد، بخش پشتی دستگاه نمی تواند قابل برداشتن باشد. مسائل طراحی فیزیکی گوناگونی -- منجمله نوع ماده به کار رفته و فناوری فرکانس رادیویی -- نیز برای آنکه بخش پشتی قابل باز شدن باشد باید در نظر گرفته شود. حدس من این است که اگر می خواستیم گوشی پلاستیکی سطح پائینتری را که احتمالاً مشکلاتی در طراحی سخت افزاری داشت طراحی کنیم، بخش پشتی را قابل برداشتن درست می کردیم. اما این نوع طراحی مد نظر ما نبود. حقیقت این است که تنها درصد کمی از مردم واقعاً می خواهند باطری دومی را با خود حمل کنند. گوشی های دیگری نیز با انتخاب این گونه طراحی ساخته شده اند. به عنوان مثال اچ تی سی وان و آیفون اپل فاقد باطری تعویض پذیر هستند.

Motorola Moto X - موتورولا موتو ایکس

س: کسانی هم از این که این گوشی اسلات کارت حافظه برای ارتقاء حافظه ندارد انتقاد می کنند. به دلیل آنکه نسخه ای که در ابتدا از طریق اپراتورهای آمریکا به فروش می رود تنها از 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی پشتیبانی می کند، مردم می گویند که مناسب بود اگر گزینه اضافه کردن حافظه به دستگاه برای تصاویر، موسیقی و رسانه های دیگر موجود بود.

ارشد: انتقال فضای ذخیره سازی به حافظه خارجی مسائل گوناگونی را در پی دارد. به نظر ما برای بازار انبوه بهتر و بی دردسرتر این است که محتواها مرتب به دستگاه وارد و از آن خارج نشوند. ما می خواهیم کار کردن با دستگاه تا حد امکان ساده باشد.

س: یکی از جالبترین جنبه های Moto X این است که مشتریان قادر خواهند بود تا از طریق وب سایت Moto X Maker و ابزارهای داخل فروشگاه مطابق سلیقه خود گوشی را سفارشی سازی نمایند. در حال حاضر به نظر می رسد تمامی آنچه قابل سفارشی سازی است رنگ پوشش پشتی و زیورها است. همچنین امکان انتخاب میان نسخه های 16 و 32 گیگابایتی وجود دارد. آیا ممکن است موتورولا در آینده این امکان را به خریداران بدهد که دستگاه خود را با انتخاب گزینه هایی از قبیل RAM، اندازه صفحه نمایش، رزولوشن صفحه نمایش و یا سرعت پردازنده سفارشی سازی نمایند؟

ارشد: اکنون نمی توانم پاسخ دقیقی به این سؤال بدهم. اما این را می توانم بگویم که به دلیل آنکه گوشی های موبایل باید از آنتن استفاده کنند و مسائل مربوط به فرکانس های رادیویی وجود دارد، چیدمان عناصر و طراحی گوشی می تواند از حساسیت بسیار بالایی برخوردار باشد. ما نقشه راهی را برای توسعه قابلیت های دستگاه و سفارشی سازی آتی آن در اختیار داریم، اما در آینده در مورد آن صحبت خواهم کرد.

Motorola Moto X - موتورولا موتو ایکس

یک نکته

یکی از مواردی که در گفتگوی بالا توجه را به خود جلب می کند انتقادات اقبال ارشد از بعضی ویژگی های تولیدات دیگر بازیگران عرصه اندروید -- نظیر سامسونگ -- است. جملاتی مثل:

«رقبای ما ویژگی های نرم افزاری بی اهمیتی را به اندروید اضافه می کنند و این معمولاً به کارآیی دستگاه آسیب می رساند.»

«چه کاری را می توانید با گلکسی اس 4 سامسونگ انجام دهید که پیش از آن با گلکسی اس 3 قادر به انجامش نبودید؟ پاسخ این است: هیچ کاری.»

«برای آنکه یک گوشی سامسونگ یا اچ تی سی بتواند عملکرد مشابهی داشته باشد به سه باطری نیاز خواهد داشت.»

و این به معنای بیان نمودن برخی نقاط ضعف اکوسیستم کنونی اندروید است. چیزی که پیش از این از زبان رقبای گوگل -- نظیر مایکروسافت، اپل و نوکیا -- شنیده بودیم.

با توجه به آنکه موتورولا و اندروید هر دو متعلق به گوگل هستند شاید این جمله به ذهن متبادر شود: "گوگل علیه گوگل." و البته شاید بیش از پیش به عزم گوگل برای اداره نمودن موتورولا به عنوان بیزینسی مستقل پی بریم -- عزمی که قطعاً چالش هایی را برای این کمپانی در پی خواهد داشت.

منبع : CNET